3 צפייה בגלריה
רב''ט א'
רב''ט א'
"חש מיואש מהמערכת, מתמודד לבד מול סא"לים ואל"מים". סמל א' באימון
העונש שקיבל מפקד על השפלה והתעמרות כלפי לוחם ביחידה מובחרת - הערה פיקודית והרצאה בפני סגל הקצינים: נציבות קבילות החיילים מטפלת בימים אלה בקבילה חריגה של סמל א', ששירת במשך כשנה ביחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם, וספג לטענתו סדרה של השפלות והתנכלויות מצד מפקד הצוות שלו, קצין בדרגת סגן.
למרות שהמעשים היו ידועים לקציני היחידה גם בזמן אמת ולאורך חודשים רבים - בהם גם למפקד היחידה - רק לאחר הגשת הקבילה הוחלט לטפל משמעתית בקצין, אך בצורה מקלה: הערה פיקודית נרשמה לחובתו בתיקו האישי והוא התבקש לספר על המקרים, כלקח שהפיק, בפני כנס של קציני היחידה.
על רקע הטענות להתנהגותו של הקצין ולמרות שעברה שנה מתוך שנה וחודשיים של ההכשרה הקשה כלוחם ביהל"ם, א' הועבר לאחרונה לשרת כלוחם באחד מגדודי ההנדסה. כעת הוא מנסה, חרף החוויות שעבר, לשרת שוב ביחידה מובחרת, ונאבק על כך מול רשויות הצבא.
3 צפייה בגלריה
רב''ט א'
רב''ט א'
"התגייס במוטיבציית שיא, השתתף בגדנ"עות וגיבושים, בהם לשייטת". סמל א'
בקבילה נטען כי הקצין גידף פומבית באופן סדרתי את א' בפני הצוות כולו, בכינויי גנאי מעליבים כגון "בלרינה", דרש ממנו לשאת את הנשק על הצוואר במשך שבוע שלם, העלה אותו למשמרות שמירה במשך 11 שעות ברציפות והתסיס את חבריו לצוות נגדו. הסעיף החמור בקבילה נוגע למצבו הבריאותי של הלוחם: נטען כי הקצין הצעיר הטיל ספק בפציעתו המתפתחת של א', והעניש אותו רק כי קבע לעצמו הפניות לבדיקות רפואיות.
בסופו של דבר, א' יצא להפנייה, אך רק לקראת סוף המסלול, ורק לאחר שמצבה הרפואי של רגלו החמיר. לפי הקבילה מפקד הצוות הורה לו לא לחזור, ובכך הוחרם ממסיבת הסיום של המסלול עם חבריו: "גם למחליפו אמר המפק"צ שא' הוא חייל 'מתנדנד' והוא ידאג לעשות הכול שיודח על ידי המפק"צ הבא. עוד קודם לכן, הקצין הורה לטפל בחייל אחר שנפצע בצוות על ידי חוסם עורקים ובכך הוא נפגע רפואית, למרות שא', כחובש קרבי, המליץ שלא לעשות זאת".
עוד נטען כי "הקצין רצה לרתק אותו לבסיס, אך בזכות התערבות אמו של א' בפני הקצינים הבכירים ביחידה, בוטל העונש. במסע עלייה לבסיס כאשר כל הצוות רץ קדימה, מפקד הצוות תפס אותו בכוח ודיבר לעברו בשפה מבזה. בהמשך הקצין התנצל על התנהגותו בפני החייל, לאחר שהדברים הגיעו לידיעת המפקדים הבכירים, אך הוא המשיך בשלו. באחד הבקרים הוא העמיד אותו בפני יתר חיילי הצוות ולעג לו, הדיר אותו מהמטווחים ומהתרגילים ובהמשך גם פתח את הארונית האישית שלו, חיטט בה והוציא ממנה את חפציו האישיים בפני כולם, באופן משפיל".
3 צפייה בגלריה
אימון מיוחד של פלגת מדרון מושלג
אימון מיוחד של פלגת מדרון מושלג
"הוא עדיין יכול ורוצה לתרום ביחידה מובחרת". אימון יחידת יהל"ם, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
האם כתבה במכתב התלונה שהגישה למפקדי יחידת יהל"ם כי "חוויתי לילות ללא שינה שלא נבעו מסיכון ביטחוני מבחוץ, אלא בשל סיכון מבית, ומי הוא הסיכון? המפקד שאמור להגן על בני הפך לאיום הגדול ביותר ולתסכול עבורנו, גרם לחוסר אונים ולצער עמוק". האם הוסיפה במכתבה כי "בני, שהתגייס במוטיבציית שיא, השתתף לפני גיוסו בגדנ"עות וגיבושים, בהם לשייטת. כולו אדם ערכי שחונך לעשות הכול למען הזולת, לנתינה להתנדבות ולאהבת המולדת. מדוע בנוסף למסלול המפרך הוא נאלץ לשאת על כתפיו גם מפקד מתעמר?".
"א' מסייע בבעיות לא פשוטות שיש במשפחתו, משרת שנה וארבעה חודשים בלבד בצבא, ולכן הוא מרגיש שהוא עדיין יכול ורוצה לתרום ביחידה מובחרת. הוא כתב מכתבים למפקד מיט"ב ולקצינים בזרוע היבשה, בתקווה שיענו לו ויכבדו את רצונו להשתלב שוב ביחידה כמו יהל"ם", סיפרו קרוביו, "הוא עבד מספיק קשה וחש מיואש מהמערכת, מתמודד לבד מול סא"לים ואל"מים".
מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות הקבילה המדוברת, מפקד היחידה קיים תחקיר פיקודי מקיף בו נבחנה התנהלותו של מפקד הצוות. בשל ממצאי התחקיר, הוחלט על מתן הערה פיקודית בתיקו האישי וכי הקצין יופיע בכנס מפק"צים בראשות מפקד בית הספר ויציג את האירועים וכיצד למד מהם. צה"ל ויחידת יהל"ם בפרט שמים בראש מעייניהם את הטיפול הראוי והמכבד באנשים".