ראש המל"ל צחי הנגבי עלה להעיד הבוקר (יום שלישי) במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. עדותו של הנגבי בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) נוגעת לתקופת כהונתו כממלא-מקום שר התקשורת בין יוני 2016 למאי 2017.

בתיק 4000 נאשם ראש הממשלה בסעיפי שוחד, מרמה והפרת אמונים. לאור הסכמת ההגנה והפרקליטות, עדותו של הנגבי במשטרה הוגשה לבית המשפט במקום החקירה הראשית, והוא עלה על הדוכן לצורך חקירה נגדית בידי הסנגורים של נתניהו ואיש העסקים שאול אלוביץ', שהיה יו"ר בזק ובעלי אתר החדשות "וואלה". הסנגור ז'ק חן, בא כוחם של שאול ואיריס אלוביץ', ביקש מהעד כי יאשר את דבריו במטרה כי קרא בתקשורת טענות ביחס לחקירתו של מנכ"ל משרד התקשורת דאז פילבר, דבר שהנגבי אישר. "החוקרת מציגה טענות לגבי התנהלות פילבר ושואלת אותך לגביהן", שאל חן, והנגבי השיב: "מאשר. קראתי את העדות לפני כמה ימים כדי לרענן את זיכרוני".
הסנגור ציין כי "לא פעם הבעת הסתייגות בחקירה על הצורך שלך להביע חוות דעת על דברים שאתה לא מכיר ביחס להתנהלותו של פילבר", והנגבי השיב בחיוב: "נכון. ציינתי שאני לא יודע מה התשובות שניתנו על ידי פילבר". בהמשך אמר הנגבי כי השיב לשאלות בנוגע לפילבר "על פי הנתונים שהוצגו בפני בעל פה, או במסמכים", והסנגור חן טען כי "אראה לך היום שהנתונים הם חלקיים, ובמסמכים רובם לא הוצגו לך. היה פער בין האופן שאתה הכרת את פילבר מתוך העבודה איתו כמנכ"ל לאופן שבו החוקרת הציגה אותו". הנגבי השיב כי "הוצגו בפניי דברים שלא ידעתי, אז בהחלט היה פער. את מניעיו לא ידעתי, וגם שאלתי את החוקרת מה להערכתה היו המניעים שלו. היה לי עניין לדעת".
1 צפייה בגלריה
צחי הנגבי מגיע להמשך עדותו בתיקי האלפים של בנימין נתניהו
צחי הנגבי מגיע להמשך עדותו בתיקי האלפים של בנימין נתניהו
הנגבי בבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
הנגבי תיאר כי "פילבר היה דמות דומיננטית במשרד. חשבתי שיש לו הבנה מקצועית שבעיני הייתה ראויה. התרשמתי מהרצינות שלו בתפקיד". חן ציין ש"אמרת ששיבחת אותו בפני אנשים שהוא למד נושא קשה וסבוך. ראית אותו כאדם שאכפת לו מהנושא הציבורי", והנגבי השיב: "כן. אני מאשר שהוא נימק את הדברים שעליהם הוא המליץ". הסנגור שאל על הנגבי על נושא פריסת הסיבים האופטיים: "פילבר חשש שכלכלת המדינה תיקלע למשבר בתחום תשתיות האינטרנט וב-2020 נעמוד בפני שוקת שבורה וכאוס, עם השלכות כלכליות וביטחוניות. אני עומד מאחורי הדברים".
