3 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים
התפרצות קורונה בבה"ד 1. ארכיון
(צילום חיים הורנשטיין )
הצוערות שלא דיווחו והקצינים שהתרשלו: צה"ל החליט לנקוט צעדים משמעתיים בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בבית הספר לקצינים (בה"ד 1) בעקבות שורת תקלות שהתגלו בתחקיר שקיים בעקבות התפשטות נגיף קורונה בבסיס. ב-ynet נחשף שלשום כי בעקבות הממצאים החמורים, צפויים בצה"ל להטיל עונשים משמעותיים על הקצינים המעורבים.
אתמול (יום ה') הודיע צה"ל כי מפקד הבסיס אלוף-משנה גיא לוי יזומן לשיחה עם מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק שבעקבותיה יינקטו נגדו צעדים משמעתיים. מפקדת פלוגה בדרגת סגן סיימה את תפקידה ושתי מפקדות פלוגה נוספות נשפטו בדין משמעתי. שתי צוערות שלא דיווחו על תסמיני מחלה הודחו מקורס הקצינים.
3 צפייה בגלריה
(מימין לשמאל) מפקד בה"ד 1 אל"ם גיא לוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר ומפקד פיקוד דרום אלוף יואבל סטריק בטקס סיום קורס קצינים קרביים "אחוד" בבה"ד 1
(מימין לשמאל) מפקד בה"ד 1 אל"ם גיא לוי, סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר ומפקד פיקוד דרום אלוף יואבל סטריק בטקס סיום קורס קצינים קרביים "אחוד" בבה"ד 1
צעדים משמעתיים נגד מפקד בה"ד 1. אל"מ לוי (מימין) לצד סגן הרמטכ"ל ומפקד זרוע היבשה
(צילום: בראל אפרים)
מפקד הבסיס הציג את מסקנות התחקיר שנעשה והפקת הלקחים בנושא. התחקיר הוצג בפני מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק ומפקד פיקוד ההכשרות והאימונים אלוף מוטי ברוך וכמו כן, הוצג לסגן ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר שקיבל את ממצאיו. בצה"ל אומרים כי "מעגלי ההתגוננות של היחידה מול הנגיף נפרצו בעקבות מספר תקלות שבבסיסן דיווח עצמי מאוחר בהופעת תסמינים וכן אי הקפדה על תשאול והחתמת הצוערים אודות מצבם הבריאותי".
הצעדים שיינקטו: ● מפקד בה"ד 1 ייקרא לשיחה עם מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק ולאחר השיחה יוחלט על נקיטת צעדים משמעתיים. ● למפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית על ידי מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך. ● מפקדת פלוגה בדרגת סגן סיימה את תפקידה באופן מיידי ושתי מפקדות פלוגה נוספות נשפטו בדין משמעתי על-ידי מפקד הבה"ד ונידונו לעונשים שונים. ● כמה מפקדי צוותים נשפטו בדין משמעתי על ידי המג"ד ונידונו לעונשים בדרגות חומרה שונות. ● שתי הצוערות שלא דיווחו על הופעת תסמיני המחלה הודחו מקורס הקצינים.
3 צפייה בגלריה
שתי צוערות שלא דיווחו על תסמינים הודחו. ארכיון
שתי צוערות שלא דיווחו על תסמינים הודחו. ארכיון
שתי צוערות שלא דיווחו על תסמינים הודחו. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
מפקד זרוע היבשה קיבל את מסקנות התחקיר והמלצותיו והחליט על כמה הנחיות מחייבות בהן חידוד נהלי קטיעת שרשראות ההדבקה ביחידות, קיום כנס מפקדי בסיסי ההכשרות והאימונים בראשות מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים שבמהלכו יוצג תחקיר זה והקמת צוות בקרה זרועי שיבצע ביקורות ביחידות הזרוע.
מפקד בה"ד 1 ציין כי בית הספר לקצינים חרת על דגלו את האחריות הפיקודית וגם באירוע זה מקבלים המפקדים המעורבים את האחריות המלאה על שהתרחש. על כן, קיבל מפקד הזרוע את המלצת מפקד הבה״ד לנקוט צעדים משמעתיים כלפי כל שרשרת הפיקוד המעורבת במקרה. מפקד זרוע היבשה חזר והדגיש את החשיבות בשמירה על כשירות צה"ל וכן שמירה על בריאות משרתיו. בנוסף, ציין כי בית הספר לקצינים, הוא "סמן ימני וקטר" עבור צה"ל.
סגן הרמטכ"ל הדגיש את אחריות המפקדים לכשירות יחידתם. הוא הנחה את המפקדים לבצע את כלל הפעולות בהתאם להנחיות והפקודות למניעת התפשטות המגיפה כאשר מתגלה חולה מאומת או חשד לחולה ביחידתם. לקחי תחקיר זה יועברו לכל יחידות צה"ל.

צה"ל: בוטלו מרבית צווי המילואים לחודש הקרוב

במקביל, הודיע דובר צה"ל כי בתום הערכת מצב ייעודית שהתקיימה בראשות הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הוחלט על ביטול מרבית התעסוקה המבצעית של כוחות המילואים שתוכננה לחודש אוקטובר.
נמסר כי כחלק מהמאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה התעסוקות שיועדו לכוחות המילואים יוחלפו בכוחות סדירים. "על כן, בוטלו מרבית צווי גיוס המילואים אשר הונפקו לטובת התעסוקה המבצעית לחודש אוקטובר".
פורסם לראשונה: 22:03, 24.09.20