4 צפייה בגלריה
אזור הגבול שבלב המחלוקת
אזור הגבול שבלב המחלוקת
אזור הגבול שבלב המחלוקת
(צילום: AP)
מו"מ אזרחי בין ישראל ללבנון, לראשונה זה 30 שנה: נציגים מטעם ישראל ולבנון ייפגשו מחר (יום ד') בשעות הבוקר לפתיחת הדיונים על תיחום גבול המים הכלכליים של שתי המדינות. המו"מ יתקיים במפקדת יוניפי"ל בעיירת החוף נקורה שבדרום לבנון, 200 מטר מהגבול עם ישראל. בשיחות תתווך ארה"ב.
השטח שנמצא במחלוקת בין ישראל ללבנון הוא קטן מאוד, באופן יחסי. מדובר ב-850 קמ"ר במים הכלכליים. עבור ישראל מדובר בפחות מ-2% מהשטח הכולל של המים הכלכליים שלה, ועבור הלבנונים בכ-3%. כבר בשנת 2012 אותתה ישראל שהיא מוכנה ללכת לקראת הלבנונים ולחלק את הזכויות באזור ביחס של 42:58 לטובת ביירות.
4 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ דיוויד שנקר נביה ברי
יובל שטייניץ דיוויד שנקר נביה ברי
יובל שטייניץ, דייוויד שנקר ויו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי. פורצי הדרך
(צילום: יריב כץ, AP, אתר מחלקת המדינה האמריקנית)
בכיר במשרד האנרגיה, שאמון על השיחות, אמר היום כי אם הצד הלבנוני יבוא לשיחות בגישה פרגמטית, הוא ייתקל בגישה פרגמטית גם מהצד הישראלי. "כך נוכל לנוע קדימה", הוא אמר. "זה עדיף על להיתקע עוד חמש או עשר שנים".
את הצד הישראלי ייצגו שורת בכירים במשרד האנרגיה ובהם המנכ"ל אודי אדירי, יועצו המדיני של ראש הממשלה ראובן עזר, ראש המערך המדיני במשרד החוץ אלון בר וראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל תת-אלוף אורן סתר. את הצד הלבנוני ייצגו בעיקר אנשי צבא וייתכן שגם ראש הסגל של משרד החוץ הלבנוני.
4 צפייה בגלריה
פקחים או"ם יוניפי"ל גבול לבנון
פקחים או"ם יוניפי"ל גבול לבנון
פקחי יוניפי"ל בגבול לבנון. הגבול היבשתי לא על הפרק
(צילום: רויטרס)
גם אנשי יוניפי"ל ובראשם מפקד הכוח הגנרל סטפן דל-קול ישתתפו בדיונים, בנוסף לשליח האו"ם ללבנון, יאן קוביש. את הצד האמריקני ייצג עוזר מזכיר המדינה האמריקני דיוויד שנקר שהוביל לפריצת הדרך במגעים בין ישראל ללבנון, וכן השגריר האמריקני באלג'יריה ג'ון דרושר, שהופקד על ליווי השיחות.
הבכיר במשרד האנרגיה הוסיף כי לא מדובר בתהליך שלום או נורמליזציה, והבהיר כי המו"מ לא דומה להסכם השלום עם האמירויות. "המטרה מוגבלת וברורה: אנו מתייחסים לזה כמחלוקת טכנית-כלכלית ורוצים לפתור אותה", אמר. "היא מונעת פיתוח משאבי טבע. הכוונה היא לפתור את הסכסוך כדי לסלול את הדרך לניצול המשאבים לטובת שני העמים".
4 צפייה בגלריה
אסדה במאגר תמר. חשיבות לאורך המו"מ
אסדה במאגר תמר. חשיבות לאורך המו"מ
אסדה במאגר תמר. חשיבות לאורך המו"מ
(צילום: רויטרס)
הוא ציין כי בנושאים הללו יש חשיבות לזמן. "אם במקום 10 שנים של שימוש במאגרי גז ונפט נייבא כמויות גדולות, זה מיליארדי דולרים בשנה של עלויות למשק", אמר. "זה חשוב לנו, אבל עוד יותר לצד השני. ללבנון עוד אין מאגרי גז והם מייבאים במיליארדי דולרים בשנה סולר, נפט וגז נוזלי לתחנות הכוח שלהם". עוד ציין הבכיר כי נושא הגבול היבשתי לא יעלה לדיון לאורך המו"מ.
לפי ההערכות, הלבנונים החליטו להגיע לשיחות עם ישראל אחרי שהבינו כי החיסכון למשק שלהם במקרה שימצאו מאגר גז בינוני יכול להגיע לחמישה עד שישה מיליארד דולר בשנה. לבנון כורעת תחת משבר כלכלי עמוק, שעליו העיב עוד יותר הפיצוץ בביירות שהחריב חלקים נרחבים בעיר.
פתרון המחלוקת עשוי להביא חיסכון דומה גם למשק הישראלי, ולצד זאת גם יביא תרומה לחיזוק היציבות האזורית, שכן מחלוקות כאלו מהוות גורם לחוסר יציבות ואי-ודאות. כל הסרה של מחלוקת כזו תשחק לטובת שני הצדדים, ועל כן לישראל אינטרס לא פחות מלבנון בפתרון המחלוקת.