נשיא חדש במדינת ישראל: יצחק (בוז'י) הרצוג, ניצח היום (רביעי) את מרים פרץ, ויכהן כנשיא ה-11 של מדינת ישראל, זאת לאחר ש-87 מחברי הכנסת, שהצביעו בחשאי, בחרו בו. 26 חברי כנסת בחרו בפרץ. לפני שבועיים בדיוק הכריזו השניים על מועמדותם לתפקיד, כשהמרוץ התקיים הפעם בתוך כאוס פוליטי ובשעה שאין ממשלה קבועה בישראל. בדרך כלל, מוכרים השבועות שלפני הבחירות לנשיאות כמתוחים במסדרונות הכנסת, קרב יצרי ורועש בהרבה מזה שבו חזינו הפעם. הרצוג זכה בניצחון הגדול ביותר של נשיא אי פעם בכנסת.
הרצוג בן ה-60, יו"ר הסוכנות היהודית, שר וחבר כנסת לשעבר, ממשיך את השושלת המשפחתית של נשיאה בתפקידי ציבור בכירים, והופך לנשיא הרצוג השני, לאחר שאביו חיים היה הנשיא השישי של המדינה. סבו, הרב יצחק הלוי-הרצוג, היה הרב הראשי האשכנזי הראשון של מדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג הנשיא הנבחר עם יו"ר הכנסת יריב לוין
יצחק הרצוג הנשיא הנבחר עם יו"ר הכנסת יריב לוין
יצחק הרצוג הנשיא הנבחר עם יו"ר הכנסת יריב לוין
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יושב ראש הכנסת יריב לוין הכריז על ניצחונו של הרצוג, ואמר לו כי "אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת ולא פשוטה, ויש הזדמנויות יוצאות דופן. עיני רבים נשואות למשכן הנשיא, הם רואים בו מי שמסמל את ערכינו המשותפים, ואני משוכנע שתגשים את תקוותם של רבים כל כך מאזרחי ישראל".
לוין פנה להרצוג ואמר כי "נשיא המדינה הוא האזרח מספר 1, אבל הוא בן אדם", והרצוג אישר בחיוך נרגש: "צודק, אני יכול לאשר זאת". לוין המשיך ואמר "אני בטוח שאתה מתרגש, ללכת באותה דרך בה הלך אביך. הלכת בדרכו, אבל נבחרת בזכות מלאה שלך. בזכות אישיותך ונועם הליכותיך, בזכות היכולת יוצאת הדופן שלך להבין לנפשם ולבם של אנשים הבאים מרקעים שונים".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נבחר לנשיא המדינה
יצחק הרצוג נבחר לנשיא המדינה
יצחק הרצוג נבחר לנשיא המדינה
(צילום: AFP)
בנאומו לאחר הניצחון אמר הרצוג כי "בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה, הנני מקבל עליי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד. אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מחברות וחברי הכנסת על האמון שנתתם בי. אני מקבל עליי את האחריות הכבדה שהטלתם על כתפיי, מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה".
הרצוג הודה לפרץ וכינה אותה "גיבורה ישראלית, סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית". פרץ אמרה אחרי ההצבעה, במה שנראה כבר אז כנאום ההפסד: "זכיתי להתמודד מול אדם יקר שאני מוקירה ומעריכה. המסע שלי, שאליו יצאתי, הוא מסע שממנו למדתי. האהבה שלה זכיתי מתושבי המדינה הזו ממלאת את לבי".
בפני המליאה אמרה פרץ לאחר מכן כי "הגעתי להתמודד לתפקיד שמעולם לא חלמתי. הוריי רק ציפו שאהיה עובדת מדינה ותהיה לי משכורת, ותראה לאן הגיעו החיים. יצאתי למסע לארץ הזאת. לא השכול שהביא אותי לבמה, אלא הבחירה שלי לאן לקחת את משבר חיי". היא פנתה לנתניהו ואמרה לו: "אמרת לי בשיחה אישית על השבעה של אחיך, והחלטנו שיהיה טעם לחיים". היא חתמה ואמרה כי היא "אוהבת את הנשיא הרצוג, ואני חושבת שהיום נבחר נשיא ראוי".
