באירופה ובארה"ב תקפו הערב את רוסיה ודרשו תשובות מהקרמלין, אחרי הקביעה של ממשלת גרמניה שאלכסיי נבלני הורעל בחומר הכימי נוביצ'וק - שפותח בברית המועצות ופוגע במערכת העצבים.
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה הערב שמדובר בניסיון רצח. נבלני בן ה-44 הוא היריב הגדול ביותר של ולדימיר פוטין ברוסיה. במשך השנים צבר איש האופוזיציה אויבים נוספים בעקבות מלחמתו בשחיתות.
8 צפייה בגלריה
מרקל ופוטין. גרמניה דורשת תשובות מרוסיה
מרקל ופוטין. גרמניה דורשת תשובות מרוסיה
מרקל ופוטין. גרמניה דורשת תשובות מרוסיה
(צילום: גטי אימג'בנק)
"אלכסיי נבלני היה קורבן למתקפה בחומר כימי ממשפחת נוביצ'וק", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים. "מדובר בניסיון רצח באמצעות הרעלה של דמות מובילה באופוזיציה הרוסית. ברור שנבלני היה קורבן לפשע. המטרה הייתה להשתיק אותו, ואני מגנה את זה בצורה החריפה ביותר", אמרה היום מרקל.
הרעלתו של נבלני, שהועבר מבית החולים בסיביר לאשפוז בברלין, היא מתקפה נוספת נגד מתנגדי משטר רוסים. המתקפות גרמו למתיחות גדולה בין ארצות המערב לקרמלין, שמכחיש כל קשר למתקפה נגד נבלני ולמתקפות הקודמות.
8 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני בזמן נאום
אלכסיי נבלני בזמן נאום
אלכסיי נבלני. מונשם בבית החולים בברלין
(צילום: AP)
"יש כרגע כמה שאלות רציניות ביותר שרק רוסיה יכולה – וחייבת – להשיב עליהן", ציינה מרקל. הקנצלרית הוסיפה שברלין מצפה להסברים ממוסקבה, ושגרמניה תתייעץ עם בעלות הברית שלה בנאט"ו על תגובה הולמת לשימוש בחומר הכימי. דבריה של מרקל מעלים אפשרות לסנקציות חדשות של המערב נגד רוסיה. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר שכל שימוש בנשק כימי הוא הפרה של החוק הבינלאומי.
המערב העניש את רוסיה בסנקציות בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה לפני שש שנים. סנקציות נוספות של אירופה וארה"ב יגרמו נזק נוסף לכלכלה הרוסית. בין רוסיה למערב יש מחלוקות בשלל נושאים, מהתמיכה הרוסית בבשאר אסד במלחמה בסוריה ועד למתקפות סייבר ולטענות להתערבות רוסית בבחירות במדינות במערב.
8 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
תיעוד ההרעלה? נבלני בבית הקפה בשדה התעופה בסיביר
(צילום: Bild)
סטפן זיברט, דובר ממשלת גרמניה, אמר אחר הצהריים שבגופו של נבלני נמצאו שרידים של החומר הכימי נוביצ'וק, ושבדיקות במעבדה צבאית סיפקו "הוכחה חד משמעית" לכך. שר החוץ הגרמני הייקו מאס קרא לרוסיה לחקור את הרעלת נבלני בעקבות הקביעה שהורעל בנוביצ'וק. הוא זימן את השגריר הרוסי לשיחה, וקרא לרוסיה למצות את הדין עם האחראים להרעלת נבלני.
הממשלה הסובייטית פיתחה את הרעל נוביצ'וק ("טירון" או "אדם חדש" ברוסית) בשנות השבעים והשמונים, בשלהי המלחמה הקרה. הרעל מגיע בצורת אבקה, נוזל או אדים. הנוביצ'וק שימש גם את התוקפים שהרעילו את הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ואת בתו יוליה באנגליה ב-2018.
8 צפייה בגלריה
סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל
סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל
סרגיי ויוליה סקריפל
סרגיי ויוליה סקריפל שרדו את המתקפה. אישה בריטית שנחשפה לחומר הכימי מתה אחרי אשפוז של תשעה ימים. שני סוכנים רוסים, שחזרו למולדתם אחרי ההרעלה, הואשמו במתקפה בבריטניה. רוסיה הכחישה מעורבות במתקפה ואמרה שאין לה "זכויות יוצרים" על החומר הכימי שפותח בברית המועצות.
אחרי הרעלת המרגל סקריפל ובתו ארה"ב, חברות האיחוד האירופי ונאט"ו ומדינות נוספות גירשו יותר מ-150 דיפלומטים רוסים – בפעולה מתואמת נגד רוסיה. בתגובה גירשה רוסיה מספר זהה של דיפלומטים זרים.
8 צפייה בגלריה
הסוכנים הרוסים כפי שנקלטו במצלמות
הסוכנים הרוסים כפי שנקלטו במצלמות
הסוכנים הרוסים שהואשמו בניסיון רצח בבריטניה
(צילום: Getty)
מריה זחרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, אמרה לטלוויזיה הממלכתית שההצהרה הגרמנית על נבלני נראית כמו קמפיין נוסף נגד רוסיה שלא מגובה בעובדות. בקרמלין אמרו שברצונם לקבל את המידע המלא על תוצאות הבדיקה, ושרוסיה תשתף פעולה עם גרמניה.
