1 צפייה בגלריה
נעם ברקן
נעם ברקן
נעם ברקן
(צילום: רון שלף)
בחרתי לגדל את הילדים שלי במשפחה רגילה אבל לא כל כך קדושה: שתי אמהות, שלושה ילדים וכלבה. אתמול התפלאתי לשמוע שלא רק שהמשפחה שלי אינה קדושה - היא אפילו מסוגלת להפיל ממשלת חירום. כמעט הפיכה.
קשה להאמין שממשלה בישראל מאיימת לקרוס בגלל כמה נבחרי ציבור שבחרו לתת לגיטימציה לטיפולי המרה – דווקא בימי המגפה הגדולה, בימים של המשבר החריף ביותר שמטלטל כלכלית, בריאותית וחברתית את כל העולם – בשל חוק שמונע טיפולים הרסניים לנפש.
סעיף 7 ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" קובע כי "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו, וכי אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו". כדי להתגבר על חוק יסוד יש צורך "בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה". בתגובה להצעת החוק נגד טיפולי המרה פרסמה יהדות התורה שהוא פוגע בערך "קדושת המשפחה". אכן, תכלית ראויה.
אז בואו נדבר רגע על קדושת המשפחה. האם משפחה של אבא ואמא קדושה יותר מכל משפחה אחרת? האם ילדים שגדלים במשפחות שונות הם טובים פחות? קדושים פחות? אם כך הדבר - בואו תספרו ל-200 אלף נשים שסובלות מאלימות ושחוששות שבן זוגן ירצח אותן שלפחות הן חיות ב"משפחה קדושה". או לאלפי הילדים שסובלים מהתעללות, הזנחה, או פגיעה מינית בתוך המשפחה הקדושה שלהם, ולבני נוער אבודים ומבולבלים שחוששים לשתף את ההורים שהם שונים, כי הם חיים בחברה חשוכה שלא רואה את השונות והגיוון, את המנעד המרתק שיש לבני האדם להציע. שמבקשת מכולם להיות בדיוק אותו הדבר. לאהוב אותם הדברים, להחזיק באותן אמונות, ובעיקר - להיות "נורמליים" ו"מיושרים".
במדינות העולם הנאורות טיפולי המרה נאסרו בחוק. בדוח האו"ם לזכויות אדם מ-2015 נקבע כי טיפולים אלה אינם אתיים, מדעיים, או יעילים ועלולים להוות התעללות ועינויים. מעדויות של צעירים וצעירות שעברו טיפולי המרה, שפורסמו אתמול (יום ד') ב"ידיעות אחרונות", עולה תמונה מזעזעת של השפלה, הלקאה עצמית, צומות, סיגופים, דיכאון ואובדנות. מה בין שיטות "טיפול" בזויות כאלה, שמחריבות את הכבוד העצמי ואת הנפש, לבין קדושת המשפחה?
הילדים הלא-קדושים שלי גדלים על ערכים של כבוד, סובלנות, חופש בחירה, ערכים של אחריות אישית וקהילתית. הם לומדים ומלמדים אותנו לאהוב בעלי חיים, לשמור על כדור הארץ, לכבד דעות שונות ומגוונות, לא לשפוט אף אחד לפי צבע עורו, מוצאו או אמונתו. לומדים לעמוד על דעתם אך לא לרמוס את המוחלשים. הם גדלים על הכלל הגדול בתורה: ואהבת לרעך כמוך. הם יכולים, למרות גילם הצעיר, ללמד נבחרי ציבור חכמים ומבוגרים מהם, מכל קצות הקשת הפוליטית, על קדושת החיים ועל היופי והטוב שבכל אדם באשר הוא. האין זו תכלית ראויה?
אז חשבתי שיש קורונה ושחיי כולנו בסכנה. הרי ממשלת החירום המנופחת והיקרה קמה כדי לעזור לישראל להתמודד עם האויב הזעיר. האם יתברר שהסכנה האמיתית למרקם החיים של כולנו היא שחיים בינינו גברים אשר בוחרים לחיות עם גברים, נשים שבוחרות לחיות עם נשים, נערים שמרגישים שהם נולדו בגוף הלא נכון, או ילדות שמרגישות שונות? שבגללנו פורצות מלחמות, האדמה רועדת, הרי געש מתפרצים, מגפות מאיימות להשמיד את האנושות, ואפילו ממשלות קורסות? או שאולי הנגיף האמיתי שמסכן אותנו ואת האנושות הוא החושך, הבערות, ההסתה ושנאת החינם.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com