הממשלה אימצה הבוקר (יום א') מתווה אסטרטגי להבטחת "קיום העם היהודי בתפוצות", שהגישה שרת התפוצות עומר ינקלביץ' ברוח מסקנות הוועדה הציבורית המיוחדת שהוקמה לבחינת עתיד העם היהודי.
2 צפייה בגלריה
ניו יורק: מצעד תמיכה בישראל
ניו יורק: מצעד תמיכה בישראל
ניו יורק: מצעד תמיכה בישראל
(צילום: רויטרס)
מטרת הוועדה הייתה לתכנן את אפיקי הקשר בין ישראל לקהילות היהודיות בעולם, ולהתאים את החזון למציאות החדשה. בראשות הוועדה עמדו מקסין פרסברג, לשעבר מנכ"לית אינטל בישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית, לצד הפרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל סטארט אפ ניישן ולשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.
הוועדה בחנה את פעילות הממשלה לצד ההתפתחויות בשנים האחרונות וקבעה כי המדינה צריכה לחזק את הקשר עם הקהילות היהודיות, להשקיע בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי, ולחזק את הזהות היהודית ואת הקשר לישראל באמצעות עבודה משותפת של משרדי החוץ והקליטה, הסוכנות היהודית, המוסדות הלאומיים, פילנתרופיה ויחד עם הקהילות היהודיות.
בתחום החינוך, המליץ המשרד לפעול יחד עם מוסדות החינוך היהודיים בעולם ולהפוך את החינוך היהודי לאפקטיבי יותר, תוך חיזוק מעורבות קהילתית, קשר מעמיק למדינת ישראל וזהות יהודית חזקה.
2 צפייה בגלריה
עומר ינקלביץ' מקסין פרסברג יוג'ין קנדל
עומר ינקלביץ' מקסין פרסברג יוג'ין קנדל
מימין: יוג'ין קנדל, עומר ינקלביץ' ומקסין פרסברג
כמו כן, הוצע שהמדינה תרכז פעילות לקידום אוכלוסיות חלשות בעולם דרך חיבור צעירים יהודים שיפעלו במסגרות של חדשנות טכנולוגית, חברתית ועסקית. כמו כן, הממשלה אישרה שימוש בחדשנות ובטכנולוגיה כדי לקדם שיתופי פעולה עם פרויקטים חדשניים ופורצי דרך עם יהדות התפוצות.
בכל הנוגע לפעילות בתוך ישראל, המליצה הוועדה להטמיע בציבור כי היהודים בתפוצות הם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי שישראל נמצאת במרכזו. כדי להשיג זאת, הממשלה התבקשה להעמיק את הידע של הציבור בישראל לגבי החיים היהודיים בתפוצות ולחשוף את הישראלים למגוון הקהילות בעולם ולאתגרים העומדים בפניהן כדי להגביר את תחושת השייכות בין הישראלים בארץ ליהודים בתפוצות.
בנוסף, המתווה מציע לבדוק באופן מקצועי וסדור מגמות דמוגרפיות בעם היהודי, ולנסח "מגילת ייעוד משותף" לעם היהודי כדי להדגיש את את חשיבותו בעת הזאת.
עם אישור המתווה, השרה ינקלביץ' אמרה כי "אנו נמצאים ברגע הכרעה היסטורי בכל הנוגע ליחסי מדינת ישראל ויהדות התפוצות. אנחנו עוברים בתכנית הזו מפעולות טקטיות לאסטרטגיה יהודית עולמית. ממשלת ישראל הכריזה היום כי אנו לא רק 7 מיליון יהודים שחיים בישראל, אלא עם אחד גדול של 15 מיליון יהודים בכל רחבי העולם".
לדבריה, "מגיפת הקורונה חידדה את שאלת המחויבות של מדינת ישראל ליהדות התפוצות. יישום מסקנות הוועדה יאפשר ליצור פרויקטים אסטרטגיים וגלובליים שישפיעו על עתיד העם היהודי למשך שנים קדימה".