אחרי שקבינט הקורונה אישר הבוקר (יום ה') את החזרה של תלמידי כיתות א'-ד' ביום ראשון הקרוב לארבעה ימי לימוד בשבוע, הוא יתכנס שוב אחר הצהריים לדון בפרק אסטרטגיית היציאה מהסגר. על הפרק: העימות בעניין פתיחתן מחדש של חנויות הרחוב. שר הבריאות יולי אדלשטיין הדגיש: "הקו המנחה צריך להיות איך לא חוזרים למצב שסגרנו דברים שזה עתה פתחנו. הזהירות מחייבת אותנו לא לקחת ביסים גדולים מדי".
אדלשטיין אמר עוד: "אנחנו עומדים בכל הפרמטרים שקבענו, יש עלייה מתמדת בימים האחרונים וזה מראה שגם לפתיחה מינימליסטית יש השפעה על מקדם ההדבקה, וקל וחומר שדברים יותר המוניים ייפתחו. אני מקווה שתהיה תוכנית של שישה שלבים ושנוכל לעמוד בה. יהיה לנו קושי גדול עם תשלום על ימי בידוד, יש הצעת חוק של משרד האוצר שהיא תקועה כרגע, אנחנו מודאגים שלאנשים תהיה מוטיבציית יתר, ואני מציע לכל הגורמים המעורבים לנסות ולפתור את זה".
3 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
"גם לפתיחה מינימליסטית יש השפעה על מקדם ההדבקה". אדלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בדיון: "יגידו 'אתה נותן לקוסמטיקאיות לעבוד ולא לחינוך?'. כן, התשובה היא כן. זה מזערי לעומת שני מיליון תלמידים. זה לא סולם ערכי לבד אלא סולם סטטיסטי. זה שאירופה השאירו את החינוך זה לא נקודה חיובית עבורם, זה אובדן שליטה. הם אומרים שמתפללים לנס. אנחנו לא צריכים עוד ניסים".
שר החינוך יואב גלנט השיב לדברי נתניהו: "אנחנו לא עובדים לפי שבלונה של משרד הבריאות שלומדים עליה בקבינט. אם פותחים את הלב ואת הכיס בשביל תלמידים, אני מציע להסתכל על הדברים בצורה אחרת, לקחת את זה לא כנגזרת של החלטה אלא לקחת את זה כנגזרת של כל דבר אחר בגלל חשיבותו.
"אם יש על זה הסכמה, בואו נציע חשיבה אחרת - גם פתרונות, משאבים, לעסוק ביצירת ערך ולא במניעה. אם אני שומע שחודשים אנחנו לא מצליחים לעשות מספיק בדיקות ולעומת זאת סיכמתי עם הפרויקטור לפני חודשיים לבדוק את הסגל החינוכי וזה משהו שלא קורה - אז זה משהו שאתה צריך לשים בסדר העדיפויות".
נתניהו הגיב: "אני לא מתווכח על חשיבות החינוך, אבל לא נוכל להקל את המתווה כי אין תוכנית על שייקח זמן להכין אותה לגבי מערכת החינוך. צריך להתייחס למה שהוצג כמו מפת דרכים".
3 צפייה בגלריה
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
"אני לא מתווכח על חשיבות החינוך". ראש הממשלה נתניהו
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
בפתח הדיון בקבינט הקורונה, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אחרי שיחות שקיימתי אתמול עם שר החינוך, שר הבריאות ועם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, החלטנו לצאת לדרך עם מתווה החינוך הראשון שסיכמנו, של חצאי כיתות בכיתות א'-ב' לפחות בשבועיים הראשונים".
הוא הוסיף: "בתוך השבועיים האלה נבדוק אם יש אפשרות ללכת לאלטרנטיבה אחרת שזה כיתות אחודות, אבל זה מחייב יצירת צהרונים כפולים ויש להתארגן על זה לוגיסטית ותקציבית. אבל זה לא מעשי ליום ראשון ואנחנו לא מעכבים את ההחלטה, לכן אנחנו יוצאים לדרך עם המתווה הנוכחי".
לפי המתווה של משרד החינוך, כיתות א'-ב' ילמדו בקבוצות קבועות ונפרדות של עד מחצית מכמות התלמידים בכיתה המקורית. בכיתה מקורית שמספר התלמידים בה אינו עולה על 20 - תיחשב כל הכיתה כקבוצה קבועה ונפרדת. בכיתות ג'-ד' ילמדו בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בכיתה.
צהרונים: ילדי גן וכיתות א'-ב' שמשתתפים בצהרון ישהו באותה כיתה אורגנית שעמה שהו בשעות הלימודים. קבוצת הצהרון לא תעלה על 28 תלמידים - אם היא מורכבת מיותר מקבוצה אחת ועד שלוש קבוצות בוקר אורגניות מאותה שכבת גיל.
נתניהו אמר עוד בדברי הפתיחה שלו הבוקר: "צריך לרתום את אמצעי ההסברה והשלטון המקומי. אבל עוד דבר - אנחנו צריכים למצוא מסכה יותר נוחה. נהיה עם זה לפחות שנה. הבקשה מהציבור צריכה להיות קלה לביצוע, צריך להשקיע כסף בתכנון מסכות שיותר קל לעטות אותן".