עוד 3 מיליארד שקלים למערכת הביטחון, 900 מיליון לקצבאות הנכים, ו-180 מיליון להעלאת בני הפלשמורה. בתום דיון ממושך שנמשך אל תוך הלילה (בין רביעי לחמישי), אישרה הממשלה תוספת תקציבית בסך כ-11 מיליארד דולר לתקציב הזמני עד סוף השנה, בעקבות דחיית מועד אישור התקציב השנתי הקבוע לשנת 2020.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בני גנץ ישיבת ממשלה
נתניהו וגנץ "פעלו יחד להגדלת תקציב הביטחון"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ההודעה המשותפת של משרדי ראש הממשלה והאוצר על אישור התוכנית לתקציב ההמשכי עד לדצמבר התקבלה בשעה 02:30. בדיון אישרה הממשלה את אופן חלוקת תוספת ההוצאה הממשלתית ל-2020, שאושרה בחודש שעבר בוועדת הכספים. התוספת בגובה של 11 מיליארד ש"ח מעמידה את סך ההוצאה הממשלתית בשנת 2020 על סכום של כ-411 מיליארד ש"ח.
כמעט רבע מהתוספת התקציבית יועבר לתקציב הביטחון - 3 מיליארד שקלים. קצבאות הנכים ל-2020 יגדלו בכ-900 מיליון שקלים, ותוכנית להעלאת כ-2,000 מבני הפלשמורה באתיופיה תקבל תקציב נוסף של כ-180 מיליון שקלים.
"זו בשורה חשובה לכל אזרחי ישראל ולאוכלוסיות נזקקות בחברה הישראלית בתקופת הקורונה", מסר הלילה נתניהו. "אני מברך על שהגענו להסכמות עם שר הביטחון. כפי שהתחייבתי, דאגנו גם להמשך עליית הפלשמורה ולהגדלת תקציב הביטחון מול האתגרים הרבים שאנו עומדים בפניהם גם בימים אלה".
3 צפייה בגלריה
180 מיליון יועברו להבאת 2,000 מבני הפלשמורה
180 מיליון יועברו להבאת 2,000 מבני הפלשמורה
180 מיליון יועברו להבאת 2,000 מבני הפלשמורה
(צילום: נתי מרכוס )
עוד נמסר כי "התוכנית שאושרה היום אינה פוטרת את הממשלה מלאשר את תקציב 2020 ולהביאו לאישור מליאת הכנסת ב-3 קריאות וזאת עד ל-23 בדצמבר". נזכיר כי בעוד בליכוד התעקשו להעביר תקציב חד-שנתי ל-2020 שרובה כבר חלף, בכחול לבן דורשים לעמוד בהסכם הקואליציוני שבו הסכים הליכוד לתקציב דו-שנתי.
מאחורי הוויכוח הזה עומד החשש בכחול לבן שנתניהו מקווה לשמור לעצמו פתח לבחירות, כיוון שפיזור הכנסת מסיבה של אי-העברת תקציב היא הדרך היחידה שלו להקדים את הבחירות מבלי להעביר אוטומטית את ראשות הממשלה לבני גנץ. המשבר כמעט הוביל בחודש שעבר לבחירות, אך בסופו של דבר התקבלה פשרה שבמסגרתה המועד האחרון לאישור תקציב 2020 נדחה ב-120 יום.
לאישור הממשלה הובאו תקציבים לשורה ארוכה של תוכניות מתחומים שונים, אם כי הסכומים המדויקים לרובן לא פורטו. התוספת התקציבית, כך נמסר, תינתן גם לתוכנית סיוע לשילוב בני העדה האתיופית בישראל, לתוכנית להעצמה ופיתוח של האוכלוסייה הדרוזית והצ'רקסית, פיתוח וחיזוק של ההתיישבות ביהודה ושומרון, תקציבי סיוע לכפרי הסטודנטים ברחבי הארץ, תוכניות למען בעלי חיים, ועוד.
3 צפייה בגלריה
גם הישיבות יקבלו תקציב
גם הישיבות יקבלו תקציב
גם הישיבות יקבלו תקציב
(צילום: EPA)
בהודעה הודגש כי תקציבים יועברו גם לחינוך הממלכתי דתי, לישיבות, למדרשות, לחטיבה להתיישבות, לגרעינים התורניים ולמערכי הזהות היהודית. צוין שהכסף יועבר גם למערכת החינוך הממלכתית. תקציבים יועברו גם ל"פיתח וחיזוק" ההתיישבות ביהודה ושומרון, למיפוי בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטחי C ולפיתוח החפירות בעיר דוד.
בתחום החינוך, נמסר, תאפשר התוספת התקציבית להמשיך בתוכניות שונות כגון הכשרת עובדי הוראה ואקדמיה, תכנית "חותם", הסבת אקדמאיים, הלוואות מותנות לסטודנטים נזקקים, תוכניות לנוער בסיכון ולמניעת נשירה, תוכניות להכלה והשתלבות תלמידי החינוך המיוחד, תוכניות בחינוך הבלתי פורמלי, חיזוק החינוך בפריפריה, המשך תקצוב בינוי הספרייה הלאומית, תגבור תקציבי התמיכות לארגוני ותנועות הנוער, מתנדבים לשנת שירות, תקציבי סיוע לכפרי הסטודנטים, גרעינים תורניים וקבוצות מחנכים, תוספת לתקציב הישיבות הגבוהות ותגבור תקציבי החינוך הבלתי פורמלי.
התקציב כולל גם תמיכה בעמותות המחלקות סלי מזון לאורך השנה ובפרט לקראת ראש השנה, מלגות לאלפי סטודנטים עולים בשנת הלימודים האקדמית הקרובה, תקצוב פעילות המעטפת של מנהל הסטודנטים העולים, פעילות לימודית לילדים עולים בגילאי יסודי ועל יסודי ופעילות גרעיני חיילים עולים בודדים.
שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי "בתוספת התקציבית שאישרנו הלילה יש בשורות משמעותיות לאוכלוסיות הרווחה בתקופת הקורונה. כפי שהבטחתי עם שר האוצר, קצבאות הנכים יועלו. בנוסף יופנו תקציבים חשובים להבטחת ביטחון תזונתי, לילדים ונוער בסיכון, לתמיכה באוכלוסייה המבוגרת ומהפכה אדירה של החלת סטנדרטים ופיקוח במסגרות הגיל הרך".