המתח שלאחר יום הבחירות יגיע הפעם לשיאים חדשים: בגלל משבר הקורונה יצטרפו אל הקולות הקבועים של המצביעים במעטפות הכפולות גם חולים, מבודדים, שוהים בבתי אבות וכוח אדם נרחב שתפקידו לתגבר את המערכה הנוכחית. המשמעות: יותר מחצי מיליון מעטפות כפולות שיגררו עיכוב משמעותי בספירת הקולות.
בגלל נגיף הקורונה מערכת הבחירות הנוכחית מורכבת כפליים. על פי הודעת ועדת הבחירות המרכזית לוועדת כספים, בבחירות לכנסת ה-24 צפויות להיות פי שניים מעטפות כפולות מאשר בבחירות האחרונות. כלומר, אם בבחירות לכנסת ה-23 עמד מספר המצביעים בקלפיות מיוחדות על כ-330 אלף, כעת יהיו 600-500 אלף מצביעים בקלפיות הללו, המהווים כ-12% מבעלי זכות הבחירה. מדובר במספר אדיר של כ-15 מנדטים שיכולים לשנות באופן משמעותי את המפה הפוליטית.
2 צפייה בגלריה
מעל לחצי מיליון מצביעים במעטפות כפולות
מעל לחצי מיליון מצביעים במעטפות כפולות
(צילום: דנה קופל)
2 צפייה בגלריה
לא רק החיילים והימאים הפעם. ארכיון מספירת המעטפות הכפולות
לא רק החיילים והימאים הפעם. ארכיון מספירת המעטפות הכפולות
לא רק החיילים והימאים הפעם. ארכיון מספירת המעטפות הכפולות
(צילום: רויטרס)
אם לא די במספרים הללו, במערכת הבחירות הקודמת עמדו לשירות עובדי ועדת הבחירות 72 שעות לביצוע הספירה מאחר שהבחירות התקיימו ביום שני. הפעם ישנן רק 48 שעות לספירה של כ-600 אלף מעטפות כפולות הנספרות לאחר פרסום מרבית תוצאות הבחירות ברוב הקלפיות. כדי לעמוד במבצע הדרמטי ולקבל את התמונה המלאה לפני ערב חג הפסח ועדת הבחירות המרכזית הכפילה את מספר העובדים בספירת הקולות.
"אני לא רוצה לחשוב על תרחיש שוועדת הבחירות לא תספיק לסיים את הספירה עד ערב החג", הודתה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, "אנחנו מקווים שנעמוד בזה, גייסנו את כל המשאבים האפשריים". לדבריה, החשש הוא מפני עיכובים בקלפיות של המבודדים וחולי הקורונה. "כל עיכוב בהגעת המעטפות הכפולות יכול להיות משמעותי, כל שיבוש הוא קריטי, החומרים מהקלפיות של החולים והמבודדים יכולים להגיע גם אחרי חצות. כל קבוצה שמתעכבת יכולה לגרום לעיכוב הספירה", הבהירה.
לדבר אחד ברור כי כדאי להתכונן - אם התרגלנו שבליל הבחירות הסקרים מצליחים לחזות בקירוב את תוצאות הבחירות, הפעם הכל פתוח עד לרגע האחרון. גם עבור מבצעי הסקרים יהיה זה אתגר משמעותי, שכן קיים קושי לצפות את דפוס ההצבעה של חולי הקורונה, זאת בניגוד לקולות החיילים שמציגים מדי שנה תמונה יחסית דומה עליה ניתן להסתמך.

עבור מפלגות המתנדנדות כיום בסקרים מדובר בדרמה של ממש. ייתכן שאם הספירה לא תסתיים עד ערב החג, מפלגות אלה יישארו תלויות בין שמיים לארץ במשך שבוע כאשר לא ניתן יהיה לדעת אם הן עדיין בתוך המגרש הפוליטי.
הקלפיות הייעודיות שייספרו במעטפות הכפולות יכללו את חולי הקורונה בבתי החולים ואלה הנמצאים בבידוד ביתי, המבודדים במלוניות הקורונה ובביתם, דיירי ועובדי כ-700 אלף בתי אבות וכ-40 אלף עובדי ועדת הבחירות ונציגי הקלפיות. כל אלה, בנוסף למצביעים הנכללים במעטפות כפולות מדי מערכת בחירות - חיילים, אסירים, ימאים, נציגים דיפלומטיים, חברי ועדת קלפי, מוגבלים בניידות, מאושפזים, צוותי רפואה, והחל מהבחירות ה-23 גם שוטרים זכאים להצביע במעטפות כפולות הרחק מבתיהם.
בתוך כך, ועדת הכספים אישרה אתמול, יום שני, את תקציב ועדת הבחירות העומד על 674 מיליון שקלים, כ-230 מיליון שקלים יותר ממערכת הבחירות הקודמת, זאת בשל תוספות הנדרשות לעמידה בדרישות משרד הבריאות, הגדלת מספר הקלפיות ותוספת משמעותית בכוח האדם.
"התו הסגול מכביד מאוד, למרות שקיבלנו שטחים עצומים בכנסת, על כל מטר מרובע אנחנו צריכים לשים פחות אנשים. הפעם יהיו 6,400 סופרי קולות לעומת 3,200 בפעם הקודמת", מסבירה עו"ד עדס, "הקמנו אוהלים בכל המרפסות, בחניונים ובמתחמים החיצוניים".