שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים ועדיין לא נמצא פתרון להפעלת עשרות תוכניות לחינוך משלים של משרד החינוך - בהן "היל"ה" לנוער בסיכון, "קרב" לצמצום הפערים בפריפריה, "רעים" למתמודדים עם קשיי תקשורת, "מחוברים" לנוער עולה ועוד. התוכניות הוקפאו בשל אי העברת תקציב המדינה, ואם לא יימצא פתרון עד 1 בספטמבר, אלפי נערים ונערות עלולים למצוא את עצמם ללא מסגרת.
עמותת "דארנא – בית בטוח לנוער בסיכון" הגישה היום (ג') עתירה לבג"ץ בדרישה להורות למשרד החינוך להקצות תקציב שימנע את השבתת תוכנית היל"ה, שמותירה 8,000 תלמידים ללא מסגרת. העמותה, המפעילה פנימייה טיפולית חינוכית לנערים בסיכון גבוהה במסגרת חסות הנוער של משרד הרווחה, טוענת בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד ענת לוי שביטול התוכנית תפגע בזכות לחוק לימוד חובה ותיצור הפליה קשה נוספת ביחס לבני גילם.
מנהל פנימיית דארנא, תומר בוהדנה: "אנו פועלים להעניק לנערים הזדמנות לשקם את חייהם ולצאת מהמעגל של סטייה חברתית, הזנחה, והתנהגות עבריינית. הלימודים במסגרת תכנית היל"ה הם חלק משגרת היום של הנערים השוהים בפנימייה. חוסר הודאות באשר לפתיחתה קשה במיוחד ופוגעת בסיכויי ההצלחה השיקומית של הנערים".
1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: עידו ארז)
גם בתוכנית קרב לא מתכוונים להמתין לפתיחת השנה והיום ההסתדרות מעו"ף הכריזה על סכסוך עבודה בשלטון המקומי ובכל הרשויות בארץ, בעקבות פיטוריהם בסוף החודש של כ-4,000 עובדים. אם לא יימצא פתרון, לשבתו בתחילת הלימודים כ-30 אלף עובדי מערך החינוך – בהם סייעות, אבות בית, מזכירות ותומכי חינוך.
יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל: "משרד החינוך והאוצר מטילים את האחריות זה על זה ולבסוף התאחדו סביב הנחת הבעיה לפתחה של החברה למתנסי"ם, למרות שהיא רק הגורם המבצע ותלויה בתקציב משרד החינוך להפעלת התוכנית. לא נוכל לעמוד מנגד ולהבליג על כך שעובדות ועובדי תוכנית קרב יוכנסו שלא בטובתם למעגל האבטלה, התלמידים יסבלו מחוסר בתוכניות העשרה ונוער בסיכון ימצא עצמו במצוקה גוברת, היעדר תעסוקה והגדלת פערי החינוך".
מחר ב-13:00 תתקיים הפגנה של מורי ותלמידי תכנית היל"ה מול קריית הממשלה בתל אביב וב-17:30 תיערך הפגנה של מורי תכנית קרב בכיכר רבין בעיר.
בנוסף, בשלטון המקומי מתריעים שפתיחת שנת הלימודים תתעכב. במכתב ששלח היום יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כ"ץ, נכתב: "בחודשים האחרונים אנו שבים ומתריעים על כך שפתיחת שנת הלימודים, כמערכת חינוך איכותית ורלוונטית, מותנית בקיומם של מכלול מרכיבי החינוך הן במערך החינוך הפורמלי, הן במערך ההשכלה המשלימה והן בחינוך הבלתי פורמלי. לצערנו עד היום טרם הוסדרו התקציבים הנחוצים למערכת זו המנוהלת במשותף על ידי הרשויות המקומיות והממשלה".