יותר מעשרה בני אדם נפגעו ממטח חריג שנורה בצהריים (יום ראשון) לכרם שלום מאזור רפיח, וכלל 14 רקטות ופצצות מרגמה. מדובר בתקרית חריגה מאוד, שמתרחשת לאחר חודשים של לחימה עצימה ברצועת עזה - ובזמן שצה"ל סיים את הכנותיו לפעולה ברפיח. מסוקים וכלי טיס הוזעקו לאזור הנפילה ולאזור שממנו שוגרו הרקטות לצורך תקיפות במרחב ופינוי נפגעים.

3 צפייה בגלריה
הפצצה באיזור כרם שלום
הפצצה באיזור כרם שלום
הזירה בכרם שלום

3 צפייה בגלריה
הנזקים בכרם שלום
הנזקים בכרם שלום
הבית שנפגע בכרם שלום
בשעה 13:31 נשמעה אזעקת צבע אדום בכרם שלום, והתברר כי היא הופעלה בעקבות מטח של עשר רקטות. לאחר מכן נורו גם פצצות מרגמה לאזור. טנקים הגיבו באש לעבר יעדים בשטח הרצועה לצורך בידוד המרחב. פגיעה ישירה זוהתה גם בבית בקיבוץ, ונזק נגרם במקום. מדובר צה"ל נמסר כי "מטוסי קרב תקפו את המשגר שביצע את השיגורים לעבר המרחב. בנוסף, מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי במרחב השיגור".
עוד ציין דובר צה"ל כי "חמאס ביצע את השיגורים כ-350 מטרים ממחסות אזרחיים". לדבריו, "מדובר בדוגמא ברורה נוספת לניצול השיטתי שארגון הטרור חמאס עושה במתקנים ומרחבים הומניטריים לצרכי טרור, תוך שימוש באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי".
מיד לאחר המטח, מעבר כרם שלום נסגר למעבר משאיות. המועצה האזורית אשכול הודיעה כי "מספר רקטות התפוצצו בשטח פתוח ויש נפגעים במקום. הנפגעים אינם תושבי המועצה ואנו מתפללים לשלומם". עוד מסרה המועצה כי "בעקבות הירי, חל עיכוב ביציאת האוטובוסים מבית הספר התיכון יובלי הבשור. אנו ממתינים לאישור גורמי הביטחון לשחרור ההסעות".
בשבועות האחרונים פרס צה"ל עשרות רבות של טנקים ונגמ"שים כחלק מההיערכות לכניסה לרפיח שמעבר לגדר.
כמה שעות לאחר המטח לעבר כרם שלום, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח על תקיפות ישראליות במרחב מעבר רפיח. לפי הדיווח, נגרם נזק לאולמות הנוסעים בצד המצרי. במקביל, ברצועת עזה דיווחו על שני הרוגים וכמה פצועים בתקיפת בית במחנה יבנא, דרומית לרפיח.

3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט עם לוחמי אוגדה 99 בפעולות במרכז רצועת עזה
 יואב גלנט עם לוחמי אוגדה 99 בפעולות במרכז רצועת עזה
גלנט ללוחמי המילואים: "פעולה ברפיח ובכל רצועת עזה בזמן הקרוב ביותר"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דובר ראש הממשלה לתקשורת הערבית, אופיר גנדלמן, התייחס למטח, ואמר כי "חמאס שיגר 10 רקטות לעבר המעבר ההומניטרי כרם שלום, המשמש להכנסת סיוע לעזה". לדבריו, "חמאס יעשה הכול כדי למנוע מעזה לקבל סיוע הומניטרי. במהלך הימים האחרונים ירה חמאס פצצות מרגמה לעבר מסדרונות סיוע הומניטרי, חסם את הגעת הסיוע מדרום רצועת עזה לצפונה ומונע מתושבי עזה לקבלו. חמאס הוא האויב של העזתים, והוא יובס. אין ברירה אחרת".
שעות ספורות לפני הירי נכנס שר הביטחון יואב גלנט לרצועת עזה, וקיים סיור באזור המסדרון במרכז הרצועה. גלנט צפה בפעולות צה"ל באזור, וקיים הערכת מצב עם מפקד אוגדה 99 תת-אלוף ברק חירם ומפקדי החטיבות על הפעילויות המבצעיות הצפויות בימים הקרובים.
בהמשך שוחח שר הביטחון עם לוחמי המילואים בחטיבות האוגדה, ענה לשאלותיהם וסקר בפניהם את המאמצים השונים המתבצעים בימים אלה להשגרת מטרות המלחמה בעזה. גלנט אמר כי "יש לנו מטרות מובהקות למלחמה הזאת, אנחנו מחויבים לחיסול החמאס ולשחרור החטופים. נתנו פרק זמן ורצינו להגיע למצב שבו שאנחנו נממש כמה שיותר מהר את שחרור החטופים, עם השהיה מסוימת בפעולה המבצעית, מפני שהחטופים נמצאים במצב קשה ואנחנו צריכים לעשות כל מאמץ על מנת לשחרר אותם".
שר הביטחון הוסיף כי "אנחנו מזהים סימנים מדאיגים שהחמאס למעשה לא מתכוון ללכת לשום מתווה הסכמי איתנו, המשמעות של זה - פעולה ברפיח ובכל רצועת עזה בזמן הקרוב ביותר". עוד ציין גלנט: "עברתי בכל השטח ופגשתי את המפקדים לאורך כל השבועות האחרונים. עקבתי אחרי ההכנות ואני אומר לכם שאנחנו נמצאים רגע לפני פעולה במוכנות גבוהה. צה"ל יודע מה לעשות, נערך לדברים וזה ילווה את כל רחבי הרצועה מצפון ועד דרום, את כל השטח - ובתוך זה את רפיח".