הרמזורים בכביש 65 שבוואדי ערה וכן בכביש 444, סמוך לטייבה, לא עובדים כבר כ-10 ימים - לאחר שמפגינים פגעו בהם במהלך מחאות בשבועות האחרונים. חרף הסכנה והפניות שנעשו לגורמים האחראיים - הנזק לא תוקן. בין שלישי לרביעי נהרגה אמנה אבו ואסל (70), בנה נפצע קשה ושניים נוספים נפצעו בינוני. הרמזור בצומת שבו אירעה התאונה לא פעל - והוא תוקן היום אחר הצהריים.
8 צפייה בגלריה
צומת מועאוייה
צומת מועאוייה
צומת מועאוויה
(צילום: עידו ארז)
"הרמזורים לא עובדים", אמר אמיר בויראת, תושב ואדי ערה. "לא היו צריכים לפגוע ברכוש והכביש הפך להיות מסוכן מאוד. בכל רגע יכולה להתרחש תאונת דרכים בגלל שהרמזורים לא עובדים". הוא סיפר כי הוא וחבריו להפגנות יצרו קשר עם הגופים האחראיים. "סיפרנו להם על אודות הסכנה - אבל כולם מזלזלים בחיינו. אני לא יודע למה הם מחכים. אולי המדינה רואה בצעד הזה עונש קולקטיבי".
8 צפייה בגלריה
צומת ערה
צומת ערה
צומת ערה
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
הסבתא נלכדה ברכב, מותה נקבע במקום. אמנה אבו ואסל
הסבתא נלכדה ברכב, מותה נקבע במקום. אמנה אבו ואסל
נהרגה בתאונה בוואדי ערה. אמנה אבו-ואסל
8 צפייה בגלריה
צומת אום אל פחם
צומת אום אל פחם
נזק לרמזור בצומת אום אל-פחם
(צילום: עידו ארז)
8 צפייה בגלריה
צומת מועאוייה
צומת מועאוייה
רמזור הרוס בוואדי ערה
(צילום: עידו ארז)
מוחמד אבו-ראס, תושב קלנסווה, הוא נהג אמבולנס. "אני עובד באזור הזה ומפנה תמיד פצועים. התקלות ברמזורים הפכו את הכביש למסוכן מאוד. אין יום שעובר בלי תאונות. אני אישית טיפלתי בימים האחרונים בכמה פצועים, בהם אישה בהיריון. אם המצב יישאר כמו שהוא - יקרו כאן אסונות".
סעיד מחמאיד מאום אל-פחם התייחס גם הוא לבעיה. "בכל יום אני יוצא מהעיר לכיוון הדרום", הוא מספר, "ולצערי אני צריך להביט 20 פעמים ימינה ושמאלה עד שאגיע לכביש 65, כי עד היום אנחנו מחכים ל'נתיבי ישראל' שיתקנו את הרמזורים. אפילו המשטרה רואה את הסכנה ולא מוכנה להכווין את התנועה. כאילו זה לא מעניין אותה. אם זה היה ביישוב יהודים לא היו מחכים. את הערבים תמיד מפקירים".
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנצור מסארוה, אמר: "אחרי שהתחילו החיים לחזור לשגרה ומזה שבוע ימים אני פונה לכל הגורמים לתיקון הרמזורים בצמתים כי הדבר מהווה סכנת נפשות של ממש. ראינו אתמול את התוצאה הטרגית בוואדי ערה בשל אי-תיקון הרמזורים. גם הוא, בדומה לבויראת, הביע חשש "שמישהו מנסה להעניש אותנו קולקטיבית".
לדברי ראש העיר, "רוב התושבים הערבים נגד מעשי הוונדליזם. הן 'נתיבי ישראל' והן גורמי אכיפת החוק מפקירים אותנו תחת הסיסמה 'תסבלו'. אם מישהו חושב שענישה קולקטיבית - היעדר תיקון הרמזורים - תשיג תוצאות חיוביות, צר לי לבשר לו שהוא טועה בגדול. הציבור רותח על זה שמסכנים את חייו בזדון. ככה לא מצמצמים פערים. זה רק יגביר את תחושת האפליה והדיכוי".
8 צפייה בגלריה
צומת אום אל פחם בכביש 65 - הרמזורים נעקרו
צומת אום אל פחם בכביש 65 - הרמזורים נעקרו
רמזורים שנעקרו בצומת אום אל-פחם
מ"נתיבי ישראל" נמסר: "כבר בשבוע שעבר תוקנו מרבית הצמתים מבין 34 אלה שהושחתו על-ידי פורעי החוק, האנשים אשר במו ידיהם גורמים לסכנת חיי אדם של ילדיהם, נשותיהם והוריהם. חשוב לציין כי מרבית הצמתים ובהם צומת ערערה תוקנו יום לאחר ההשחתות הראשונות בעלות של מיליוני שקלים, רק שלמרבה הצער עוד באותו היום הושחת ציוד הבטיחות בשנית ובאופן חמור הרבה יותר שהביא לעבודות השיקום שארכו לעתים שבועות.
"צוותינו המקצועיים והמסורים ממשיכים לעשות לילות כימים על מנת לשקם את הנזקים האדירים בצמתים שהוחרבו כליל וטרם חזרו לפעול. צר לנו על כך ששליחי ציבור מכובדים בוחרים לשסע ולקטב בהאשמות שהפוכות למציאות, זאת במקום לשקם ולאחד כדי להגביר את בטיחות משתמשי הדרך".
ממשטרת ישראל נמסר: בעקבות הפרות הסדר וההתפרעויות האלימות שהתרחשו בשבוע שעבר נגרם נזק משמעותי למערכות רמזורים ותשתיות, בהם גם צמתים לאורך כביש 65. משטרת ישראל פועלת לביצוע הכוונת והזרמת התנועה במקום ובזמן שיידרש עד לתיקון התשתיות.

