בערבו של היום השני שבו פרצו מהומות בין יהודים לערבים, במה שנראה כמו אובדן שליטה של המשטרה על העימותים שהתלקחו בעקבות ההסלמה מול רצועת עזה, אמר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בריאיון לאולפן ynet מלוד כי "אין ספק שהפעילות השגרתית של המשטרה לא בנויה לצבר כזה של אירועים". על אירועי אמש (רביעי) בבת ים, שבמהלכם בוצע לינץ' באזרח ערבי, אמר השר לביטחון פנים: "זו בושה וחרפה, אבל צריך לזכור שזה היה אירוע אחד מתוך הרבה מאוד אירועים שהתרחשו בימים האחרונים של ערבים כלפי יהודים".


בשל המהומות והעימותים האלימים בלוד, בבת ים, בעכו, בחיפה ובמוקדים אחרים בארץ, פירט השר אוחנה את הפעולות שננקטו. "מה שעשינו באופן מיידי היה גיוס מלא של כוחות ממשמר הגבול - 16 פלוגות מילואים ועוד 10 פלוגות שהוסטו מיהודה ושומרון ללוד, לעכו, לוואדי ערה ולאזורים נוספים על-מנת לתת את הטיפול המיטבי ואת תחושת הביטחון לאזרחים", אמר.



7 צפייה בגלריה
שוטרים בלוד
שוטרים בלוד
שוטרים בלוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
שוטרים בלוד
שוטרים בלוד
נערכים למהומות בלוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
שריפות בלוד
שריפות בלוד
שריפות בלוד
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
במהלך הריאיון התייחס אוחנה לעוצר שהוטל בלוד. "דקות אחרי שעזבתי את המקום התרחש שם אירוע ירי", הוא אמר. "אנחנו לא במקום שהיינו רוצים להיות בו - אבל המשטרה מקדישה את כל המשאבים כדי שנגיע למקום שאנחנו רוצים להיות בו. אין לי ספק שזה ייגמר. אני לא יודע אם זה ייקח יום, שבוע או חודש, אבל זה ייגמר. לאחר מכן עדיין יהודים וערבים יצטרכו לחיות יחד ולכן אני קורא לכל מנהיגי הציבור מכל הפלגים והכיוונים להרגיע את הרוחות, לייצר שקט ודו-קיום כי מרקם החיים שנפגע עלול לקחת אותנו שנים רבות אחורה".

-שמענו שאיתמר בן גביר עומד מאחורי זה
"אני מתכוון למה שאמרתי: אני קורא לכל מנהיגי הציבור - פעלו לכבות את הלהבות, לא להדליק. כל איש ציבור צריך לקחת אחריות ולהרגיע את הרוחות".
-המשטרה יכולה להסתדר לבד?
"צה"ל עושה עבודה מצוינת, אבל זה מאוד מאתגר להשתמש בחיילים לשם אכיפת חוק כלפי אזרחים, ולכן אנחנו משתדלים להמעיט בזה. המשטרה אכן צריכה תגבורת ולכן גייסנו עוד לוחמים כדי לחזק אותה". עוד אמר השר לביטחון פנים כי הנפת דגלי פלסטין, מבחינתו, פוגעת בסיכוי של יהודים וערבים לחיות יחד. "כשמניפים דגלי אויב מכל סוג שהוא במדינת ישראל", אמר אוחנה, "מדובר בהחרבתה של המדינה ולכן אני מקווה, מצפה וקורא לכל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת הרוחות, לקרוא לאחדות, שלום ודו-קיום".
7 צפייה בגלריה
שוטרים בטיילת בת ים
שוטרים בטיילת בת ים
שוטרים בבת ים, אמש
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
נזקים בטיילת בת ים
נזקים בטיילת בת ים
בת ים, אתמול
(צילום: יריב כץ)
הערב נפצע בלוד חובש מד"א באורח קל-בינוני מירי חי שתועד. ביפו הותקף חייל ונפצע באורח קשה. באום אל פחם הותקפו שני הורים ושלושת ילדיהם הפעוטות וחולצו על-ידי המשטרה. בקלנסווה איימו רעולי פנים על המשטרה, בראש העין הוצתו שריפות ובחיפה יידו אבנים. במקביל להתפרעויות אלה מתארגנים פעילי ימין קיצוני ברשתות כדי "לנקום", וקוראים לבצע לינצ'ים בעוברי אורח ערבים, לדקור אותם ולפגוע בהם. בין היתר, סניף דומינו'ס בחולון נסגר אחרי שהרשת קיבלה התראות על כך שפעילי ימין מתכוונים לתקוף את מנהל הסניף הערבי. בבת ים נעצרו 17 יהודים בחשד להפרות סדר, לחלקם היה כלי תקיפה.



בתוך כך, קצינים לשעבר בדרגת ניצב מתארגנים להתנדב ולעזור המשטרה בעקבות הפרות הסדר. הם הציעו "להצמיד חונך" לכל ניצב חדש. בין השמות שעלו ניתן למצוא את מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי והניצבים בנצי סאו ודורון ידיד.
7 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, משה קראדי
קובי שבתאי, משה קראדי
המפכ"ל יעקב שבתאי והמפכ"ל לשעבר משה קראדי
(צילום: אלכס קולומויסקי, משי בן עמי)

רב-ניצב (בדימוס) קראדי נפגש עם המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי במטה משמר הגבול בלוד וכפי שצוין, הוא מתכוון להציע את עזרתו לנוכח המצב הביטחוני.