6 צפייה בגלריה
ברזיל נעדרים ב אמזונס מימין ברונו פריירה משמאל דום פיליפס
ברזיל נעדרים ב אמזונס מימין ברונו פריירה משמאל דום פיליפס
ברונו פריירה ודום פיליפס
(צילום: AFP, רויטרס)
משטרת ברזיל הודיעה אמש (שישי) כי חלקי הגופה שמצאה באזור באמזונס שבו נעלמו לפני כשבועיים העיתונאי הבריטי דום פיליפס ומומחה השבטים הברזילאי ברונו פריירה, זוהו כשרידיו של פיליפס. מהמשטרה נמסר כי סיבת המוות נמצאת בבדיקה וכי עדיין מתבצעים חיפושים אחר הסירה שבה שטו השניים ושעליה נראו לאחרונה. לפי דיווח של רשת החדשות "CNN ברזיל", שרידים של אדם נוסף עדיין לא זוהו, ונבדק אם הם שייכים לפריירה.
מוקדם יותר השבוע נעצרו שניים בחשד לרצח הכפול - האחים אמרילדו דה קושטה דה אוליביירה ואוסניי דה קושטה. לפי המשטרה, אחד משני החשודים שנעצרו הודה ברצח והוביל את השוטרים למקום שבו נקברו הגופות. עוד נמסר כי ישנם חשודים נוספים במעורבות ברצח, וכרגע מתבצעים חיפושים אחר חשוד בשם ג'פרסון דה סילבה לימה, שנגדו הוצא כבר צו מעצר. ערוץ Band News המקומי דיווח שהאחים הודו כי ביתרו את גופותיהם של פיליפס ופריירה, הציתו אותן והשליכו אותן לתעלה.
6 צפייה בגלריה
ברזיל עיתונאי נעדר דום פיליפס תמונת ארכיון 2019
ברזיל עיתונאי נעדר דום פיליפס תמונת ארכיון 2019
פיליפס בביקור באמזונס ב-2019
(צילום: AFP)
הרשויות בברזיל טענו בתחילה כי כיוון החקירה המרכזי בפרשה מוביל אל "מאפְיית הדגים" – רשת פלילית בינלאומית המשלמת לדייגים עניים באמזונס כדי שייצאו לדוג באופן בלתי חוקי בשמורת ואלה דו ז'ווארי, שלפי החוק רק לתושבי הטריטוריה הילידית מותר לדוג בה, אבל אתמול המשטרה אמרה כי חקירת הרצח מצביעה בסבירות גבוהה על כך שהרוצחים פעלו עצמאית, ללא מעורבות של ארגוני פשיעה.
קבוצת הילידים "אוניוואיה" חולקת על הקביעה, ומסרה כי "אכזריות הפשעים מוכיחה שהנרצחים נתקלו בארגון פשיעה רב עוצמה שניסה להסתיר את עקבותיו בכל מחיר". לפי הקבוצה, בחודשים האחרונים היא התריעה בפני המשטרה כמה פעמים על ארגון פשיעה שפועל בוואלה דו ז'ווארי. ועד העובדים של "Funai", סוכנות ממשלתית הפועלת להגנה על שבטי הילידים במדינה, מסר כי "כולנו יודעים שהאלימות בוואלה דו ז'ווארי קשורה לרשת רחבה של פשע מאורגן".
6 צפייה בגלריה
ברזיל נעדרים אמזונס דום פיליפס ברונו פריירה אנשי המשטרה הפדרלית מגיעים ל חיפושים
ברזיל נעדרים אמזונס דום פיליפס ברונו פריירה אנשי המשטרה הפדרלית מגיעים ל חיפושים
החיפושים אחרי הנעדרים באמזונס
(צילום: AP)
פיליפס ופריירה נעלמו ביום ראשון בשבוע שעבר, כשהיו בדרכם חזרה מסיור באזור מבודד של האמזונס שבו מתחוללים בשנים האחרונות עימותים וקרבות ירי בין שלטונות ברזיל והאוכלוסייה הילידית לבין פושעים העוסקים בציד, דיג וכרייה בלתי-חוקיים.
השניים יצאו לאזור ואלה דו ז'ווארי באמזונס כדי לערוך תחקיר עבור ספר שעל כתיבתו שקד פיליפס. המומחה פריירה הוא איש הסוכנות להגנה על אוכלוסיות הילידים שגרות באמזונס, ובעבר עמד בראש השלוחה של הסוכנות בוואלה דו ז'ווארי. לאורך השנים הרבה לקבל איומים מצד כורים וחוטבי עצים הפועלים שם בניגוד לחוק ומנסים לפלוש לאדמות של שבטים ילידיים מבודדים. על רקע זה נהג לשאת איתו נשק להגנה עצמית.
6 צפייה בגלריה
ברזיל נעדרים אמזונס דום פיליפס ברונו פריירה אזור נהר איטקוואיה
ברזיל נעדרים אמזונס דום פיליפס ברונו פריירה אזור נהר איטקוואיה
האזור שבו התמקדו החיפושים
(צילום: AFP)
דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר אתמול כי פיליפס ופריירה נרצחו בשל תמיכתם באוכלוסייה הילידית ובשימור יערות הגשם. פרייס כתב בטוויטר: "אנחנו משתתפים בצערן של משפחות הנרצחים. עלינו לחזק את המאמצים להגן על פעילי הסביבה ועל עיתונאים".
אמרילדו דה קושטה, דייג בן 41 הידוע בכינויו פלאדו, נעצר אחרי שבני שבטים ילידיים שליוו את פריירה ופיליפס במסעם באמזונס העידו כי יום לפני שנעלמו נראה פלאדו מנופף לעברם ברובה. עדי ראייה אמרו שפלאדו איים על פריירה. לפלאדו יש לכאורה מניע אפשרי לפגיעה במומחה השבטים הילידיים: בימיו כראש השלוחה המקומית של FUNAI הוביל פריירה כמה מבצעים נגד דייגים בלתי חוקיים, מבצעים מהסוג שבו אנשי הסוכנות מחרימים או הורסים ציוד של הדייגים, ונוסף על כך קונסים אותם ועוצרים אותם לזמן קצר.
עדי ראייה אמרו למשטרה שהאחים דה קושטה נפגשו בנהר האיטקוואי רגעים אחרי שפיליפס ופריירה עברו באזור ב-5 ביוני. צוותי החיפוש מצאו ביום ראשון בנהר באזור ההיעלמות תרמיל, מחשב נייד, מגפיים וחפצים אישיים אחרים השייכים לשניים. החפצים כללו תעודת זהות רפואית השייכת לפריירה וכמה מבגדיו. התרמיל, שהיה שייך לפיליפס, נמצא קשור לעץ שהיה שקוע למחצה במים.