סרטון שהופץ ברשתות החברתיות ושבו נראים שוטרים מכים זוג בני דלית, הקסטה הנמוכה ביותר במדרג הקסטות של הודו, והורסים את גידוליהם, מסעיר בימים האחרונים את הרוחות במדינה. אחרי שהתברר כי בייאושם ניסו בני הזוג לשים קץ לחייהם קוראים כעת פעילים למען בני הקסטות הנמוכות לפעול נגד גירושם מאדמות.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
בסרטון נראים שבעה שוטרים גוררים את בני הזוג ומכים אותם באלות במהלך ניסיון לפנותם מאדמה בבעלות ממשלתית במדינת המחוז מדהייה פרדש. דקות אחרי התקרית הזו, שאירעה ביום שלישי האחרון, בלעו בני הזוג חומר הדברה כדי לשים קץ לחייהם. הם פונו לבית החולים, ומצבם יציב. בעקבות הסערה שעורר הסרטון פוטרו שבעת השוטרים.
גורמים במשטרה אמרו שהניסיון לגרש את בני הזוג נעשה משום שהם הואשמו בהסגת גבול והשתלטות לצרכים חקלאיים על אדמה שהוקצתה לבניית מכללה. "הם התחננו לשוטרים שלא יהרסו את היבולים שלהם כי הם שקועים בחובות, אבל השוטרים לא הקשיבו להם", סיפר נ' קומאר, שכן של בני הזוג. לדבריו השניים ביקשו מהשוטרים לחכות חודשיים כדי שיוכלו לקצור את היבול.
2 צפייה בגלריה
הודו שוטרים מכים בני דלית ב שדה
הודו שוטרים מכים בני דלית ב שדה
ביקשו: "תנו חודשיים, שנקצור את היבול". המכות בשדה
מעמדם הנחות של בני הדלית בהודו הוא זכר למערכת קסטות שהתקיימה במדינה במשך מאות שנים –מערכת של מדרג חברתי שבו יש באופן רשמי מי ששווים יותר ומי ששווים פחות. במערכת זו חולקו ההינדים לארבע קסטות עיקריות, ורק אחריהן באה הקסטה של בני הדלית, הנחותים מכולם.
מערכת הקסטות סיווגה את ההינדים כבר בלידתם וקבעה את עתידם: בין השאר נקבע בה מה יהיה מקומם בחברה, באילו עבודות יוכלו להיות מועסקים ועם מי יוכלו להתחתן. בני קסטות שונות חיו בנפרד אלה מאלה, ובני דלית למשל לא יכלו להיכנס למקדשים ובתי ספר שאותם פקדו בני קסטות גבוהות יותר או לשתות מאותן כוסות שמהן שותים אלה. נישואים נערכו רק בתוך הקסטה עצמה.
מערכת הקסטות אמנם נאסרה בחוק ההודי ב-1955, אבל מאות שנים של דעות קדומות נגד בני הקסטות הנמוכות ממשיכות לתת את אותותיהן, וגם כיום הם מתקשים להתקבל למוסדות חינוך, לזכות במשרות או ליהנות מבעלות על בית. בני הדלית – שמספרם בהודו נאמד ב-200 מיליון איש – סובלים מאפליה נרחבת במיוחד.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שהוביל את ביטול סעיפי החוקה
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי שהוביל את ביטול סעיפי החוקה
ראש ממשלת הודו מודי. למרות החוקים, האפליה נמשכת
(צילום: GettyImages)
פעילים למען זכויות אדם מזהירים כבר שנים כי הגידול הדמוגרפי של בני הקסטות הנמוכות, הצפיפות המחמירה שממנה הם סובלים והמחסור שלהם באדמות לבניית בתים, כבישים ומפעלי עשייה מעוררים עוד ועוד עימותים. בני קסטות נמוכות, הם מזהירים, מוצאים עצמם מגורשים משטחים, בעיקר באזורי הכפר, שבהם הדעות הקדומות כלפיהם מושרשות יותר.
ליותר ממחצית המשתייכים לקסטות הנמוכות של הודו אין אדמה בבעלותם, ואף שכמה מדינות מחוז בהודו חוקקו חוקים שנועדו להקצות להם אדמות – פעילים אומרים שרק במקרים מעטים הניבו החוקים האלה תוצאות של ממש.
מנהיגי דלית מקווים שהזעזוע שעורר הסרטון – שבו נשמעים ילדים בוכים ברקע – יעזור לחולל שינוי. "לגרום לבני זוג לנסות להתאבד על-ידי כך שהורסים את הגידולים שלהם זה המעשה האכזרי והמביש ביותר", אמר קומרי מייוואתי, מנהיג פוליטי של בני דלית. "טבעי שהמדינה כולה תגנה את האירוע הזה. הממשלה צריכה לנקוט פעולה תקיפה".
ראם פרקש שרמה, פעיל למען זכויות הדלית במדהייה פרדש, קרא לרשויות לעזור לבני הזוג: "לדלית במדהייה פרדש אין אדמות לגידולים. הממשלה חייבת לספק לזוג הזה בית ועבודה כדי שיוכלו להאכיל את ילדיהם ולא למות ברעב".