12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
בנימין נתניהו  נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
ביום שלישי הולכים לקלפי
(צילום: AFP, EPA)
יומיים נותרו עד לפתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-24 והמפלגות מעלות הילוך לקראת הישורת האחרונה. אחד האתגרים המשמעותיים שהשפיעו על הפוליטיקאים זה מגפת הקורונה שיצרה קשיים אובייקטיביים להתחבר יותר לשטח.
אבל המפלגות נאלצו להילחם גם בעייפות, חוסר קשב ומיאוס מפוליטיקה, אחרי שנה וחצי מטלטלות וממשלת אחדות שכשלה מיומה הראשון. הניסיון להגיע הפעם להכרעה חד משמעית זו המטרה של כל הצדדים והשאלה הגדולה היא איך בדיוק יבחרו להוביל אליה.
כל העדכונים על בחירות 2021 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet

הליכוד

בליכוד ימשיכו לחדד את המסר העיקרי של הקמפיין, שמתפצל לשניים: האחד – בחירה בין נתניהו ללפיד, אף שלפיד מסרב להתייצב מול נתניהו, לטענתם. השני – המסרים שיפיחו תקווה בציבור הישראלי בדרך ליציאה ממשבר הקורונה.
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בכנס של הליכוד ברעננה
בנימין נתניהו בכנס של הליכוד ברעננה
נתניהו בכנס של הליכוד בסוף השבוע
נתניהו צפוי להזכיר שוב ושוב את החיסונים ואת המערכה הבריאותית שנמצאת בסופה, עם התמקדות ספציפית במגפה הכלכלית. שוב ושוב הוא יחזור ויאמר שרק הניסיון שלו בכלכלה יוציא את ישראל מהבוץ, וינסה במאמץ של הרגע האחרון להחזיר כמה שיותר אנשי ימין לליכוד, בעיקר על חשבון נפתלי בנט, וגם קצת על חשבון גדעון סער.
חברי הכנסת של הליכוד ישתתפו גם הם בניסיון לעורר את המצביעים, לעבוד על פלח גדול של מתלבטים, ולסייר במוקדים המזוהים עם הליכוד ולוודא שאחוזי ההצבעה בהם גבוהים.

יש עתיד

ביש עתיד ימשיכו באותו קו שמדבר על הצורך המיידי להביא "ממשלה שפויה", כלשונם. זה המסר שיחזור על עצמו שוב ושוב – "תנו לשפיות לנצח". לפיד איננו האישיו המרכזי בקמפיין הסיום, אלא התוכניות שצפויות ליום שאחרי.
בתוך כך, לאחר שתיקה ארוכה והימנעות מריאיונות - לפיד יגיע ב-9:30 לאולפן ynet לריאיון בשידור חי.

ביש עתיד מטה טלפנים גדול שתפקידו לעודד אחוזי הצבעה גבוהים בערים המזוהות עם המפלגה, ובנוסף לעורר רבים במרכז-שמאל שעוד לא החליטו למי יצביעו. לפי מחקרים שנערכו לאחרונה בחלק מהמפלגות, כמות המתלבטים הגדולה מגיעה מהצד הזה של המפה הפוליטית, וביש עתיד ייקחו את המשימה הזאת כאתגר מרכזי.
בנוסף, יתמקדו במפלגה בהבאת קולות מקיבוצים, מושבים ובתי אבות – פעילות מקיפה שאותה מרכזת באופן אישי מירב כהן.

