הרמטכ"ל לשעבר ומי שהוזכר כמועמד לתפקיד הפרויקטור של המאבק בקורונה, גדי איזנקוט, אמר בריאיון בלעדי ל"24 שעות" של "ידיעות אחרונות" כי הסכים לקחת על עצמו את המשימה - אך מקבלי ההחלטות כלל לא חזרו אליו. "אני יודע שקבוצה מאוד רצינית בראשות טל רוסו הציעה אותי, אני לא יודע דרך מי", סיפר. "הם שאלו אותי, 'אם יפנו אליך, אתה תיעתר?' אמרתי שאני חייל של המדינה לכל משימה. אבל לא חזרו אליי וזה לא הבשיל". בשבוע שעבר נחשפו ב-ynet דרישותיו של איזנקוט למינוי.
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
"לא מאוחר לבנות אופרציה שתטפל בגל השני". איזנקוט
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
טל רוסו בביקורי תנחומים בבית הנשיא
טל רוסו בביקורי תנחומים בבית הנשיא
הציע פרויקטור לקורונה כבר בחודש מרץ. רוסו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ההצעה של הקבוצה שהוביל רוסו - שבה חברים קצינים בכירים לשעבר, מדענים ואנשי הייטק - הובאה בפני המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ומנכ"ל משרד הבריאות כבר בחודש מרץ האחרון. בבסיס ההצעה עמדה התפיסה שניהול המשבר חורג מתחום הבריאות, וכולל גם היבטים לוגיסטיים, כלכליים וחברתיים. המלצתם, עם שמו של איזנקוט, הועברה ישירות גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו.
"אני לא מכיר מישהו רציני שהיו פונים אליו והוא לא היה מניח את כל הדברים האחרים בצד ומתגייס", אמר איזנקוט, והוסיף כי אם ההצעה תשוב לשולחן הוא ייעתר לה פעם נוספת. כשנשאל מדוע הממשלה טרם מינתה "רמטכ"ל קורונה", השיב: "שאלה טובה".
לדברי איזנקוט, "השלב הראשון (של המאבק בקורונה) נוהל בצורה סבירה, גם ביחס למדינות העולם. מה שהיה צריך לעשות בהמשך זה לבנות מבנה רציף של ניהול ושליטה שיודע לטפל גם בגל השני באופן איכותי. לפי התוצאות, זה לא בוצע. אני חושב שחבל, יש בזה סיכונים. אבל עדיין לא מאוחר לבנות אופרציה כזו".


3 צפייה בגלריה
אלוף במיל' רוני נומה
אלוף במיל' רוני נומה
שמו ירד מהפרק. נומה (מימין) בבני ברק בגל הראשון
(צילום: מוטי קמחי)
בימים האחרונים, לאחר ששמו של האלוף במיל' רוני נומה ירד מהפרק, עלה שוב שמו של איזנקוט בבורסת השמות כמי שמועמד לתפקיד הפרויקטור. "היתרון של אנשי צבא זה שהם יודעים לחשוב על אסטרטגיה רבתי, לקרוא נתונים, לבצע הערכת מצב", הסביר איזנקוט מדוע לדעתו קצינים בכירים הם הבחירה הטבעית
למשרה. "אנשי צבא יודעים גם להחליט החלטות שלא מותנות בחדשות של שעה שמונה. הם מסתכלים חודש או שנה קדימה ויודעים להצביע על מגמות".
"הבעיה שנחשפה כאן, זה שמדינת ישראל לא השכילה לבנות מבנים ארגוניים שיודעים לטפל באתגרים שנוגעים בכלל מרכיבי הביטחון הלאומי, והם לא עניין ביטחוני נטו", הוסיף. "אם זה היה עניין ביטחוני נטו, יודעים איך לטפל בו — יש קבינט, יש משרד ביטחון, יש צבא, יש שב"כ, יש מוסד וכולם יודעים להירתם. פה יש אירוע אחר, מורכב יותר. ההנחה צריכה להיות שיהיה גל נוסף, חמור יותר, והנחה נוספת שזה ילווה אותנו לפחות עד סוף 2021. לכן נדרש פה מענה רציף ואיכותי".
על התחקיר שפורסם לפני שבוע במוסף "7 ימים", שבו נחשף כיצד הוכשל הגוף שהיה אמור לקטוע את שרשרת ההדבקה ולהקטין את הסיכוי לגל שני, אמר איזנקוט: "'המכלול' נבנה, פורק, ובזה אני רואה בעיה".
הריאיון המלא מתפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "24 שעות"