תקציר הידיעה בערבית

بعد يوم من الحادث الدامي في عرعرة المثلث، تم تصليح الإشارة الضوئية، وحالة تذكر من قبل المواطنين
من حسن شعلان
لا تزال الإشارات الضوئية في شارع 65 بوادي عارة وشارع 444 المحاذي للطيبة معطلة، بعد ان تم تكسيرها وحرقها خلال المظاهرات التي حصلت في الأسبوعين الأخيرين.

يوم امس وقع حادث طرق دامي على مفرق عرعرة المثلث، وقد أسفر عن مصرع أمنة ابو واصل (70 عام) واصابة إبنها وزوجته بجراح خطيرة وإبنيهما بجراح متوسطة، وفي نفس المفرق الإشارة الضوئية كانت معطلة، وقد تم تصليحها اليوم، فقط بعد الحادث المفجع، بينما إشارات ضوئية أخرى ما زالت معطلة.
حالة إستنكار شديدة لدى السكان بسبب عدم تصليح الإشارات، مشيرين "الى انه عندما خرجت الطائفة الأثيوبية للتظاهر، قام عدد كبير من الشبان بتكسير معدات وإشارات ضوئية، وقد تم تصليحها خلال يومين، بينما عند العرب الجميع يستهتر ولا يعيرون اي إهتمام للخطورة التي تواجه المواطنين".
رئيس بلدية الطيب المحامي شعاع منصور مصاروة قال: "بعد أن بدأت الحياة تعود إلى طبيعتها ولمدة أسبوع الآن أتواصل مع جميع الأطراف لتصليح الإشارات الضوئية في المفترقات، لأن هذا خطر حقيقي على الأرواح، ورأينا أمس النتيجة المأساوية في وادي عارة نتيجة عدم إصلاح إشارات المرور.
هناك من يحاول أن ينزل علينا عقابا جماعيا ردا على "انتفاضة الكرامة".

8 צפייה בגלריה
 שועאע מנצור, מוחמד אבו ראס ואמיר בויראת
 שועאע מנצור, מוחמד אבו ראס ואמיר בויראת
שועאע מנצור, מוחמד אבו ראס ואמיר בויראת
8 צפייה בגלריה
צומת מועאוייה
צומת מועאוייה
צומת מועאוויה
(צילום: עידו ארז)
معظم السكان العرب يعارضون المس بالممتلكات، ولكن مما يؤسف له أن شركة "نتيفي يسرائيل" بحاجة إلى وكالات إنفاذ القانون.
من يعتقد ان العقاب الجماعي بعدم تصليح الإشارات الضوئية سيحقق نتائج إيجابية أخبره بأنه مخطئ، هذه ليست الطريقة التي يتم بها تقليص الفجوات من حيث التمييز".
تعقيب شركة "نتيفي يسرائيل".
وجاء في تعقيب الشركة المسؤولة: "في الأسبوع الماضي، تم تصليح معظم الإشارات الضوئية من بين 34 مفرق والتي تم تخريبها على يدي المخلين بالنظام والقانون. تجدر الإشارة إلى أن غالبية الإشارات الضوئية بما فيها مفرق عرعرة تم تصليحها بعد يوم من اول تخريب بتكلفة ملايين الشواقل، وللأسف في نفس اليوم تعرضت معدات للتخريب مرة أخرى وبشكل أكثر خطورة. نأسف بان هناك قيادات إختارت الإنقسام والاستقطاب في الاتهامات التي أصبحت حقيقة ، هذا في الواقع".
פורסם לראשונה: 22:05, 26.05.21