2 צפייה בגלריה
גזענות כלפי מטפלות ערביות מעון נעמת חולון גן ילדים סולקו סייעות קללות מקללות
גזענות כלפי מטפלות ערביות מעון נעמת חולון גן ילדים סולקו סייעות קללות מקללות
"לא נשתוק, נלך לבית משפט". ההורים והסייעות
אחרי שעשרות הורים מנעו מארבע סייעות ממזרח ירושלים להיכנס למעון נעמת בשכונת תל גיבורים בחולון, והתנגדו שאלה יטפלו בילדיהם, הסייעות סיפרו היום (רביעי) ל-ynet על תחושותיהן הקשות.
2 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ למעון, אתמול
(צילום: נדב אבס)
אחת הסייעות סיפרה: "ביום הראשון לעבודה הרגשתי אי נוחות מצד ההורים, שבאו והסתכלו עלינו במבט מוזר. רק ביום השני, שבו גירשו אותנו, הבנתי שהם פשוט לא רוצים סייעות ערביות. ההורים צעקו עלינו דברים חמורים ומשפילים כמו 'לכו לעזה ולג'ואריש, אנחנו לא רוצים אתכן כי תלמדו את הילדים שלנו ערבית'. אני לא מצליחה לעכל את ההתנהגות הזו. לא אחזור למעון הזה".
סייעת נוספת תיארה את התנהגות ההורים כמבישה ומצערת. "הם חסמו לנו את הדרך למעון וגירשו אותנו כאילו ביצענו רצח, למרות שבאנו לעבוד במקצועיות, בנאמנות וביושר. 'אנחנו לא צריכים עזרה מערביות ולא רוצים את הילדים שלנו איתכן', אמרו לנו. סייעת שלישית הדגישה כי כולן החליטו יחד שלא לחזור למעון. "אנחנו לא מרגישות בטוחות. איבדנו מקום עבודה, אבל הכבוד שלנו חשוב יותר מכסף. נלך לבית משפט, לא נשתוק על הגזענות שספגנו. אם היה מדובר ביהודים שגורשו, היינו כבר עדות למעצרים".

עידן שמעונוב, אב לילדה במעון, אישר בריאיון לאולפן ynet כי הוא ושאר ההורים לא שלחו את ילדיהם לגן היום, אך טען בתוקף כי מדובר ב"עונש" שהעמותה גזרה על הילדים, עם בחירת הסייעות הערביות. "בדרך כלל מודיעים להורים כשמגיעים חברי צוות חדשים, אבל הפעם זה נעשה מאחורי גבינו. אנחנו לא גזענים - בשנה שעברה הייתה לנו גננת מיפו שכולנו אהבנו - אבל בתקופה של פיגועים הביאו לנו 'קבוצת כדורסל' מאזור שכל הפיגועים יצאו ממנו", טען.
שמעונוב המשיך ותיאר: "שאלתי את המפקחת האם הן עברו בידוק ביטחוני כלשהו, ובתגובה היא ויו"ר נעמת תקפו אותי. תפסיקו להתייפייף, אם אשלח את אשתי למזרח ירושלים, היא תחזור בשק. אני בתור האבא של הילדה רוצה לדעת מי שומר לי עליה".
- אם הסייעות הערביות היו יודעות עברית רגילה, היית מקבל את זה? "הייתי שואל אם יש להן הסמכה, ואם כן, הייתי מקבל את זה, בטח. אמרו לנו שאין להן בכלל הסמכה והן ילמדו תוך כדי עבודה. לא ניתן לעשות את זה לילדים שלנו, אין קשר לגזענות. אני עובד עם המגזר במשך 16 שנה, יש לי פועלים ערבים, אנשים טובים, אני ממש לא נגד".
יו"ר סיעת חד"ש בנעמ"ת, חתאם ואקד, ענתה לשמעונוב באולפן, וטענה כי התנהגותו היא גזענית נטו. "כך לא מתנהגים, אתה ושאר ההורים גרמתם לטראומה גם אצל המטפלות וגם אצל הילדים שלכם. כולן דוברות עברית, אתם החלטתם על דעת עצמכם שהן לא", אמרה.
בראיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio, ח"כ אבתיסאם מראענה התייחסה לטענת שמעונוב כי התנגדות ההורים נבעה מכך שהסייעות לא יודעות עברית ולא עברו הכשרה מקצועית. "יש סתירות בטענות ההורים, שטענו ש'נעמת' כלל לא הציגו את הסייעות וכך הם לא ידעו עליהן דבר. ההורים שפטו אותן על פי החזות שלהן: ערביות מכוסות ראש. צריך לגנות את הגזענות הזו", אמרה.
ח"כ מראענה הוסיפה: "מדובר בעבודה קשה עם שכר מביש, שרוב החברה הישראלית לא רוצה לעסוק בה, וכאן סוגרים את הדלת בגסות בפני נשים טובות שרק רוצות רק לעבוד. אם ההורים רוצים שבילדים שלהם יטפל כוח אדם יהודי, אז שיועילו בטובם לצאת לרחובות ולהילחם על שכר הסייעות. שרק יהודים יטפלו ביהודים וערבים בערבים? זה פשוט עצוב". בנוגע לטענות ההורים בנוגע להיעדר הבידוק הביטחוני, מראענה אמרה: "עובדי הוראה לא עוברים כלל בידוק כזה. רק בגלל שהן ערביות ממזרח ירושלים? זה הזוי".
בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.