2 צפייה בגלריה
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודודי אמסלם
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודודי אמסלם
זילבר ואמסלם. "רואה בחומרה רבה שפקיד מוצא לנכון להורות איך לפעול"
(צילום: שרון צור, אבי מועלם)
עליית מדרגה חריפה בהתנגשות בין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר לבין השר דודי אמסלם, בכל הנוגע למינוי דירקטורים לחברות הממשלתיות: השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות מאשים את זילבר ב"פוטש", וב"חציית גבולות וכל קו אדום אפשרי", וטוען כי היועץ אביחי מנדלבליט עוקף אותו.
במכתב ששלח למנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, כתב אמסלם כי אם לא יציית להוראותיו, כשר הממונה, יתנער ממנו. "על פי חוות דעתה של הגברת זילבר מסתבר שהיא ומר מנדלבליט הם המנהלים שלך באופן מעשי. במידה שתחליט שלא לפעול על-פי הנחיותיי, אני מציע שתפנה מעתה ואילך למנהליך בפועל בכל דבר ועניין", כתב לו. "בנושא הדירקטורים, לרבות חתימה בשם השר וענייני המנהלות, ההפרטות והתקציב".
המכתב של אמסלם בא ברקע כפירתו בסמכות היועץ המשפטי לממשלה להורות לו לבחור דירקטורים בדרך הסינון המקובלת, ועל כן שיגרה הערב זילבר מכתב לקוינט – שבו הנחתה אותו לפעול על-פי הנחיות היועמ"ש ולא על-פי הנחיות אמסלם, שהצהיר כי הוא מעוניין לשנות את השיטה שנקבעה לפני כשבע שנים וביטלה לכאורה את הקשר שבין הזיקה הפוליטית של המועמד לשיבוצו.
2 צפייה בגלריה
ינקי קוינט
ינקי קוינט
ינקי קוינט
(צילום: עמית שעל)
השר אמסלם החליט למהר לשלוח מכתב סותר לקוינט, שבו הגדיר את מכתבה של זילבר "מחוצף". "אני רואה בחומרה רבה את העובדה שפקיד במשרד המשפטים, כל פקיד ולא משנה דרגתו ותפקידו, מוצא לנכון להורות לך כיצד לפעול וזה בניגוד לחוק ובבריונות מכוערת".
זילבר קראה בתחילת השבוע לאמסלם לפעול בהקדם להשלמת גיבוש הליך בחירה של נבחרת חדשה של דירקטורים לחברות הממשלתיות. "דרך המלך למינויים של דירקטורים בחברות הממשלתיות היא ככלל באמצעות הצעת מועמדים שנבחרו בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני – קרי מתוך מאגר נבחרת הדירקטורים ושמירת הליך תואם הנבחרת כהליך חריג ומצומצם, או בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני אחר אותו יקבעו השרים", כתבה לו.
זילבר הדגישה ששאלת דרך בחירתם של המועמדים לתפקיד דירקטור בחברה הממשלתית ומעמדו של הליך נבחרת הדירקטורים היא שאלה שנבחנה כבר בעבר, בסמוך להקמתה של נבחרת הדירקטורים, על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי) דאז, אבי ליכט.
היא הוסיפה כי בתקופה האחרונה בוצעו עשרות רבות מאוד של מינויים מחוץ לנבחרת, ועל פי נוהל תואם נבחרת – שהפך את החריג לדרך המלך. היא הבהירה שהמצב העלה את הצורך בהעמדת המצב המשפטי המחייב והנכון על כנו על פי הדין, לעניין אופן הפעלת סמכות המינוי בידי השרים. "מכאן גובשה טיוטת חוות הדעת שקובעת כי המצב המשפטי הנוכחי מקים חובה משפטית למינוי דירקטורים לחברה ממשלתית בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני", היא הסבירה.