חן טען כי "היו עוד אנשים" שסברו כמו פילבר, אך הנגבי ענה ש"הוא לא הציג שאנחנו כבר במשבר, אלא לקראת, אם לא תנקטנה פעולות נמרצות לחבר את המדינה לסיבים אופטיים. אני לא זוכר דיונים שבהם אחרים נקטו באותה לשון או אחרת. הוא העמיד בפני את הנושא הזה כנושא המרכזי". הסנגור אמר להנגבי כי "אמרת שהיה לו חשוב מאוד שבזק ומשרד התקשורת יגיעו להסכמות, לא ראית שיקולים זרים שהניעו אותו, והוא לא הסתיר את העבודה שעשה לקדם בנמרצות את פריסת הסיבים", והנגבי השיב כי "לא זכרתי שאמר שהוא מעדיף הסכמות על מריבות, כי היו לו גם מריבות". בהמשך הנגבי אישר כי פילבר "הוא רצה לקדם את הדברים כדי לשרת את הצורך לפרוש את הסיבים כמה שיותר מהר".
בהמשך הוסיף הנגבי: "לא זיהיתי בפעילות של פילבר פעילות משיקולים זרים". הוא ציין כי פילבר העדיף לא לריב עם בזק, וסבר שזו דרך יעילה לקדם דברים. על הקשר בין פילבר לבזק (הפרקליטות טוענת לקשר חשאי שכלל הדלפות מסמכים פנימיים של המשרד בנושאי החברה) הוסיף עוד: "אני עדיין חושב שזה לא דבר נכון". הסנגור חן השיב: "ככל שזה היה". הנגבי אמר: "כשהוצג לי הנושא הבעתי את עמדתי בחוסר רצון. הנימוקים של פילבר לא נמסרו לי". חן: "לא הציגו לך את התמונה המלאה".
בחקירתו ב-2017, שהוגשה כאמור לבית המשפט, הסביר הנגבי כי כיהן לזמן קצר תחת נתניהו במשרד התקשורת "על בסיס החלטה של ראש הממשלה (נתניהו - ג"מ) כשהוא מצוי בניגוד עניינים בשל קשרי ידידות עם שאול אלוביץ'". לדבריו, מדובר היה בסיכום עם הייעוץ המשפטי לממשלה. הוא אף סיפר כי שלושה שרים סירבו לכהן בתפקיד לפניו, וכי במאי באותה השנה פקע זמן כהונתו ואיוב קרא מונה במקומו.
"נתניהו קיבל החלטה לוותר על הסמכות המיניסטריאלית שלו בסדרה של חוקים בעקבות הסיכום", אמר הנגבי. החוקרת פולינה קריב שאלה אם מדובר בחוקים שקשורים לבזק, והוא השיב: "לא רק לבזק. לתחומים שאלוביץ' אחראי עליהם, למשל וואלה ו-yes. אני החלטתי החלטות בלי שראש הממשלה יהיה מעודכן". הנגבי סיפר גם על מנכ"ל משרד התקשורת דאז, עד המדינה שלמה (מומו) פילבר: "נכנסתי לתפקיד זמני. הוא היה לפניי וידעתי שיישאר גם אחריי, הוא היה הדמות הדומיננטית לאורך התקופה וכבר גיבש את המדיניות שלו. הוא התייעץ והביא בפניי מידע, אבל ידע שאני מתכוון לעזוב ושלא אכנס לפרטי פרטים. עשיתי את הדברים המינימליים, לא יותר".
בשלב מסוים בדיון הבטיח עו"ד חן: "נציג מסמכים איך רימו אותך". התובעת יהודית תירוש מחתה: "איש לא רימה את מר הנגבי, הציגו לו מסמכים. אין מקום לאמירות כאלו באולם". בשלב זה של הוויכוח בין הצדדים, העירה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן להגנה: "אם אין לכם שאלות, העד יכול ללכת". הנגבי אמר: "מאשר".
עו"ד חן ניסה להראות שגם חברת הוט זכתה ליחס מתחשב כמו בזק ממשרד התקשורת תחת המנכ"ל דאז פילבר. הנגבי הסביר: "היה רצון לדרבן את הוט לפריסה אוניברסלית של סיבים. התמריץ להוט היה דחיית החובה שלה לפרוס את הסיבים בשנה". חן: "כלומר הייתה שיטת תמריצים לבזק והוט", העד: "כן". הנגבי הסביר: "על הוט לא הייתי חותם אם לא הייתי מתרשם שיש כאן המלצה מקצועית".
