כמו בארה"ב ובמדינות אחרות באירופה, גם הקמפוסים של האוניברסיטאות באיטליה הפכו למוקדי מחאה קיצוניים נגד ישראל, מאז 7 באוקטובר.
מי שחווה זאת כעת על בשרו הוא העיתונאי האיטלקי-יהודי הבכיר מאוריציו מולינרי, עורך העיתון החשוב "לה רפובליקה", שהגיע לקמפוס של אוניברסיטת "פדריקו" בנאפולי כדי לקיים דיון פתוח על המצב במזרח התיכון. אלא שהפגנה קולנית וסוערת של סטודנטים פרו-פלסטינים שצעקו "ציונים החוצה מהאוניברסיטה" הביאה לביטול ההרצה ולדיון עם הסטודנטים, גם לאור המתיחות שנוצרה בינם לכוחות הביטחון שהוזעקו למקום.
2 צפייה בגלריה
מאוריציו מולינרי
מאוריציו מולינרי
רצה לקיים פגישה עם המפגינים. מאוריציו מולינרי
מולינרי נחשב לאחד מהעיתונאים המשפיעים והבכירים באיטליה. הוא בוגר בין היתר של האוניברסיטה העברית, כתב ספרים ומאמרים רבים וחשובים על המזרח התיכון וישראל, וכן ספר על דאעש שהפך לרב מכר. במלחמה ברצועת עזה הוא הביא לא אחת אמירות ברורות נגד האנטישמיות בכלל, ובעד ישראל ונגד חמאס. זה הספיק כדי לעורר זעם גדול נגדו, ואף איומים. הגירוש שלו מהאוניברסיטה בנאפולי ביום שישי בבוקר עוררה סערה גדולה במדינה ובעיקר בתקשורת, וזכתה לגינוי מקיר לקיר.
נשיא איטליה סרג'יו מטרלה התקשר למולינרי כדי "להביע בפניו סולידריות וגינוי נגד חוסר הסובלנות", והבהיר כי "באוניברסיטאות אסור שיהיה מצב שיכפו דעה אחת וימנעו השמעת דעות אחרות". הנשיא אף פרסם הודעה רשמית עם תוכן הדברים. מולינרי עצמו המשיך לנסות, גם אחרי פיצוץ ההרצאה, את דרך התקשורת מול הפגינים והבהיר כי הוא מוכן לקיים פגישה עם הסטודנטים שמחו נגדו "כדי להקשיב לדעות שלהם על המלחמה במזרח התיכון". פגישה כזאת לא התקיימה עד כה.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים פרו פלסטינים מוחים נגד דיון עם העיתונאי היהודי מאוריציו מולינרי
סטודנטים פרו פלסטינים מוחים נגד דיון עם העיתונאי היהודי מאוריציו מולינרי
"ציונים החוצה". ההפגנה באוניברסיטת "פדריקו" בנאפולי
כבר בשבוע שעבר איימו סטודנטים על העיתונאי היהודי דוד פרנזו' שניסה לקיים דיון פתוח באוניברסיטת "לה ספיאנזה" ברומא, ובעוד ועוד קמפוסים ברחבי איטליה גוברים הקולות של סטודנטים מהשמאל לנתק כל קשר אקדמאי עם ישראל ומי שתומך בה. "רצינו להגיד לעורך מולינרי שבפלסטין נרצחו 30 אלף בני אדם על ידי ישראל ואנחנו לא מבינים איך הוא והרקטור יכולים לדבר על ענייני המזרח התיכון אם בתוכו מתרחש באותו הזמן רצח עם. אנחנו דורשים את הניתוק של כל קשר אקדמאי בין האוניברסיטאות שלנו לבין ישראל", נאמר בהודעת הסטודנטים שפוצצו את האירוע בנאפולי.
פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית האיטלקית גינו את התקרית בנאפולי, וגם מנהיגת השמאל האיטלקי אלי שליין, שהיא ממוצא יהודי, התקשרה אל מולינרי כדי להביע סולידריות. בקהילה היהודית באיטליה הדאגה הולכת וגדלה נוכח הגידול באירועים האנטישמיים והשנאה כלפי ישראל ברחובות המדינה, בקמפוסים ובעולם התרבות. "אם האנטישמיות תנצח, זו תהיה תבוסה לכולנו", מסרו גורמים בקהילה לסוכנות הידיעות האיטלקית אנס"א. דוד פרנזו, העיתונאי שבעצמו הפך למטרת המחאה, צייץ: "מנעו ממולינרי לדבר באוניברסיטה כי הוא יהודי וכי מאשימים אותו שהוא ציוני! כאילו שלהיות ציוני זו אשמה. פשוט מטורף".
בארץ המגף הלכו והתרבו בשבועות האחרונים התקריות האנטי-ישראליות. בין היתר הפכה הבמה המרכזית בפסטיבל סן רמו המפורסם למפגן שנאה מצד חלק מהאמנים הבולטים. בשבוע שעבר, ביום האישה הבינלאומי, גורשה סטודנטית צעירה מאירוע מרכזי בפירנצה רק כי "העזה" לדרוש גינוי לחמאס לאונס של נשים צעירות.