ארגון איחוד הצלה הודיע אתמול (שלישי) על הקמת יחידה חדשה של מסוקים רפואיים. אולם, ל-ynet נודע שתוך זמן קצר, משרד הבריאות הבהיר כי ליחידה החדשה אין אישור לפעול - והנחה היום באופן גורף על איסור פעילות של היחידה, כך שיופעלו מסוקים של מד"א בלבד.
4 צפייה בגלריה
הקמת יחידה של מסוקים רפואיים של ארגון איחוד והצלה
הקמת יחידה של מסוקים רפואיים של ארגון איחוד והצלה
מסוק איחוד והצלה. היו אמורים "לפנות נפגעים בכל הארץ"
(צילום: דוברות איחוד והצלה)
4 צפייה בגלריה
הקמת יחידה של מסוקים רפואיים של ארגון איחוד והצלה
הקמת יחידה של מסוקים רפואיים של ארגון איחוד והצלה
3 מסוקים ו-30 פרמדיקים שעברו הכשרה מיוחדת
(צילום: דוברות איחוד והצלה)
ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, כתבה בפנייה חריגה לאלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה, כי "מד"א הוא ארגון ההצלה הלאומי והאחראי הבלעדי על פינויי חירום רפואי ועל הזנקת מסוקים לפינוי חירום רפואי, לפי שיקול דעתו המקצועי, מכוח תפקידו הסטטוטורי וכפי שמוזכר גם בפסיקה".
לכבוד השקת היחידה פרסם איחוד הצלה הודעה לפיה: "ארגון המתנדבים הלאומי, השיק את היחידה לפינוי מוטס, המורכבת מ-30 פרמדיקים שעברו הכשרה מיוחדת ומשלושה מסוקים שיפנו נפגעים מזירות קשות ברחבי הארץ".
עוד נכתב כי "מסוקי היחידה לפינוי מוטס, המצוידים גם בציוד רפואי מתקדם ומאוישים על ידי שני פרמדיקים בכל מסוק, שעברו הכשרה מיוחדת, יהיו בכוננות של 24 שעות במשך שבעה ימים בשבוע ויעניקו טיפול רפואי ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר בשטח ובאוויר". מנכ"ל הארגון פולק כינה את המהלך בטקס השקת היחידה: "יום היסטורי בהצלת החיים בישראל".
4 צפייה בגלריה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
פולק. "יום היסטורי בהצלחת החיים בישראל"
(צילום: איחוד ההצלה)
4 צפייה בגלריה
מסוק מד"א בכנרת
מסוק מד"א בכנרת
מסוק מד"א בכנרת. הארגון היחיד שיכול להפעיל מסוקי פינוי
(צילום: דוברות מד"א)
ואולם, כאמור, במשרד הבריאות הבהירו היום כי ליחידה החדשה אין כל אישור לפעול ובהתאם להנחיותיו, הארגון היחידי שרשאי להפעיל מסוקים לצורך פינוי פצועים והצלתם הוא ארגון מגן דוד אדום. ד"ר מזרחי נימקה את המהלך בכך שבהתאם להחלטת ממשלה, מעביר משרד הבריאות כספים למד"א לצורך הפעלת מערך פינוי חירום מוסק "באופן הנותן מענה לכל המקרים המצדיקים פינוי ובין היתר על מנת שהתשלום עליו לא יושת על נפגעים שאין לגביהם הסדר מזכה על ידי גורם מבטח אחר".
בהמשך הוסיפה מזרחי כי "לעניין אופן הפינוי, יודגש כי אין גורם מלבד מד"א הרשאי להזניק מסוק לצורך פינוי במקרה חירום אזרחי, ובכלל זאת גם לא לאיחוד הצלה. על מנת שמסוק אזרחי יוכל לבצע פינוי חירום נדרשת הזנקה של אותו מסוק מסוים על ידי מד"א, זאת לאחר הערכתו את מידת הצורך בפינוי בהיסק".
גורם במד"א טען כי "הנושא הוא לא רק מד"א ואיחוד הצלה. תארו שכל אחד יהרים מסוק, זה נושא שהוא הרבה יותר מורכב. זה מעבר לעניין של משאבים. השב"כ והצבא מעורב בכל הזנקה של מסוק מד"א". לטענתו, "זה לא מגרש מכוניות, אלא משהו שהוא עליית מדרגה. זה לא עובד ככה. נגיד כשיש פינוי מוסק בים המלח או במצפה רמון או בצפון, יש חשיבות מסוימת להטסת מסוק. להכניס עכשיו עוד גורם לכל הנושא הזה נראה כמו טירוף".
ארגון איחוד הצלה מסר בתגובה: "מאז הקמתו ועד היום עובד הארגון בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות וכך יהיה גם בעתיד, אולם אין בכך כדי לרפות את ידינו מקידום רפורמות רחבות שיצמצמו את זמן ההגעה והפינוי הרפואי, ולמנוע מונופול בתחום הצלת חיים שעלול להאריך את זמני המענה לאירועי חירום. הארגון נכון תמיד לשפר את שיתוף הפעולה, ההידברות והקשר הישיר בין כלל הגורמים הרלוונטיים. נדמה כי פגישת היערכות מקצועית עם נציגי משרד הבריאות תניב תועלת רבה להצלת חיים".
חברת להק תעופה, שאמורה להפעיל את המסוקים, מסרה: "תם עידן מד"א כמונופול היסטורי בתחום ההצלה והפינוי המוסק בפרט. מד"א הפרה חוזים והסכמים חתומים ומשרד הבריאות יידרש להסביר מדוע ב-2023 הוא מגבה התנהלות בריונית שכזו, ולא מאפשר התמודדות על שירותי הצלה ופינוי מוסק והורדת מחירים הנגבים מהקופה הציבורית עבור ספק יחיד בדמות מד"א ללא שום הצדקה".