שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס היום (ראשון) לראשונה למעבר המפציצים האמריקניים בשמי ישראל בדרך למפרץ הפרסי, ותקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זריף, שפנה לטראמפ בציוץ בטוויטר, כתב כי "אם סיורי הנוכחות של מפציצי ה-B-52 שלך נועדו להזהיר או להפחיד את איראן, היה כדאי לך לבזבז את מיליארדי הדולרים האלה על הבריאות של משלמי המסים שלך".
זריף הוסיף: "אמנם לא פתחנו במלחמה כבר יותר מ-200 שנה, אך אנחנו לא נרתעים מלהשמיד תוקפנים. פשוט תשאל את החברים הכי טובים שלך (BFF במקור, א"ב) שתמכו בסדאם חוסיין". זריף התייחס ככל הנראה למלחמת איראן-עיראק, שפרצה בשנת 1980, כשנה וחצי אחרי המהפכה האיסלאמית באיראן. במלחמה, שהחלה במתקפת עיראקית, הייתה ארה"ב בצד של עיראק ולפי פרסומים שונים אף סייעה לה.
זריף, שהשיב לציוץ של פיקוד המרכז האמריקני על הטיסות, צירף גם תמונה של מפת העולם - שממחישה את המרחק של ארה"ב מהמפרץ הפרסי. בעבר תקף זריף את ארה"ב על כך שלטענתו היא מתערבת בעניינים שרחוקים ממנה ואינם נוגעים לה.
3 צפייה בגלריה
מפציץ B52 ומוחמד ג'וואד זריף
מפציץ B52 ומוחמד ג'וואד זריף
המפציץ האמריקני וזריף
(צילום: רויטרס, U.S. Air Force photo by Senior Airman Roslyn Ward)
3 צפייה בגלריה
מפציץ B52
מפציץ B52
המפציץ האמריקני בשמי ישראל
(צילום: איתי בלומנטל )
בשבועות האחרונים חלפו כמה פעמים מפציצים מסוג B-52 של צבא ארה"ב מעל שמי ישראל, בדרכם למפרץ הפרסי - ואז חזרה לארה"ב. גם הבוקר עשו שני מפציצים כאלה מסלול דומה - הפעם החמישית בשבועות האחרונים, והפעם השנייה ב-2021. גורמים אמריקנים אמרו כי המטרה היא להעביר מסר מאיים לאיראן, לקראת חילופי השלטון בארה"ב ועל רקע המתיחות הרבה בשנים האחרונות.
מפקד פיקוד המרכז בצבא האמריקני, פרנק מקנזי, אמר על הטיסה היום כי "פריסות קצרות-טווח של נכסים אסטרטגיים הן חלק חשוב בעמדה ההגנתית שלנו באזור. ההזדמנות ההכשרתית והמשך האינטגרציה שלנו עם השותפים האזוריים משפרות את המוכנות, ומעבירות מסר ברור ועקבי לידידים וליריבים פוטנציאליים כאחד". הוא הוסיף כי "משימות אלה הן דרך להפגין את מחויבותו המתמשכת של צבא ארה"ב לביטחון האזורי".
בשבוע שעבר, שני מפציצים מסוג B-52 חלפו בשמי ישראל בדרך למפרץ הפרסי כשהם מלווים במטוסי קרב אמריקניים מדגם F-16. לאחר מכן הם ביצעו תמרון משותף יחד עם מטוסי F-15 סעודיים. המטרה אז הייתה, בין היתר, להרתיע את איראן מפני נקמה אפשרית ביום השנה לחיסול קאסם סולימאני. גם ב-30 בדצמבר חלפו מפציצים אמריקניים מעל שמי ישראל בדרך למפרץ הפרסי, ואף תודלקו באוויר מול חופי תל אביב.