ועדת המינויים באוניברסיטאות היא המקום בו קבוצה מצומצמת של אנשי אקדמיה קובעת את עתיד הסגל האקדמי הבכיר שלה. אין זה מפתיע שהרכב אחת הוועדות החשובות ביותר נהנה מרוב גברי מוחץ בכל הארץ. באוניברסיטת בן-גוריון, שבראשה עמדה בעבר פרופ' רבקה כרמי, ביקשו לשנות את מאזן הכוחות ופתחו בקמפיין לעידוד פרופסוריות מן המניין להגיש את המועמדות שלהן לוועדה. כעת, אחרי עשרות שנים, הושג שוויון.
ועדת המינויים העליונה היא זו שאחראית על קידומים וקביעות לסגל האקדמי. כל פרופסור מן המניין יכול להגיש מועמדות לוועדה.
3 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית. מחצית מחברי הוועדה - נשים
האוניברסיטה העברית. מחצית מחברי הוועדה - נשים
האוניברסיטה העברית. מחצית מחברי הוועדה - נשים
(צילום: אוהד צויגנברג)
השנה הגישו מועמדות בבן-גוריון 5 נשים ו-10 גברים, ונבחרו 5 גברים ו-5 נשים. השוויון הגיע בזכות קמפיין שכנוע שערכו נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ, ויועצת הנשיא להוגנות מגדרית ד"ר הילה רימר. גם רקטור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס, עודד את חברות הסגל להגיש מועמדות.
לפי הדוח להוגנות מגדרית 2019, בבן-גוריון יש בסך הכל 233 פרופסוריות ופרופסורים מן המניין, מתוכם רק 40 נשים - כלומר 17% בלבד. "השוויון בקרב חברי וחברות ועדת המינויים הוא צעד משמעותי והתקדמות, אבל זו לא מטרת־העל. המטרה שלנו היא מצוינות באמצעות איזון מגדרי בכל התחומים ובכל הדרגות", אומרת ד"ר רימר. "נוכחות נשים בוועדה יכולה לאפשר ביטוי של דפוסי חשיבה אחרים בעת קבלת החלטות, וכך תשפר את קבלת ההחלטות".
3 צפייה בגלריה
הילה רימר אוניברסיטת בן גוריון
הילה רימר אוניברסיטת בן גוריון
ד"ר הילה רימר מאוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס, אונ' בן-גוריון)
אבל מה המצב באוניברסיטאות האחרות? בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה שהמצב רחוק מלהיות שוויוני. בוועדת המינויים במכון ויצמן יש 12 חברים, בהם רק אישה אחת. בבר-אילן יש 5 נשים ו-6 גברים (אך היו"ר היא אישה). באוניברסיטת אריאל יש 7 חברים, בהם רק אישה אחת. באוניברסיטת חיפה יש 6 גברים ו־4 נשים. בטכניון אין ולו אישה אחת השנה (ב־2019 היו 2 נשים). באוניברסיטה הפתוחה יש 4 נשים ו־5 גברים.
רק באוניברסיטה העברית בירושלים הגיעו לשוויון. בוועדה מכהנים 8 חברים קבועים, 4 נשים ו־4 גברים. בנוסף, מכהנים 4 ממלאי מקום, 2 גברים ושתי נשים. פרופ' ברק מדינה, רקטור העברית, אמר כי "בתהליך טבעי עם העלייה בשיעור הנשים בסגל האקדמי הבכיר גדל בהדרגה גם שיעור הנשים בוועדה העליונה. בשנה שעברה הושג שוויון במספר הגברים והנשים, והדבר מבטא את המחויבות שלנו לקידום שוויון מגדרי והגדלת הייצוג בסגל של הציבור הערבי והחרדי".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
(צילום: אורי דוידוביץ', עידו איז'ק, ארז בייט, ראובן קופוצ'ינסקי)
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.