במסגרת כנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" השתתפו אתמול (רביעי) יו"ר ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", אורית גור כהן, יו"ר ועדת החינוך בכנסת רם שפע, ראש עיריית גבעתיים רן קוניק וראש עיריית ירוחם טל אוחנה בפאנל שעסק באוטונומיה חינוכית, ולמעשה בשאלה: מי מנהל את מערכת החינוך?
- טל אוחנה, עד כמה ההתערבות מלמעלה מזיקה? "בעיקר ניצול לא נכון של משאבים. יש רשויות שהוכיחו למדינה שהן יודעות לנהל ולהוביל שינויים עמוקים ארוכי טווח במערכת החינוך. ראוי ונכון שהמדינה תיקח את משאביה המצומצמים ותסיט אותם לעבר רשויות שיש להן יותר קושי בעת הזו. לעיריית תל אביב יש את מנהלת אגף החינוך הכי טובה בארץ, היא לא צריכה מפקחים. יש רשויות שתשמחנה מאוד שהפיקוח ואנשי המקצוע של משרד החינוך יעזרו להם יותר בעת הזו ובכלל".
2 צפייה בגלריה
פאנל מי מנהל את המערכת
פאנל מי מנהל את המערכת
פאנל מי מנהל את המערכת
(צילום: ירון ברנר, חגי דקל)
רן קוניק, ראש עיר שלא חסר לה גם כסף, גם ציבור חזק וגם חינוך טוב. אתה מסכים שצריך להזיז משאבים? "אני חושב שכל מי שחי במדינה בשנים האחרונות רואה, בלי קשר גם לחינוך, שיש קודם כל בעיית משילות מאוד קשה בשלטון המרכזי. אין משילות. כבר שנתיים שאין ממשלה, כל חודשיים יש בחירות, השרים מתחלפים בקצב מטורף. זה משפיע על הכל. אז מה שקרה כתוצאה מהוואקום הזה ומחוסר המשילות - ראינו את ראשי הערים המקצוענים, שמכירים את השטח, יש להם חמש שנים לפחות לנהל. אין שום היגיון להמשיך בשיטה הישנה והמסורתית, אפשר לחשוב איזה מערכת חינוך נבנתה פה שאסור לוותר על השיטה הזו".
- גור כהן, מי מנהל את המנהלים? "היום מושכים את השמיכה מכל מקום אפשרי. המנהלים מצליחים לקבל החלטות, כי כשמקבלים החלטות בהתוויה של משרד החינוך - אז יש בעיה עם מה שקורה ברשות, ואחר כך יש בעיה בהסתדרות והארגון ומאוד קשה להתנהל היום. אוטונומיה כנראה לוקחים במדינת ישראל, אז אנחנו לוקחים אותה הרבה מאוד פעמים ואנחנו צריכים ללכת בין הטיפות".
- רם שפע, תגיש מחר הצעת חוק שאומרת תן לקוניק, לטל אוחנה, למנהלים לנהל את העניינים שלהם. "אני אפתיע אתכם ואגיד שאני מתחבר לכל מילה שאמרתם. הלוואי שמחר בבוקר משרד החינוך יעביר חלק ניכר מהסמכויות שלו לרשויות ולמנהלים. אני חושב שלא מספיק מדברים על זה".