נשיא לשעבר של אוניברסיטה בפריז עומד לדין, בעקבות חשיפת התנאים המחרידים שבהם הוחזקו מאות גופות שנתרמו לאוניברסיטה. עורכת דינו מאשימה את המדינה – ולא את הנאשם – ברשלנות.
בנובמבר 2019 חשף המגזין L'Express את התנאים בחדר הקירור במרכז לתרומת גופות באוניברסיטת פריז-דקארט. בעקבות התחקיר סגרה הממשלה את המרכז, שבמשך עשרות שנים כונה "מקדש האנטומיה". בתחקיר שכונה "קבר ההמונים בלב פריז" נחשף שהגופות נערמו אחת על השנייה ונרקבו. בחדר הקירור שוטטו עכברים שכרסמו את הגופות.
המרכז ברובע הלטיני בפריז הוקם ב-1953. התנאים בחדר הקירור הידרדרו דרמטית משנת 2013. בתחקיר נאמר שאחת הדלתות הייתה כל כך חלודה שכבר לא הייתה יכולה להיסגר. לעיתים קרובות המזגן התקלקל, ובכמה מקרים העובדים שרפו את הגופות הנרקבות. חלק מהגופות אף נמכרו בשוק השחור: מחירי הגפיים הגיעו ל-400 אירו, וגופה נמכרה תמורת 900 אירו לכל היותר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התחקיר, שמבוסס על תמונות מ-2016, עורר מהומה בצרפת. אוניברסיטת פריז-דקארט התנצלה בפני משפחותיהם של מי שתרמו את גופם למדע. יותר מ-170 לוקחים חלק בתביעה ייצוגית.
ביוני 2020 קבע דו"ח ממשלתי שבמרכז בפריז היו עבירות אתיות חמורות, וכי ההנהלה התעלמה מהאזהרות שנשמעו משנת 2018. שני עובדי מעבדה מואשמים בחילול גופה. אישום דומה הוגש נגד אוניברסיטת פריז - מוסד שהוקם ב-2020 בעקבות מיזוג בין פריז-דקארט למוסד נוסף.
נשיא האוניברסיטה לשעבר, הביולוג פרדריק דרדל, חמק עד כה מהעמדה לדין. כעת גם דרדל, שעמד בראש האוניברסיטה בין 2012 ל-2019, יואשם בחילול גופה.