ימינה

יו"ר ימינה נפתלי בנט חזר להתראיין אחרי כמה ימים של שתיקה, כשהמסר המרכזי נוגע לתוכניות שאחרי הבחירות. בנט ימשיך לדבר על הצורך בתוכנית עבודה רחבה דוגמת תוכנית סינגפור שלו, שלדבריו תהפוך את ישראל למדינה זולה יותר ועם פחות ביורוקרטיה.
12 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ימינה כנס שדרות
נפתלי בנט ימינה כנס שדרות
בנט בכנס בחירות
(צילום: AFP)
הוא גם ימשיך לדבר על הצורך בהחלפת השלטון ועל העובדה שנתניהו ראש ממשלה עתיר זכויות, שצריך לפנות בכבוד את הזירה הציבורית. כדי למנוע זליגת קולות לליכוד ברגע האחרון, בנט ערך בעצמו קמפיין הפוך שבו הוא מציג ליכודניקים שמצטרפים אליו, זאת במטרה לייצר סימטריה.
דגש מרכזי בימים הקרובים יינתן על נציגות המעסיקים (כולל השולמנים שתומכים בו), על צעירים ועל אנשי ימין שרוצים שינוי בהנהגה - אבל לא בהכרח פוסלים באופן גורף את נתניהו.

תקווה חדשה

מפלגתו של גדעון סער תדגיש בימים הקרובים שני מסרים עיקריים, שחזרו על עצמם גם לאורך הקמפיין. האחד – הצורך לחזור לימין ממלכתי של בגין ושמיר. השני – רק לסער יש באמת היתכנות להרכיב ממשלה, משום שאף גורם במערכת הפוליטית לא פוסל ישיבה תחתיו. סער וחברי הרשימה ידגישו בסיורים ובשיחות עם מתלבטים כי אם מפלגתו תהיה קטנה הסיכוי להמשך שלטון נתניהו גבוה, ואם מפלגתו תקבל מספר גדול של מנדטים ניתן יהיה להחליף את השלטון.
12 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער בסיור בחירות השבוע
(צילום: AP)
היום (ראשון) תקיים הרשימה כנס גדול בתל אביב בהשתתפות כל המועמדים. גם אצל סער, כמו אצל אחרים, יינתן דגש לארגון ופעילות שטח של הרגע האחרון. המטרה שלהם היא לרכז ולאתר באופן סופי את התומכים ולהביא אותם לקלפיות, כמו גם לשכנע את המתלבטים המבקשים שינוי או ימין אחר.

הרשימה המשותפת

ברשימה המשותפת ממשיכים בחוגי הבית המצומצמים, לאור הנחיות הקורונה. בנוסף, נציגי הרשימה עורכים מפגשים רבים באמצעות הזום במטרה להגיע לכמה שיותר פעילים ומצביעים אפשריים.
12 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
יו"ר הרשימה המשותפת במפגש בחירות בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי )
בסוף השבוע חילקו פעילי המפלגה פליירים במטרה לשכנע את המצביעים השונים בכפר יאסיף, נצרת, אום אל-פחם, סחנין, חיפה, עכו ועוד. בנגב נערך אירוע רב משתתפים.
במהלך הימים שנותרו עד הבחירות ימשיכו חברי הרשימה המשותפת להגיע לחוגי בית רבים, פיזית ובאמצעות הזום.

ש"ס

עם הכניסה אל הישורת האחרונה של הבחירות זיהו בש"ס לקונה בקמפיין שלא חשבו עליה – כשליש ממצביעי המפלגה הם מסורתיים ורובם לא חזרו להתפלל בבתי הכנסת מאז הגבלות הקורונה, וממילא לא נחשפו לתעמולה שמבצעים שם רבני הקהילות. הפתרון שמצאו לכך במפלגה הוא שהרבנים עצמם יאיישו בשלושת הימים הקרובים את מוקדי הטלמרקטינג ויתקשרו בעצמם לאותם מתפללים שלא פגשו כבר שנה.
12 צפייה בגלריה
פעילי ש"ס מחלקים קמעות בכניסה לשוק מחנה יהודה בירושלים לקראת הבחירות
פעילי ש"ס מחלקים קמעות בכניסה לשוק מחנה יהודה בירושלים לקראת הבחירות
פעילי ש"ס במחנה יהודה
(צילום: עמית שאבי)
בש"ס ממשיכים לדבוק במסר המרכזי שלפיו "הצבעת ש"ס – קיבלת ביבי פלוס מדינה יהודית, מסורת ועזרה לחלשים", ומתגאים בכך ש"בעוד אצל כל המפלגות 'הצבעת X וקיבלת Y' זה קמפייין שלילי – אנחנו הפכנו את זה לדבר חיובי, שניים במחיר אחד".
בהתאם לכך, פילחו ואיתרו בש"ס את האזורים בארץ שבהם יש רוב למחנה הלאומי המסורתי, אך אחוזי ההצבעה שם נמוכים, והם ימקדו קמפיין שינסה לעורר את התושבים – תומכי הליכוד וש"ס – ולהניע אותם לקלפיות.

