בית המשפט גזר היום (ג') 11 חודשי מאסר בפועל על מטפל שהתעלל בניצולת שואה בת 91 במוסד לקשישים "הררית" בקיבוץ מעלה החמישה שליד ירושלים. דיב עוודאלה, בן 50 מבית נקופה, הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירת התעללות בחסרת ישע ובתקיפת חסרת ישע בידי אחראי הגורמת חבלה של ממש. הקשישה שתקף הייתה במצב דמנטי וסיעודי.
1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
"ניצל את חוסר האונים של הנפגעת, שלא יכלה להתגונן או להזעיק עזרה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי כתב האישום המתוקן, שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, ב-22 באוקטובר 2019 עבד עוודאלה במשמרת לילה והיה אחראי על כל החוסים במוסד. באותו לילה תקף את הקשישה והתעלל בה בכמה הזדמנויות שונות, בעודה שוכבת במיטתה חסרת אונים וללא יכולת לזעוק לעזרה. באחת הפעמים הכה עוודאלה את הקשישה בפניה בעצמה.
בהזדמנות נוספת, סידר עוודאלה את מיטתה, את הסדינים ואת הכריות ואז סטר לה בפניה וכיסה אותה בשמיכה על פניה. עוודאלה פנה לצאת מחדרה של הקשישה, אך לפתע חזר לכיוונה והכה שוב בפניה ובראשה בחוזקה. במקרה אחר, שפך מים מבקבוק על פניה של הקשישה.
"כתוצאה ממעשיו המתוארים של הנאשם, נגרמו לנפגעת שטפי דם בפניה ומתחת לעינה השמאלית", נכתב באישום. בנוסף על המאסר בפועל נגזרו על עוודאלה ארבעה חודשי מאסר על תנאי. כמו כן, הוא ישלם פיצוי לקשישה בסך 6,000 שקלים.
השופטת תמר בר-אשר כתבה בהחלטתה כי עוודאלה פגע בקשישה "תוך ניצול כוחו ופגיעה באמון שנתנו בו הנפגעת, משפחתה והמוסד שבו הייתה מאושפזת. הוא ניצל את חוסר האונים של הנפגעת, קשישה באה בימים, ניצולת שואה, שאינה מתקשרת ואשר הייתה חסרת אונים ללא יכולת להתגונן ולהזעיק עזרה, מעבר לתנועות ידיה אשר ניסו לגונן על פניה ומעבר לניסיונה לקרוא לעזרה באמצעות מחיאות כפיים.
"אף אם השחיקה והקושי בתפקיד הטיפול בקשישים, או קשיים בחייו האישיים של הנאשם הם שהובילו אותו לעבור את העבירה, אין בכך כדי להצדיק את מעשיו או כדי להפחית מחומרתם", הוסיפה השופטת. "כפי שנקבע לא אחת וכאמור לעיל, אף שחיקה העלולה להקהות את החושים, אינה יכולה להצדיק את מעשי האלימות וההשפלה המכוערים, אשר נעשים תוך ניצול חוסר האונים ופערי הכוחות בין המטפל לבין המטופלת, הנפגעת, חסרת הישע".