3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא
ד"ר לשם כבוד. מנכ"ל פייזר
(צילום: EPA)
נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, הודיע אתמול (יום ה') שהמוסד יעניק תואר ד"ר לשם כבוד לשנת 2021 למנכ"ל ויו"ר חברת פייזר, ד"ר אלברט בורלה, בעקבות פיתוח החיסון החדשני נגד נגיף הקורונה של החברה, שצפוי להוות מופת לפיתוח מגוון רחב של טיפולים מבוססי mRNA.
"ד"ר בורלה הוביל את המאמץ המורכב לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה בזמן שיא", הסביר סיון. "ב-27 שנות עבודתו בפייזר הוא קידם את החברה בתחומים רבים ובהם חדשנות טכנולוגית. פיתוח החיסון לקורונה הוא הישג ביוטכנולוגי יוצא דופן שממחיש את חשיבותם של המדע ושל המחקר הבין-תחומי".
3 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
"פיתוח בזמן שיא". החיסון של פייזר
(צילום: רויטרס)
"החיסון יביא מזור לאנושות כולה ויחד עם חיסונים אחרים יחלץ את העולם מהמשבר שנקלענו אליו בעקבות התפרצות המגפה", המשיך סיון. "סיפורו המשפחתי של ד"ר בורלה, בן לניצולי שואה מסלוניקי, הוא סמל לחיותו המופלאה של העם היהודי וליכולת ההתחדשות שלו לאחר השואה".
בורלה הודה לנשיא הטכניון בשיחת הטלפון שבה התבשר על קבלת התואר. "אני נרגש מהבשורה ומקבלת התואר מהטכניון - מוסד בעל חשיבות רבה ומורשת מרשימה," אמר בורלה. "בצעירותי שקלתי ללמוד בטכניון ולכן זו סגירת מעגל מרגשת עבורי".

ד"ר אלברט בורלה נולד בסלוניקי בשנת 1961 למשפחה יהודית, שרבים בה נספו בשואה. משפחתו, שהגיעה ליוון לאחר שגורשה מספרד, עסקה בתכשיטנות וביהלומים. קהילת סלוניקי, שהייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביוון, מנתה בשנות ה-30 כ-80 אלף איש. כשני שלישים מהם נספו בשואה.
בורלה השלים את כל תאריו האקדמיים באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי, והוא ד"ר לרפואה וטרינרית ולביוטכנולוגיה של הרבייה. בשנת 1993 הצטרף לחברת הענק פייזר, מחברות הביו-פרמצבטיקה המובילות בעולם, ומאז מילא בה שורה של תפקידים.
3 צפייה בגלריה
אלברט בורלא מנכ"ל פייזר
אלברט בורלא מנכ"ל פייזר
"סגירת מעגל מרגשת עבורי". אלברט בורלה
(צילום: AP)
הוא הוביל את פיתוח הנוגדנים בפייזר והיה נשיא VOC - החטיבה העולמית שמובילה את החיסונים, האונקולוגיה ובריאות המטופל בחברה. באוקטובר 2018 הוא התמנה למנהל התפעול הראשי של פייזר, ב-2019 מונה למנכ"ל וב-2020 החל לשמש גם כיו"ר החברה.
בשנים האחרונות בורלה הידק קשרים עם חברות טכנולוגיה, ואימץ טכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית. בתחילת שנת 2020, בעקבות ההתפרצות העולמית של מגפת הקורונה, הוא רתם את רוב משאבי החברה לפיתוח החיסון לנגיף. לאורך כל הדרך הבטיח כי לא יתפשר על בטיחות החיסון, והאישור התקבל אחרי מחקר נרחב שכלל יותר מ-40 אלף נבדקים. התואר יוענק לו בנובמבר 2021 במסגרת הקורטוריון - מושב חבר הנאמנים השנתי של הטכניון.