יהדות התורה

ביהדות התורה נמנעו עד כה מעצרות המוניות שנערכות בדרך כלל ערב הבחירות בראשות הרבנים והאדמו"רים שמנהיגים את הציבור החרדי – בגלל הקורונה כמובן. במפלגה עדיין לא מרימים ידיים ובודקים אפשרות לשמור בכל זאת על המסורת ולקיים בימים שנותרו עד פתיחת הקלפיות אירועים במתכונת קצת אחרת.
אבל גם בלי התקהלויות ענק "גדולי ישראל" לא נחים, ובצוק העתים משתתפים לראשונה גם בקמפיין הדיגיטל. ברקע החשש כי מצביעים מאוכזבי יהדות התורה יזלגו לכיוון של סמוטריץ', הנחשב פופולרי במגזר, פרסמה המפלגה ריאיון וידיאו יוצא דופן עם נשיא מועצת גדולי התורה הליטאית, הרב גרשון אדלשטיין בן ה-97, ובו תשובות לשאלות הקשות שנשמעות בציבור כלפי נציגיו הפוליטיים.
12 צפייה בגלריה
הרב אדלשטיין בסרטון קמפיין של יהדות התורה
הרב אדלשטיין בסרטון קמפיין של יהדות התורה
הריאיון עם הרב אדלשטיין
(מתוך הפייסבוק של יהדות התורה)
ובעוד שבאגפים "המודרניים" במגזר החשש ביהדות התורה הוא מהצבעה למפלגות אחרות שאינן חרדיות, באזורים השמרנים ו"הסגורים" יותר הדאגה היא מפני שאננות. כדי להעיר את השטח הרדום מתוכנן קמפיין געוואלד שמטרתו לחשוף את הציבור לסדר היום התקשורתי והפוליטי, להציג לו את "רדיפת הדת" ולזעזעו – כדי שישתכנע להצביע ג'.
במסגרת הקמפיין יישלחו בימים הקרובים משאיות עם מסכי ענק לערים החרדיות ויקרינו שם לתושבים תשדירי בחירות של ישראל ביתנו והתבטאויות אנטי-חרדיות של אביגדור ליברמן בכלי התקשורת. בנוסף, בתיבות הדואר יחולק גיליון מיוחד שהוציא יתד נאמן, מהביטאונים הרשמיים של המפלגה, המדמה את כותרות העיתון העתידיות אם הימין יפסיד בבחירות והמפלגה החרדית תישלח לאופוזיציה.

ישראל ביתנו

בישראל ביתנו ימשיך הקו המרכזי שמוביל ליברמן, ויופץ בקהלים רחבים במגזר הכללי ובקרב ציבור דוברי הרוסית. שוב ושוב הוא יחזור על ההתחייבות לממשלה ללא חרדים, מתוך הבנה שתקופת הקורונה ייצרה בקרב ציבור חילוני גדול סלידה משיטת הניהול והיחס בין המגזר הכללי למגזר החרדי. המוטו המרכזי של הקמפיין, שנועד להמריץ את הבוחרים, הוא "החילונים יוצאים להצביע", והוא מתכתב עם הקו הכללי לאורך כל הקמפיין.
12 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בריאיון באולפן
אביגדור ליברמן בריאיון באולפן
ליברמן. "החילונים יוצאים להצביע"
(צילום: הדר יואביאן)
מטה הבחירות של ליברמן מחולק לתחומי אחריות, שבהם משתתפים גם חברי הכנסת של הרשימה, והמטרה היא לייצר אחוזי הצבעה גבוהים במקומות שבהם מוכרת תמיכה גדולה, ובנוסף להגדיל את מעגל התומכים עם מצביעים שמאסו בשלטון נתניהו ובברית שכרת עם המפלגות החרדיות.

