סוף למסכות במרחב הפתוח: שנה לאחר שניתנה ההנחיה לעטות מסכות במרחב הציבורי, חתם אמש (שבת) מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי על הצו שיקל במיוחד לקראת חודשי הקיץ החמים - ומעתה אין חובת עטיית מסכה בשטח פתוח. עיינו כאן בצו שייכנס לקובץ התקנות.
לפי ההודעה, הצו תוקן כך שלא נדרשת עטיית מסכה בשטח פתוח. "המשמעות היא שניתן לשהות בשטחים פתוחים ללא מסכה, בנוסף לשטח המגורים האישי", ציינו והמליצו לצד זאת לעטות מסכה בהתקהלות, גם בשטח פתוח. בתחילה, עם זאת, כתבו בטעות כי בוטלה החובה לעטות מסכה "במקום שהוא שטח פתוח וללא התקהלות".
במשרד הבריאות הדגישו כי בשטחים שאינם פתוחים יש לעטות מסכה: "אנחנו מזכירים שחשוב בכל יציאה מהבית להצטייד במסכה שתידרש בחללים סגורים ולשמור על ההנחיות - מסכה, ריחוק חברתי והיגיינה, למען הבריאות של כולנו". אחרי השינוי: אלו התשובות לשאלות המרכזיות.
2 צפייה בגלריה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפת עטיית מסכה. בשטח פתוח האכיפה תופסק
(צילום: שלו שלום)
מה ההגדרה של שטח פתוח? שטח שנמצא באוויר הפתוח, ללא סגירה או קירוי.
ממתי יהיה אפשר לשהות במרחב הציבורי ללא מסכה? מהיום ניתן יהיה לשהות במרחב הציבורי ללא חובת עטיית מסכה.
מדוע הוחלט לאפשר לשהות במרחב הציבורי ללא מסכה? שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע שלשום כי לאור רמת התחלואה הנמוכה בישראל הודות למבצע החיסונים המוצלח, ניתן לבצע הקלה נוספת בהנחיות בנוגע לנגיף הקורונה.
בשטח סגור קיימת עדיין חובת עטיית מסכה? בהחלט. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ציינה כי "את המסכה חייבים להמשיך ולשמור בתיק. חובת עטיית מסכות בחללים סגורים תימשך. אנחנו לא יודעים מי סביבנו חולה או לא, מחוסן או לא, ובמרחבים סגורים הסיכון גבוה יותר. לכן, המסכות חייבות להיות איתנו". היא הוסיפה כי כבר שבועיים שיותר מ-95% מהיישובים בישראל הם ירוקים. "זה הישג מדהים", אמרה אלרעי פרייס שציינה כי גם אחרי פסח וביטול הקפסולות בכיתות ג' לא נצפתה עלייה בתחלואה. "המטרה שלנו היא לפתוח כמה שיותר מהר, לחזור לשגרה ברוכה - אבל בזהירות. הקורונה עדיין נמצאת פה".
אלרעי-פרייס הוסיפה כי "את המסכה חייבים להמשיך ולשמור בתיק, כי חובת עטיית מסכות בחללים סגורים תימשך. אנחנו לא יודעים מי סביבנו חולה או לא, מחוסן או לא, ובמרחבים סגורים הסיכון גבוה יותר. לכן, המסכות חייבות להיות איתנו".
איפה עוד אין צורך לעטות מסכה? באזורים שבהם אתם נמצאים לבד במרחב כמו בבית, במשרד בעבודה וברכב פרטי.
2 צפייה בגלריה
ככר דיזנגוף
ככר דיזנגוף
עם מסכה בכיכר דיזנגוף. ממחר אפשר להסיר
(צילום: מוטי קמחי)
האם נדרש לעטות מסכה במונית או אוטובוס? מונית או אוטובוס אינם מוגדרים כשטח פתוח, ויש לעטות בהם מסכה - גם כשהחלונות פתוחים.
מדוע חשוב לעטות מסכה? נגיף הקורונה עובר בטיפות קטנות הניתזות בדיבור או בשיעול. המסכה חוסמת את מעבר הטיפות ובכך מגנה עלינו מפני נשאים הנמצאים בסביבתנו וכן על הקרובים אלינו, במקרה שאנו נשאים ועדיין לא יודעים זאת. כמו כן, המסכה מונעת מאיתנו לגעת בפה ובאף ובכך מקטינה את הסיכוי להידבק עקב נגיעה במשטחים.
מי מוחרג מלעטות מסכה גם בשטח סגור? חובת עטיית מסכה לא חלה על אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית שמתקשים באופן משמעותי או שנמנעת מהם עקב מוגבלותם לכסות את האף ואת הפה.
מהם התנאים שבהם לא חלה חובת עטיית מסכה? בעת מתן הרצאה או צורך אחר בדיבור בפנים גלויות ניתן להוריד את המסכה לזמן הפעילות, ובתנאי שהאדם הקרוב נמצא במרחק של שלושה מטרים. בבית הספר יוכל המורה להסיר מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים בינו לבין התלמידים. בעת טיפול רפואי או נפשי לאדם, שמטבעו לא ניתן לקיים עם מסכה, ניתן לקיים את הטיפול ללא מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים לפחות בין המטפל למטופל. טיפול בקטין או חסר ישע יכול להתקיים ללא עטיית מסכה וללא שמירת מרחק, ובלבד שמדובר בטיפול שמעצם טבעו נדרש להתקיים בקרבה גדולה יותר בין המטפל למטופל. את המסכה יש להחליף עד מקסימום 12 שעות שימוש, ובכל פעם שהיא מתלכלכת, נקרעת, או נרטבת.
מה גובה הקנס על אי-עטיית מסכה? הקנס עומד על 500 שקלים. במקרה של עבירה חוזרת ניתן להטיל כפל קנס.
מי מוסמך לקנוס על אי-עטיית מסכה? שוטר, פקח עירוני או עובד רשות מקומית שהוסמך לכך ועבר הכשרה ייעודית, מוסמכים לרשום קנסות על אי-עטיית מסכה. פקחי רשות הטבע והגנים הלאומיים מוסמכים לקנוס אזרחים בתחומי הגנים ושמורות הטבע.
האם המשטרה תאכוף את עטיית המסכות בשטחים סגורים? לשוטרים ופקחים שהם עובדי מדינה ופקחים של רשויות מקומיות יש סמכות להיכנס למקומות סגורים לצורך אכיפה. עם זאת, למקום מגורים הם יכולים להיכנס רק עם צו של בית משפט.
פורסם לראשונה: 20:25, 17.04.21