הנגבי אישר שפילבר לא עדכן אותו בכל מהלך. לדבריו, "מאשר שלא ירדתי לכל פרט ופרט, מה נאמר בכל פגישה, ואיפה התקיימו. זו מערכת יחסים עם כל מנכ"ל". הנגבי שלל כי הדבר מעיד על הסתרה של פילבר ממנו.
הנגבי אמר על נתניהו: "לא דיברתי עם ראש הממשלה על שום דבר שקשור במשרד התקשורת, אסור היה לי, מלבד נושאים שכן היה מותר אך לא קשורים לבזק או לסמכויות שלי". (בשל היות נתניהו מצוי בניגוד עניינים אפשרי עם אלוביץ'. ג"מ).
חן שאל על רפורמת "ההפרדה המבנית" שאותה רצה פילבר לקדם והייתה מיטיבה עם בזק והוקפאה בתקופת הנגבי. העד סיפר: "ההסתייגויות על יישום ההחלטה המבנית היו והחלטתי לא להחליט. לא קיבלתי החלטה. על ההפרדה התאגידית (רפורמה נוספת שגם אותה פילבר ניסה לקדם. ג"מ). גם לא קיבלתי החלטה, אפשרתי לפילבר להוציא מסמך של כוונות".
עו"ד חן שאל על המיליארדר חיים סבן שהיה בעלי פרטנר: "אמרת בחקירה שפגשת את חיים סבן לבקשתו והוא אמר לך שהוא מתנגד בתוקף לכוונת המשרד לבטל את ההפרדה המבנית?" הנגבי: נכון. דיברתי עם פילבר. המלצתי לו לדחות אחרי הבחירות בארצות הברית את הרפורמה, הסברתי שחיים סבן מחובר להילרי קלינטון. עשיתי כך שלא ייפגעו היחסים עם המועמדת המובילה".
חן שאל המחלוקות בין פילבר לסמנכ"ל הרן לבאות מהדרג המקצועי על הרפורמה: "אמרת בחקירה 'לא יכול להיות שכולם יהיו מיושרים זה לא טבעי, מחלוקות מקצועיות'". העד אישר: "נכון". הוא ציין שהיה "דם רע" ביניהם. חן: "פילבר טען שהרן מדליף". הנגבי: "פילבר אמר שהוא מדליף".
על מכתב הכוונות של בזק שפילבר שלח להם, אמר הנגבי:"המנכ"ל הציג לי את המסמך. זה היה צריך להיות מוצג לבורסה, קיבל את הסכמתי על דעתי. לא חתמתי עליו כי זה בסמכות המנכ"ל. הוא שכנע אותי שזה מכתב כוונות שלא מכתיב את התוצאה. אם הייתי מתנגד למכתב הוא לא היה מוציא אותו. אישרתי הפרדה תאגידית בכפוף לשימוע". (לטענת הפרקליטות, המילה "שימוע" הושמטה מהמכתב על-ידי פילבר. ג"מ).
גם בעז בן צור, סנגורו של נתניהו, חקר את העד. "אתה איש פוליטי לשעבר, יש ממשק הדוק בין אנשים פוליטיים לעולם התקשורת?", שאל בן צור. הנגבי השיב: "בהחלט". העד אישר שפוליטיקאים עובדים מול תקשורת: "התפיסה בליכוד הייתה שאין איזון, אני הייתי בצד הפחות מיליטנטי בתיאור הזה".
בן צור: "העלית על דעתך ששיח בין פוליטיקאים לאנשי תקשורת הוא בעייתי?". הנגבי שלל: "זה בנאלי". בן צור: "לא שמעת מבחינת נתניהו שבשיח עם גורמי תקשורת או בפניות יש איזשהו דבר פסול?". הנגבי ענה באופן כללי: "איש ציבור, הקשר שלו עם הציבור הוא באמצעות התקשורת ולכן (טבעי)".