יום פוליטי סוער – עדכונים אחרונים

  • צפוי רוב בהצבעה טרומית לפיזור הכנסת, אך לא נראה שהיא תאושר בשלוש קריאות
  • אם לא יהיה תקציב – הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר
  • הפשרה האפשרית: מועד אישור התקציב יידחה; בג"ץ צפוי לפסול זאת

שר הביטחון בני גנץ הבהיר אתמול בנאומו כי כחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת, מה שיביא לרוב בהצבעה בקריאה הטרומית שתיערך היום (רביעי) בצהריים. כך, פרט לרע"מ, שעדיין טרם ברור כיצד תצביע, כל יתר חברי האופוזיציה יתמכו בפיזור הכנסת, וביחד עם התמיכה של כחול לבן - מובטח רוב. אבל לפחות כרגע, לא נראה שההצבעה הזו תוביל לפיזור הכנסת בשלוש קריאות. עם זאת, ח"כים מהליכוד הכריזו כבר אמש שמערכת הבחירות לכנסת ה-24 החלה.
גנץ בחר לצעוד בדרך הזו מתוך כוונה להלחיץ את נתניהו להגיע לפשרה, כי איום פיזור הכנסת בשלוש קריאות נראה כרגע כאיום ריק מכדורים. ב-23 בדצמבר הכנסת תתפזר אוטומטית אם לא יוגש תקציב, והדבר יוביל לבחירות ב-23 במרץ - מועד פחות נוח לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמעדיף בחירות לקראת הקיץ, לאחר ההגעה הצפויה של חיסוני הקורונה להמונים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אלעד מלכה, קובי גדעון, לע"מ)
כך, ההליכה לבחירות נראית בלתי נמנעת, וגורמים פוליטיים בכירים אכן אמרו אתמול כי פיזור הכנסת הוא רק עניין של זמן, וכי אין בכוונתו של נתניהו לרסן את המשבר הפוליטי העצום ולעלות לפסים של משא ומתן רציני לאישור תקציב המדינה.
אפשרות אחרת היא פשרה בין כחול לבן לליכוד שתוביל לדחיית מועד אישור התקציב, אבל בג"ץ אותת כי הוא לא צפוי לקבל פשרה שכזו. בכל מקרה, גם פוליטית עדיף לגנץ לבחור בדרך פיזור הכנסת אוטומטית עקב אי העברת תקציב כדי להראות שיתקיימו בחירות על נושא מהותי ולא על נושא פוליטי כמו פיזור הכנסת - מה שגם כך מעניק הישג גדול ליריבו בהובלת גוש המרכז-שמאל, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
גנץ יימנע מלחזק את יריבו לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
לנושא התייחס גם יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, שאמר היום כי הוא "אני קורא לאותם אנשים שמתיימרים להנהיג את המדינה - אני מצפה מכם לעזוב את הפוליטיקה ולעסוק בקורונה. תחשבו איך מקבלים החלטות בקבינט במצב כזה".
"איך הם יקבלו החלטה על החינוך והכלכלה במצב כזה?", תהה אשר. "זה חמור מאוד ומדאיג ואני פונה מכאן לראש הממשלה ולראש הממשלה החליפי - תמנעו את הפארסה הזו של בחירות במהלך מגפה. זה ל יכול להיות. אין לכם מנדט ציבורי לעניין הזה".