1 צפייה בגלריה
שטרות
שטרות
"החשודים פעלו באופן שיטתי ומתוחכם". אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
ארבעה תושבי ירושלים, בהם שני עובדי עיריית ירושלים ועובד עירייה לשעבר, נעצרו הבוקר (ראשון) בחשד שפיתחו מנגנון למשיכה במרמה של כספי פנסיה בהיקף של מיליוני שקלים עבור עשרות מעובדי העירייה. לפי החשד, הארבעה הגישו בשנתיים האחרונות בקשות לחברות הביטוח הפנסיוני למשיכה מוקדמת של הפנסיה בשם העובדים.
החשודים, מיכאל ברזני (39), רועי אלון (39), יחזקאל זיבת (48) ואור אלון (28), הציגו בבקשות מצג שווא לפיו העובדים פוטרו. לפי החוק, משיכה מוקדמת של כספי הפנסיה לפני ההגעה לגיל הפרישה גוררת תשלום של 35% מס, אך החשודים גם זייפו מסמכים שהוכיחו שהעובדים עומדים בתנאים מיוחדים שמאפשרים להם פטור ממס. בין המסמכים שזויפו לצורך משיכת הכספים שלא כדין: מסמכים של עיריית ירושלים על אודות הפסקת עבודה, טפסים של רשות המיסים וצווי מחיקת חובות של בית משפט.
הארבעה גבו עמלה מהכסף שהצליחו להשיג, וכך הרוויחו בעצמם. בחקירה משותפת של רשות המיסים והימ"ר, נחקרו באזהרה גם עשרות העובדים שנהנו משירותי החשודים, אך עד כה אף אחד מהם לא נעצר.
נציג המשטרה הציג בדיון הארכת המעצר של החשודים את שיטות הפעולה שלהם: "הם פנו באופן יזום לעובדי עירייה והציעו להם לפדות קרנות פנסיה. הם פעלו באופן שיטתי ומתוחכם במשך תקופה ממושכת מתוך מניע טהור של תאוות בצע, וגרמו ביודעין נזק ביטוחי אדיר. בנוסף, נגרם נזק ארוך טווח ובלתי-ניתן לתיקון למבוטחים שפדו דרכם את הכספים ולבני משפחותיהם. אנחנו מאמינים שההיקף הידוע של המרמה הוא רק קצה הקרחון".
בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצר החשודים בארבעה ימים. השופט עמיר שקד ציין בהחלטתו כי הארבעה שומרים על זכות השתיקה במהלך חקירתם, ולכן הוא החליט להאריך את מעצרם, "כדי למצות את החקירה בדרכים אחרות".