העבודה

במפלגת העבודה ימשיכו לשחק על הקלף המרכזי – "היושרה של מיכאלי" אל מול הפוליטיקאים האחרים, ובנוסף יושם דגש חזק על הצבעת נשים. בעיצוב הקו לנקודת הסיום מסתמכים במפלגת העבודה על מחקרים שנעשו ומעידים שמיכאלי פופולרית מאוד בקרב נשים.
12 צפייה בגלריה
נחמן שי ותומכים של מפלגת העבודה בחירות 2021
נחמן שי ותומכים של מפלגת העבודה בחירות 2021
פעילי העבודה בסוף השבוע
המסר העיקרי שיחזור הוא "רק על מרב אפשר לסמוך", גם בהיבט של קידום סדר יום המעלה לראשו שוויון בין נשים לגברים וגם בהרכב הממשלה הבאה, לאחר שכבר הוכיחה שלא תשב בממשלת נתניהו.
במפלגה הקימו "צוותי התערבות", שבזמן אמת אמורים לתת דחיפה באזורים הנכונים להם. בנוסף, הביקורים והתדרוכים שערכו בחודש האחרון מיכאלי וחברי הרשימה בסניפי המפלגה ברחבי הארץ אמורים כעת להיות מתורגמים לקולות בקלפי.

הציונות הדתית

מפלגת הציונות הדתית הכריזה כבר בחמישי האחרון על "מבצע ששת הימים". כאלף מתנדבים שטפו את הארץ בסוף השבוע, כשהם מעמידים דוכנים במרכזי הערים, מפעילים סיירות בכבישים ומפגינים נוכחות בצמתים. במטה הבחירות של המפלגה מציינים בסיפוק כי למפלגתם יש את מספר הפעילים המתנדבים הגדול ביותר – בין היתר בזכות תלמידי ישיבות רבים שמנצלים את הימים הראשונים של חופשת הפסח לטובת התעמולה הפוליטית.
12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר בכנס עוצמה יהודית
(צילום: מוטי קמחי)
המועמדים עצמם, חברי הרשימה לכנסת, העדיפו לנוח בשבת בחיק המשפחות, וויתרו על הניסיון לנדוד בין בתי כנסת בריכוזים של הציבור הדתי-לאומי ולעשות נפשות למפלגתם. במקום זאת, הם בחרו לאגור כוחות לקראת חצי השבוע הגורלי שבו ייגזר דינם הפוליטי, ולטענתם אף אולי של גוש הימין כולו. במוצאי שבת, לעומת זאת, התקיים כנס גדול של עוצמה יהודית בהשתתפות איתמר בן גביר - וגם "הצל".
זה גם המסר העיקרי שאותו תפמפם המפלגה בימים הקרובים במודעות, בראיונות, ובכל דרך אפשרית: בלי סמוטריץ' אין ממשלת 61 לימין. המטרה היא להעביר כמה שיותר קולות מהמפלגות האחרות בגוש, הרחוקות מהסכנה של אחוז החסימה. במקביל, הפעילים מרכזים מאמץ ב"צביעת" מצביעים לקראת הנעתם לקלפיות ביום שלישי.
מוקד נוסף שבו משקיעה המפלגה הוא הציבור החרדי, בתקווה למשוך אליה את מאוכזבי ש"ס ויהדות התורה. במוצאי השבת קיבלה המפלגה חיזוק מהרב מאיר מאזוז, מהרבנים הספרדים הבכירים, כשקרא לכל מי שאינו מצביע למפלגה חרדית – לתמוך בה. "חסר לנו 61", הסביר. "על קול אחד אנחנו עומדים באוויר, לכן צריך להתאחד גם עם סמוטריץ'".
"הציונות הדתית הם גם שומרי תורה ומצוות, יש ביניהם אנשים טובים מאוד", הסביר. "נועם זה תלמידו של הרב טאו, שיהיה בריא, ירא שמים וצדיק. ויש גם איתמר בן גביר, אדם טוב מאוד... צריך לתמוך בהם, אחרת מי יודע כמה עשרות אלפי קולות הולכים לאיבוד".

