צעירים שהגיעו לתחנות חיסון שונות ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה ובתחנות של קופת חולים כללית, הצליחו לקבל חיסון נגד קורונה למרות שהם לא נמצאים בקבוצות התעדוף של משרד הבריאות. הסיבה המרכזית היא החשש מכך שהחיסונים שלא ינוצלו ייזרקו לפח.
לפי ההנחיות של משרד הבריאות, נכון לעכשיו ניתן לחסן נגד קורונה רק את עובדי מערכת הבריאות וארגוני ההצלה, תושבי ישראל בני 60 ומעלה, וחולים שסובלים ממחלות כרוניות. אבל בפועל, תושבים רבים, בעיקר בפריפריה, הצליחו לקבל את החיסון, בניגוד למצוקת החיסונים בריכוזי האוכלוסייה הגדולים.
"אנו שמחים לבשר שבתום דיון של ראש העיר שוקי אוחנה מול משרד הבריאות הושג סיכום כי החיסון היום יינתן לכלל תושבי העיר", נכתב היום (ב') בעמוד הפייסבוק של עיריית צפת. לפי העירייה, כל תושב יכול להגיע באופן עצמאי עד השעה 20:00, ללא צורך לקבל הפנייה מרופא או לקבוע תור.
2 צפייה בגלריה
תורים לקבלת חיסון נגד קורונה בקריית ביאליק
תורים לקבלת חיסון נגד קורונה בקריית ביאליק
מוקד חיסונים של כללית. "הם עושים מה שבא להם"
(צילום: יורה בלינסקי )
"בכללית עושים מה שבא להם", סיפר גורם באחת מקופות החולים. "הם מחסנים אוכלוסיות לא בקבוצת היעד. חבר'ה צעירים יכולים לבוא ולהתחסן כי נשארו חיסונים, והבעיה היא בעיקר בכללית. הם פשוט מרסקים את מבצע החיסונים. מה שקרה בצפת זה שנשארו הרבה מאוד חיסונים וכשיש בלגן אז יש בלגן".
לפי הגורם, "במוקדים המאוחדים יש חוסר סדר. למה החולה האונקולוגית מתל אביב לא יכולה להתחסן וגננת במקום אחר כן מתחסנת היום?".
גם בעיריית ערד הודיעו לתושבים לבוא לקבל חיסון ללא צורך בזימון או בהתאמה לקבוצות התעדוף של משרד הבריאות. "אנחנו צריכים 'להעיף' היום 1,000 מנות חיסון כי בלילה יפוג תוקפן", נכתב בהודעת העירייה. "ראש העיר קרא לכל צוותי החינוך להגיע ושלח את כל עובדי העירייה להתחסן על חשבון זמן העבודה". בתוך זמן קצר נגמרו החיסונים העודפים.
2 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מתחם חיסוני קורונה בשדרות
מוקד החיסונים המאוחד בשדרות. "במכבי לא קיבלו אותם כי הם צעירים, בכללית הכניסו גם את אלה שלא היה להם תור"
(צילום: בראל אפרים)
גם במוקד החיסונים המאוחד בשדרות, שבו ביקר היום שר הבריאות יולי אדלשטיין, סיפרו על תמונה דומה. "המון עובדי עירייה וחבר'ה צעירים הגיעו להתחסן היום במוקד של כללית בשדרות", סיפרה מזל, תושבת העיר. "במכבי לא קיבלו אותם כי הם היו צעירים, ובכללית הכניסו גם את אלה שלא היה להם תור. אחד המנהלים בכללית אמר שחבל לזרוק מנות חיסון ולכן כדאי לחסן את כולם".
אחת הטענות שמציגים התומכים בחיסון אנשים שאינם בקבוצות התעדוף היא שיש צורך לנצל את כל מנות החיסון לפני שתוקפם יפוג. עד היום החיסונים שונעו רק במשטחים שמכילים כאלף יחידות של החיסון, ולכן נוצר מצב של חיסונים עודפים בחלק מהמקומות, בעיקר בפריפריה. היום כבר יצאו למוקדי החיסונים מגשי חיסון מפוצלים והטענה כבר לא תהיה רלוונטית ברוב המקומות.

שר הבריאות אדלשטיין קרא לשמור על הנחיות התעדוף שהוציא המשרד. "אין מחסור, לא יהיה מחסור לאוכלוסייה בתעדוף. לפי כל לוחות הזמנים אנחנו אמורים לקבל עוד מיליוני חיסונים. אני מבקש לשמור על עיקרון התעדוף ולא להפר אותו. ברגע שהאוכלוסייה בסיכון תהיה בטוחה יותר נתייחס גם לקורונה בצורה אחרת".
מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "כדי להנגיש את חיסוני הקורונה לכלל האוכלוסייה הוקמו מתחמי חיסון אחודים המשותפים לכל הקופות. החיסונים במתחמים אלה מתבצעים בהתאם להנחיות משרד הבריאות ופיקוד העורף.
"במצבים שחוסנו כל המוזמנים לאותו היום, ובמטרה למנוע השמדת חיסונים, משרד הבריאות ופיקוד העורף מנחים את הקופות להרחיב באופן נקודתי וברמה המקומית את החיסון לאוכלוסיות נוספות, בהתאם לקביעתם. במתחמים האחודים בצפת ובערד פעלנו היום בהתאם למתכונת זו".

פחות חיסונים לקופות, יותר לבתי החולים

בתוך כך, היום משרד הבריאות עדכן את הקצאת החיסונים לקופות החולים, ברקע התרחבות מבצע החיסונים לבתי החולים. המשמעות: חלק גדול יותר של החיסונים יועבר לבתי החולים על חשבון הקופות, ביחס משתנה.
בקופת החולים מאוחדת סיפרו כי קיבלו היום הודעה על כך שכמות מנות החיסון שיקבלו בימים הקרובים תקטן באופן משמעותי. לטענת גורמים בקופה, הסיבה לכך היא הקצאת מנות חיסון לטובת בתי החולים שהחלו לחסן השבוע גם הם את בני ה-60 ומעלה, בנוסף לעובדיהם, כפי שעשו בשבוע שעבר. "ההקצאה לקופות ירדה משום שהמדינה החליטה לחלק חיסונים גם לבתי החולים, הקצאה שבאה על חשבון הקופות", אמרו בקופה. עד כה חוסנו 43 אלף מבוטחים בקופה.
אילנה קוריאל השתתפה בהכנת הכתבה