3 צפייה בגלריה
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
הגשת דו"ח נציב תלונות הציבור
"לא אפתח בבירור פרטני בנושא אום אל-חיראן". המבקר אנגלמן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע היום (ג') כי לא יפתח בבירור פרטני בנוגע לטענות נגד המשטרה, המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) והפרקליטות בפרשת אום אל-חיראן ואף הטענות לטיוח בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הנושא ייבחן במסגרת ביקורות מערכתיות בתוכנית העבודה של השנה הבאה", הבהיר אנגלמן.
המבקר שוחח עם נציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) דוד רוזן, ומסר לו את החלטתו לקיים ביקורת מערכתית. סוכם כי נושאים פרטניים ייבחנו על ידי הנציב רוזן בהתאם לשיקול דעתו ולסמכותו כמוגדר בחוק.
3 צפייה בגלריה
תמונת דוד רוזן
תמונת דוד רוזן
צפוי לערוך בירור בפרשת אום אל-חיראן. הנציב רוזן
(צילום: שאול גולן)

3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן יעקוב אבו אלקיעאן
אבי ניסנקורן יעקוב אבו אלקיעאן
השר אבי ניסנקורן ויעקוב אבו אלקיעאן
(צילום: מוט קמחי)
ב-ynet פורסם שלשום כי שר המשפטים אבי ניסנקורן ביקש מרוזן לבדוק את הטענות נגד הפרקליטות והמשטרה בעניין אום אל-חיראן, התקרית שבמהלכה נהרגו השוטר ארז עמדי לוי ויעקוב אבו אלקיעאן. בהתאם לסמכויותיו צפוי הנציב רוזן לערוך בירור בנושא.
במכתב ששיגר לשר ניסנקורן, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וממלא מקום המפכ"ל ניצב מוטי כהן הוא עדכן אותם כי "לאחר שנועץ עם גורמי המקצוע במשרדו, הנושא ייבחן באופן סדור מנקודת מבט רחבה ומערכתית בתוכנית העבודה של שנת 2021". המשמעות היא שממצאי הבדיקה צפויים להתפרסם רק בשנת 2022.

במכתבו ציין המבקר ביקורות שנערכו בעניין מערכת אכיפת החוק במשרדו, לרבות ביקורת מעקב בעניין הטיפול בעבירות שוטרים, בהמשך לדו"ח שפורסם בשנת 2017. המבקר כתב כי "בשים לב לחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות על פיו תפקיד ביקורת המדינה על מייצגי המדינה בערכאות הינו במיקוד על ביקורת מערכתית ולא פרטנית, החלטתי לא לקיים בירור פרטני".
עוד הוסיף המבקר אנגלמן בפנייתו לנמענים כי הוא "סבור כי אמצא לכך הסכמה בקרבכם, כי בכל מערכת ציבורית, קיים צורך והכרח מתמיד לבדוק, לזהות ליקויים ולתקנם, שכן העשייה אינה מתקיימת ללא ביצוע שגיאות במעלה הדרך". נציין כי אחד הנמענים הוא כאמור השר אוחנה שקרא אתמול בישיבת סיעת הליכוד כי יש להקים ועדת חקירה פרטנית ועצמאית.
אנגלמן המשיך: "הדבר תקף לגבי כלל משרתי הציבור בישראל, וכמובן אף לגבי המערכות בראשן אתם עומדים, אשר אמונות על חקר האמת ועשיית הצדק במדינתנו. עלינו לקיים בקרות ובדיקות לצורך זיהוי הפגמים, תוך חתירה מתמדת לשיפורם, על מנת שנוכל לטייב את פעילותינו, ובלבד שהדבר נעשה בשקיפות, ביסודיות, בשיח מכבד ובשים לב לאתגרים ולמכלול הנסיבות הרלוונטיות באותה העת".