לאורך השבוע האחרון הושמעה ביקורת על מערך ההסברה בזמן מבצע "שומר החומות", שלא מצליח לתת תשובה לביקורת על ישראל וצה"ל בתקשורת העולמית וברשתות החברתיות. בפאנל שהתקיים היום (ד') באולפן ynet שוחחו על הנושא דוברת המשטרה לשעבר, מירה לפידות, היועץ האסטרטגי רוני רימון ושי עמנואל ימין, שמעלה סרטוני הסברה לטיקטוק.
לפידות אמרה בדיון: "הייתי 10 שנים בדובר צה"ל ואני מכירה את זה גם משם: התקשורת הזרה לא מייצגת את הצד שלנו. זה לא הסיפור. הסיפור הוא הקטנים והחלשים, שזה לצורך העניין חמאס. אם תסתובבי בחו"ל ותשאלי אנשים על ישראל, הם לא מדמיינים שאנחנו מדינה כזאת פיצית, הם חושבים שאנחנו איזו מדינה ענקית. תוסיפי במבצע הזה את הסיפור של התחבולה של דובר צה"ל על הפעולה הקרקעית שלא הייתה - וכל הכתבים הזרים מרגישים מרומים ומנוצלים. זה לא עוזר למוטיבציה שלהם לייצג את מדינת ישראל.
"יחד עם זאת, זה לא מסיר את האחריות מאנשי משרד החוץ לנהל מערכה במדיות החברתיות, מערכה הרבה יותר אפקטיבית, הרבה יותר חזקה, עם הרבה יותר חומרים. אני מכירה אנשים שיושבים בשגרירויות בחו"ל ועושים מאמץ עילאי כדי לייצג אותנו, אבל הם לא מקבלים מספיק גיבוי, כאן, מהמטה בארץ. צריך קצת יותר מאמץ. משרד האוצר - תקצו לזה קצת כסף".
2 צפייה בגלריה
 ג'ון אוליבר. "היו מעלים מישהו שיקרע אותו לגזרים"
 ג'ון אוליבר. "היו מעלים מישהו שיקרע אותו לגזרים"
ג'ון אוליבר. "היו מעלים מישהו שיקרע אותו לגזרים"
(צילום מסך: HBO)
היועץ האסטרטגי רוני רימון: "מדינת ישראל לא החליטה שהיא רוצה לטפל בנושא הזה. איך מדינה מחליטה על סדרי עדיפויות? לפי תקציב. כשרוצים שלישראל יהיה ביטחון - אז יש תקציב ביטחון. כשרוצים שיהיה חינוך - יש תקציב חינוך. מדינת ישראל, לדעתי, צריכה לקחת את הנושא הזה כאילו שהוא היה חלק מתקציב הביטחון. עד שמדינת ישראל לא תחליט שזה שווה מיליארד דולר בשנה - אנחנו לא נוכל לצמצם את הפער. אנחנו לעולם לא נצליח לנצח".
- אבל זה מעבר לתקציב. מדבר כאן ג'ון אוליבר מרשת HBO, בן אדם שבלי קשר לתוכנית שלו יש לו מיליוני עוקבים, והוא פשוט מדברר את הנרטיב של חמאס. "אם למדינת ישראל היה צבא של מסבירים 24/7 לאורך 365 ימים בשנה, ב-50 מדינות עיקריות בעולם, והיו לו את האמצעים הכספיים לשלם - היו מעלים מישהו רציני וקורעים אותו לגזרים. אבל אצלנו זה הכול על מתנדבים ושניים וחצי גרוש שיש למשרד החוץ לטובת הדברים האלה".
2 צפייה בגלריה
המטחים לגוש דן כפי שצולמו מעוטף עזה
המטחים לגוש דן כפי שצולמו מעוטף עזה
דובר צה"ל זילברמן. מי דוד ומי גוליית
(צילום: AFP, טל שמעוני)
שי עמנואל ימין, שמעלה סרטוני הסברה לטיקטוק, הוסיפה: "נכנסתי לתוך הסיפור הזה לבד. זאת אומרת, זה פשוט בחר אותי. מהסרטון הראשון שהעליתי, פשוט קיבלתי תגובות אנטישמיות על זה שהיה לי דגל ישראל במרפסת. זה בכלל לא היה סרטון פוליטי. התחלתי להגיב לזה ומהר מאוד זה תפס תאוצה.
"אני עובדת בשיתוף פעולה עם כל מיני גורמים. אנחנו עובדים על נושאים מסוימים שאנחנו רוצים לדבר עליהם. אני חושבת שזה מאוד חשוב שזה יהיה מסודר, כי יש דברים שחשוב לדבר עליהם עכשיו ויש דברים שאפשר לדבר עליהם מחר. אבל הכי חשוב זה להעביר את האינפורמציה. חשוב פשוט להעביר את האמת ואת העובדות ולספר.
"באפליקציות כמו טיקטוק או אינסטגרם, ככל שיש יותר אנשים שרואים את הפוסטים שלך - הפוסטים עוברים לתפוצה יותר גדולה, בעיקר בטיקטוק. זה יכול להגיע ל-200 אלף, 300 אלף, 400 אלף, חצי מיליון. אני מקבלת המון תגובות מאנשים בכל העולם. יש תגובות פחות טובות, יש יותר טובות, אבל הקריאה לשלום היא משהו שאני לא אוותר עליו".