"למדתי את החברה הישראלית לאורכה ולרוחבה", המשיך הרצוג בנאומו. "הכרתי מקרוב את המגוון והייחודיות של הפסיפס הישראלי, המשלב לא רק את בני כל האמונות, הקבוצות והדתות, אלא את כל האוצרות האדירים שקיבלנו כאן יחד". ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את הרצוג עם זכייתו: "אני מאחל לו הצלחה רבה בשם כל אזרחי ישראל. אני מודה למרים פרץ על ההתמודדות המכובדת", ומשוכנע שהיא תמשיך לתרום".
כשנתניהו הגיע לברך את הרצוג במשכן, אמר לו הנשיא הנבחר: "אוכל לעבוד עם כל ממשלה ועם כל ראש ממשלה", ונתניהו השיב: "בואו לא ניכנס לזה עכשיו. תודה רבם לכם, עכשיו יש לנו עוד כמה דברים לעשות".
הנשיא היוצא ריבלין בירך גם הוא, ואמר כי "העמידה על משמרת הממלכתיות הישראלית כרוכה באחריות כבודה. אין לי ספק שתעשה עבודה מצוינת ואני גאה להעביר אליך את השרביט בעוד כחודש ימים". לפרץ אמר: "את מחזיקה בחתיכה מהלב שלי, מהלב של כולנו. אני רוצה לומר לך תודה שיצאת לדרך הזו".
בנאומו הוסיף הרצוג כי בכוונתו "להיות נשיא של כולם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם אחינו ואחיותינו בתפוצות; לטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות הדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות. למלא את ישראל בתקווה".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ואשתו מיכל מגיעים לכנסת לקראת הבחירות לנשיאות
יצחק הרצוג ואשתו מיכל מגיעים לכנסת לקראת הבחירות לנשיאות
יצחק הרצוג ואשתו מיכל מגיעים לכנסת לקראת הבחירות לנשיאות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה; עלינו להגן על מעמדה הבין-לאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו לארץ הזו".
"למסע הזה אני מביא עמי את כל מרצי, ניסיוני ויכולותיי. את המחויבות ההיסטורית של שרשרת הדורות המשפחתית שלי". בקול נרגש הוסיף הרצוג: "אני מביא עמי גם שותפה נפלאה ויחידה במינה, מיכל רעייתי האהובה, בלעדייך זה לא היה קורה. בלי התמיכה והמחויבויות האינסופיות שלך ובלי היותך שם, תמיד, לאורך הדרך כולה. את ובנינו האהובים נעם, מתן ורועי.

הקרב השונה של המועמדים בדרך לנשיאות

המועמדים שהגיעו לקו הסיום השלימו מסע ארוך שכלל עשרות פגישות עם חברי הכנסת, פגישות ארוכות עם יושבי ראש המפלגות וניסיון לגייס תמיכה רחבה. הרצוג ופרץ הגיעו הבוקר למשכן הכנסת ובכניסה למליאה התחבקו וחלקו ברכות האחד לשנייה. שני המועמדים הציגו גישה שונה ואסטרטגיה אחרת בקרב הזה. בשעה שכוחו של הרצוג בולט מאוד במשכן והוא נהנה ממערכות יחסים עמוקות וטובות עם רבים מחברי הכנסת במסגרת תפקידיו בעבר ותפקידו כיו"ר הסוכנות בהווה, אצל פרץ היה הסיפור הפוך לגמרי.
הרצוג נולד בתל אביב לחיים ואורה הרצוג. הכינוי "בוז'י" דבק בו כבר מילדות. "כשהוא היה ילד הוא נראה ממש כמו בובה", סיפרה אמו אורה. "נהגתי לקרוא לו בשם חיבה 'בובהל'ה ז'וז'ו' ועם הזמן זה הפך לכינוי בוז'י".
הוא בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב, ולמד גם יחסים בינלאומיים וספרות אנגלית באוניברסיטת קורנל ובאוניברסיטת ניו יורק. במשך מספר שנים הוא עסק בעריכת דין. ב-2006 מונה לראשונה לשר, מטעם מפלגת העבודה. ב-2018 נבחר ליו"ר הסוכנות היהודית, בו כיהן עד שהודיע על מועמדותו לנשיאות.