כחול לבן

בימים שנותרו עד לבחירות מתכוונים בכחול לבן להדגיש את תוצאות הסקרים שמראים כי מערכת בחירות חמישית בפתח, והמפלגה ממשיכה בכל הכוח בשכנוע הבוחרים במצב החירום שהמדינה עלולה להיגרר אליו.
12 צפייה בגלריה
שלטי חוצות בבניב רק
שלטי חוצות בבניב רק
שלט חוצות של כחול לבן
(צילום: AFP)
במפלגה ימשיכו לשרטט את התרחישים שיכולים להיווצר אחרי הבחירות אם כחול לבן לא תהיה בכנסת. בנוסף, מתכננים מתקפה חריפה של הרגע האחרון מול נתניהו על כך שלא ממנה שר משפטים ופרקליט מדינה, וכך להדגיש שאין סיכוי שיישבו איתו בממשלה. תמצית האסטרטגיה והמסר לבוחרים היה ונשאר "זה בני בכנסת או ביבי לתמיד".
את האנרגיות של הסיום משקיעים במפלגה בעבודת שטח והיערכות ליום הבחירות. הפנייה היא בעיקר למצביעי כחול לבן בשלוש מערכות הבחירות האחרונות וקריאה אליהם: "דווקא עכשיו, למרות הכל, בני וכחול לבן נלחמים מבפנים".

מרצ

במרצ ממשיכים את זעקת הגעוואלד, שהחלה הפעם מוקדם מהרגיל, וכמעט כל המסרים שיוצאים ויצאו בזמן שנותר נוגעים לכך ש"אסור שמרצ תיפול", ובנוסף משרטטים את התרחישים שצפויים להיות אם מרצ לא תעבור את אחוז החסימה. איתמר בן גביר ואבי מעוז, נציג נועם לכנסת, ימשיכו לככב במסרים שיעסקו בין היתר בשוויון זכויות ובמאבק של המפלגה בעד זכויות להט"ב.
12 צפייה בגלריה
תמר זנדברג ממרצ בסבב ברים לקראת הבחירות בגבעתיים
תמר זנדברג ממרצ בסבב ברים לקראת הבחירות בגבעתיים
ח"כ זנדברג ממרצ בסיבוב ברים
במרצ ירכזו את המאמצים גם בקרב הציבור הכללי המזוהה איתם, אבל ימשיכו במקביל קמפיין רחב במגזר הערבי, שבו קשה יותר לקיים סקרים, במטרה להשלים ממנו את מה שחסר כדי לעבור את אחוז החסימה ואף יותר מכך.

רע"מ

בימים שנותרו עד לבחירות מתמקדים ברע"מ בקרב על קולות המתלבטים ובמאמצים לעבור את אחוז החסימה. בשבוע האחרון שינו במפלגה את הסיסמה שמלווה אותם בבחירות האלה וכעת המסר הוא "הזדמנות לשינוי, הזדמנות להשפעה".
עד ליום הבוחר ימשיכו במפלגה בחוגי בית, סיורים בכפרים וביישובים, ופעילויות רבות במדיה החברתית, במטרה לעורר את השטח ולהביא עוד מצביעים למפלגה.
פורסם לראשונה: 23:24, 20.03.21