זה סיפור מקומם על אישה שחייה מלווים בסבל, שנקלעה כעת, שלא באשמתה, לחובות ענקיים. העוול כה זועק לשמיים עד כדי כך שבית המשפט ביקש לחוס עליה. דבורה גונן (52), תושבת לוד, שכלה לפני כחמש שנים את בנה דני גונן. הוא נרצח בגיל 25 בפיגוע ירי ליד ההתנחלות דולב. שנתיים קודם לכן נהרגה נכדתה התינוקת בתאונת דרכים.
1 צפייה בגלריה
דבורה גונן
דבורה גונן
"יש לי ילדים ונכדים שתלויים בי". גונן
(צילום: יריב כץ)
במשך שנים ארוכות, עוד לפני האסונות שפקדו אותה, היא הייתה פרודה מבעלה וגידלה לבדה את חמשת ילדיהם המשותפים. "הוא לא היה מעורב בחיים של הילדים ולא שילם מזונות", מספרת דבורה.
ב-2011 נפטר בעלה מדום לב. לפני כארבע שנים פנתה אליה עיריית תל אביב בדרישה שתשלם חוב ארנונה על מוסך שהיה בבעלותו בעיר, חוב שהיא כלל לא ידעה על קיומו. כששמעה את הסכום נחרדה: הוא תפח במרוצת השנים ל-400 אלף שקלים.
"אני חיה ביום-יום עם השכול. הולכת איתו יד ביד", היא מספרת בכאב, "כעת נפל עליי החוב הזה. אם אשלם אותו אשאר בלי כלום. יש לי ילדים ונכדים שתלויים בי. בשנים האחרונות לקחתי הלוואה והקמתי מעון לפעוטות בגיל הרך. לא קיבלנו נדבות וגם לא ביקשנו".
ברוב ייאושה פנתה לבית המשפט המחוזי בלוד. באוקטובר הוציא השופט יעקב שפסר פסק דין שבו קבע כי החוק היבש קובע שהיא צריכה לשלם את החוב, אך באותה נשימה ביקש מעיריית תל אביב לנסות להגיע איתה להסדר נוכח הנסיבות ו"לנהוג בה בנדיבות ובפתחון לב".
עוד כתב: "לא זו בלבד שככל הנראה נוצרו החובות בעטיו של המנוח (בלא מעורבות המשיבה), אלא שחייה לא האירו לה פנים, לשון המעטה, והיא עברה גם טרגדיות אישיות ומשפחתיות קשות, המצדיקות ללא ספק הקלה ומחילת חובות משמעותית בעניינה".
עו"ד אורי כהן מלוד, המלווה את גונן במאבקה: "אנו עדים למחזה אבסורדי שבו עיריית תל אביב מוכנה לעשות הכול על מנת שלא להגיע לפשרה עם מי שלא יצרה את החוב. הייתי מצפה מהעירייה ללכת לפנים משורת הדין ולהגיע לפשרה".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "כל טענותיה של גברת גונן הועלו ונדחו מספר פעמים בכל הערכאות המשפטיות. בעבר ניסתה העירייה להגיע עימה לפשרה והיא סירבה. במסגרת ההליכים המשפטיים התגלה לאחרונה כי הנכס נמכר. גם לאחר הליכי הגבייה שאותם מנהלת העירייה בגין חובות הגרוש המנוח בלבד, גברת גונן זכאית לקבל לפחות מחצית משווי המכירה אשר בבעלותה כמו גם יתרת כספי הגרוש לאחר פירעון החוב לעירייה".