בתגובה להצהרת ממשלת גרמניה אמרו בבית הלבן שהשימוש בנוביצ'וק "ראוי לכל גינוי". במועצה לביטחון לאומי בארה"ב הדגישו שוושינגטון תשתף פעולה עם בעלות הברית שלה כדי למצות את הדין עם הרוסים שאחראים להרעלה. "לעם הרוסי יש זכות להביע את דעתו בצורה לא אלימה מבלי לחשוש מעונש כלשהו, ובוודאי לא מחומרים כימיים", מסר דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון אוליוט.
8 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
נבלני מפונה לבית החולים אחרי שהתמוטט במטוס
(צילום: רויטרס)
גורם בממשל האמריקני אמר שהשימוש בחומר הכימי נוביצ'וק מראה שפוטין היה מוכן לנקוט בפעולה "נועזת" נגד מי שחשב שמאיים על שלטונו. הגורם בממשל תיאר את המתקפה כהצהרה של פוטין לכך שהוא "הבוס" ומה שהוא אומר מתבצע.
בריטניה וצרפת הצטרפו לגינויים של גרמניה וארה"ב. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר שהרעלת נבלני "שערורייתית". בצרפת אמר שר החוץ ז'אן איב לה דריאן שמדובר במעשה "מזעזע וחסר אחריות". אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, מסרה שההרעלה היא "מעשה בזוי ופחדני נוסף". מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג גינה את השימוש "המזעזע" בנוביצ'וק ואמר שחקירה "מלאה ושקופה" של רוסיה דחופה כעת עוד יותר.
8 צפייה בגלריה
רוסיה פשיטה משרדי ארגון אלכסיי נבלני
רוסיה פשיטה משרדי ארגון אלכסיי נבלני
גינויים בעולם להרעלת נבלני: "עוד מעשה בזוי ופחדני"
(צילום: EPA)
שר החוץ של ליטא, לינאס לינקביצ'יוס, אמר שהשימוש בנוביצ'וק מוכיח שמדובר בניסיון חיסול של השלטון הרוסי. מקורביו של נבלני שותפים לקביעה הזאת. לאוניד וולקוב, עוזר של נבלני, כתב בטוויטר שהשימוש בנוביצ'וק הוא "סימן ההיכר" של פוטין. "להרעיל את נבלני בנוביצ'וק ב-2020 זה בדיוק כמו להשאיר את החתימה שלך בזירת הפשע", כתב וולקוב בטוויטר, וצירף לציוץ תמונה של חתימת הנשיא פוטין.
לפי איוון ז'דנוב, מקורב נוסף לנבלני, הנוביצ'וק נמצא רק בידי סוכנויות המודיעין של רוסיה. מומחים במערב ציינו שנוביצ'וק מיוצר רק ברוסיה. עם זאת אחרי הרעלת סקריפל אמרה רוסיה שגם בארה"ב, בבריטניה ובמדינות נוספות במערב למדו לפתח את החומר.
נבלני התמוטט ב-20 באוגוסט בטיסה מסיביר למוסקבה. אנשיו סיפרו שהוא שתה תה מורעל בבית קפה בשדה התעופה, לפני שעלה למטוס. הוא אושפז במצב קשה בסיביר ונכנס לתרדמת, ואחרי יומיים הועבר לאשפוז בבית חולים בגרמניה. הפעילים שהעבירו אותו לברלין טענו שהרופאים הרוסים לא עשו מספיק כדי להציל את נבלני ו"משכו זמן".
הרופאים הרוסים טוענים שהם הצילו את חייו של איש האופוזיציה ושאין סימנים לכך שהוא הורעל. הם גם הכחישו שהקרמלין הפעיל עליהם לחץ כלשהו בזמן הטיפול. אחרי אשפוזו סיפרו גורמים בשירות הביטחון הרוסי שנבלני היה תחת מעקב נרחב בזמן ביקורו בסיביר.
8 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
משרד החוץ הרוסי: קמפיין נוסף שלא מגובה בעובדות
(צילום: AP)
בבית החולים בברלין אמרו שמצבו של נבלני ממשיך להיות קשה, ושהוא מונשם ביחידה לטיפול נמרץ. בבית החולים מסרו שיש נסיגה מסוימת של חלק מהתסמינים שמהם סבל בעקבות ההרעלה, אך אמרו שהם לא שוללים אפשרות של נזק ארוך טווח.
הרופאים מציינים שעם הזמן יכול הגוף להתאושש מהשפעות החומר הכימי, שמשבשות את התקשורת בין המוח לאיברים העיקריים בגוף ולשרירים. הרופאים הגרמנים הדגישו שההתאוששות של נבלני צפויה להיות ממושכת. רעייתו של נבלני, יוליה נבלנאיה, מסרה שמצבו של אלכסיי "ישתפר בוודאות" – אך "הטרוריסטים של המדינה" שאחראים למתקפה יחיו לנצח בבושה.