4 צפייה בגלריה
מטוס הבואינג 707 מספר 008 בעת שירותו בחיל האוויר
מטוס הבואינג 707 מספר 008 בעת שירותו בחיל האוויר
הבואינג ממבצע אנטבה בתקופות שירותו
(צילום: אתר מרקיע שחקים)
במשך שנים הם היו בשחקים וחלקם עשו היסטוריה, אבל עכשיו, כשהם נשחקים על הקרקע ומסכנים את סביבתם, הוחלט להעביר לגריטה 20 מטוסים שמוצגים במוזיאון חיל האוויר בחצרים. המוזיאון הוקם ב-1991 על ידי תא"ל (במיל') יעקב טרנר, שהיה טייס קרב בחיל האוויר. טרנר ראה חשיבות רבה בשימור מטוסים ישנים ששירתו בחיל, לרבות בעלי ערך היסטורי.
במרוצת השנים, גם בגלל פגעי הטבע וגם בגלל תחזוקה לא ראויה, עברו חלק מהמטוסים תהליך של בלאי. הצבע התקלף, החלודה כרסמה במתכת וציפורים קיננו בחלק מפתחי המנועים. כדי לא לסכן את קהל המבקרים, וכדי להפוך את הביקור במקום לחוויה נעימה יותר, נסגר המוזיאון לשיפוצים בסוף דצמבר, והוא צפוי להיפתח מחדש לקראת יום העצמאות. עלות העבודה היא כמה מיליוני שקלים, ובמהלכה ישופצו המטוסים ויוצבו על המסלולים בתצוגה זמינה יותר לקהל.
4 צפייה בגלריה
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
מטוסים מהמוזיאון המיועדים לשיפוץ
(צילום: חיים הורנשטיין)
גם אוסף המטוסים הטסים של המוזיאון הוזנח: מטוס הדה הבילנד דראגון ראפיד, ששימש כמפציץ במלחמת העצמאות, קורקע כבר לפני שלושה עשורים בשל הנזק לכנפיו העשויות עץ, ובשנים האחרונות אחד ממטוסי הסטירמן נשרף בגלל רשלנות ונבנה מחדש בחיבור חלקים משני מטוסים. כחלק מלקחי התקרית, הועבר לאחרונה המטוס, לצד שני המטוסים האחרים של המוזיאון שנמצאים במצב טיסה, ההרווארד הצהוב וכמובן הספיטפייר השחור המפורסם, לחנייה קבועה בתוך השטח המבצעי של הבסיס. הם לא יוצגו עוד בדרך קבע במוזיאון, ויועברו אליו רק באירועים מיוחדים, ולקראת חופשות מושכות קהל, כמו ביום העצמאות ובחול המועד.
במסגרת השיפוץ יסודרו מחדש המטוסים שבתצוגה במסלול הליכה חדש, ולרשות המבקרים יהיה לראשונה צל בחלק מהמסלול. המטוסים ישופצו, חלק יוצג מחדש כבר באביב, וחלקם יכנס לעבודה ממושכת יותר. לקראת המהלך בחנו אנשי חיל האוויר את כל המטוסים שברשות המוזיאון ואת מצבם המכאני, כולל אלה שאינם נמצאים כרגע בתצוגה לקהל, והמתינו לשיפוץ עתידי, או למכירה והחלפה עם מוזיאונים אחרים בעולם. עם זאת חלק מההחלטות שהתקבלו יכאבו לכל חובב תעופה.
4 צפייה בגלריה
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
(צילום: חיים הורנשטיין)
השיפוץ מלווה בכאב לב, שכן במהלכו ייגרטו 20 מהמטוסים במוזיאון, בהם מטוסי קרב מסוג אורגאן, מיסטר ופאנטום שהשתתפו במלחמות ישראל, כמו גם מסוקים ומטוסי תובלה, בהם נורד ששירת בחיל.
המטוס בעל הערך ההיסטורי הגדול ביותר שייגרט הוא הבואינג 707, שמספרו בחיל האוויר היה 008. הוא השתתף במבצע המזהיר לשחרור החטופים מאנטבה והיה למפקדה מעופפת. לאחר שיצא משימוש הועבר למוזיאון ושימש כ"אולם" להקרנת סרטי מורשת. ההחלטה לגרוט את המטוס התקבלה לאחר שנוצר חשש שבשל מצבו הרעוע הוא יתפרק ויקרוס על המבקרים. בחיל האוויר אומרים כי ההחלטה להיפרד מהמטוסים התקבלה בלב כבד, אם כי למעט הבואינג אף אחד מהם לא השתתף באירוע היסטורי.
4 צפייה בגלריה
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
שיפוצים במוזיאון חיל האוויר
המטוס המתפורר, על הקרקע
(צילום: חיים הורנשטיין)
שוויים של המטוסים שייגרטו נאמד בעשרות מיליוני שקלים, וההחלטה על פירוקם התקבלה מבלי לשתף את הציבור ואת יוצאי חיל האוויר הרבים, ומבלי לבחון אפשרות של קבלת תרומות להצלת המטוסים או הצעות לרכישתם.
העובדה שהמוזיאון פועל כיחידה צבאית ובאחריות הבסיס המארח, מקשה על החיל לקבל תרומות משמעותיות יותר כדי לממש את התוכנית להקים מבנה מרכזי חדש למוזיאון, שאושרה עוד ב-2017, ותאפשר סוף סוף להעביר את התצוגה תחת גג קבוע, בתנאים מושכים יותר לקהל ובעיקר משמרים יותר למטוסים. בינתיים כדי למנוע התדרדרות מחודשת במצב המטוסים, יקבל כל אחד מבסיסי החיל אחריות לתחזוקת מטוסי המוזיאון ששירתו בו.
מדובר צה"ל נמסר: "בחיל האוויר בוצעה עבודת מטה מקצועית ורגישה לטובת השיפוץ תוך שמירה על המורשת וההיסטוריה. זאת במטרה לאפשר למבקרים ליהנות מהמורשת בצורה בטיחותית, מכבדת, ראויה ובאופן שיבטיח את סוגיות ההגנה הסביבתית. הפריטים היחידים שנגרטים הם חלקי חילוף ומתכת במצב שלא מאפשר יותר שימוש בהם, או כלי טיס אשר לאחר בדיקות רבות הוברר כי לא ניתן יהיה לשקמו".