1 צפייה בגלריה
קצרין לקראת יציאתו של רומן זדורוב למעצר בית
קצרין לקראת יציאתו של רומן זדורוב למעצר בית
ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
15 בני אדם עוכבו הבוקר (יום רביעי) לחקירה בחשד למעורבות בפרשיית הונאת אזרחים בגרמניה בהיקף של מיליוני יורו. בסיום חקירתם שוחררו 11 בני אדם, ומעצרם של ארבעה נוספים הוארך עד ליום שני. הארבעה הם תושב חולון בן 47, בן 33 מתל אביב, בן 33 מכוכב יאיר-צור יגאל ובן 31 מגבעתיים.
מדובר בחקירה של משטרת גרמניה שמתבצעת בסיוע משטרת ישראל. לפי החשד, החשודים הקימו בישראל ובמדינות נוספות בעולם מוקדי call center באמצעותם שכנעו אזרחים בגרמניה להשקיע כספים רבים במניות, מטבעות זרים, ביטקוין וסחורות ועוד. אלא, שבניגוד למה שהוצג בפני המשקיעים - הקבוצה לא קיימה כל סחר בפלטפורמות כך שלמעשה, לא יכול היה לצמוח רווח למשקיעים.
החשודים הציגו בפני המשקיעים מצגי שווא לפיהם התבצע מסחר בחשבונם, ואף טענו בפניהם כי זכו לרווחים. כאשר המשקיעים ביקשו למשוך את הכסף ש"הרוויחו" - ניסו החשודים להתחמק, עד שבסופו של דבר ניתקו את הקשר לחלוטין. כעבור זמן מה גילו המשקיעים כי לא בוצעו עסקאות בכלל וכל כספם נעלם.
מספר חוקרים גרמנים הגיעו לארץ בתקופה האחרונה, ופתחו בחקירה סמויה - שעברה הבוקר לשלב הגלוי. עם זאת, ה-11 חשודים ששוחררו שוחררו ללא תנאים. בקרוב יוצא צו הסגרה לבקשת משטרת גרמניה.
הרשויות בגרמניה מעריכות כי גובה העוקץ מגיע לעשרות מיליוני יורו שאותם שילמו האזרחים שנעקצו. בגרמניה חוששים כי כמה ממוקדי call center עדיין פועלים במדינה וממשיכים לעקוץ אזרחים נוספים שמשקיעים כסף בפלטפורמות השונות.

בחיפוש במשרדי חברה בפתח תקווה, שמהווה לפי המשטרה את המוקד לביצוע ההונאות בארץ, נתפסו מחשבים, טלפונים ניידים, מסמכים שונים וכסף מזומן. כמו כן, בוצעה הקפאת כספים מחשבונות שונים בסך כ-4 מיליון שקל. לחשודים מספר מוקדים בעולם שהופעלו חלקם על ידי ישראלים. נשלחה בקשה להסגרתם.
עוה"ד ליה פלוס ועוה"ד ד"ר איתן פינקלשטיין המייצגים את אחד העצורים, מסרו בתגובה: "מרשנו הינו שכיר שכל תפקידו התמצה ברכישת לידים לצורך שיווק הפלטפורמה למשקיעים. למרשנו אין כל מודעות לכך שבהתנהלות בין המשקיעים לבין החברות שעשו שימוש בלידים הייתה בעיה חוקית כלשהי, אם אכן הייתה בעיה חוקית כלשהי".
עורך דין יניב שגב המייצג את אחד החשודיםעו"ד יניב שגבצילום: משה מזרחי

עוה"ד יניב שגב המייצג את אחד החשודים, אמר ל-ynet כי "מדובר בתיק רחב היקף שמדבר על פעילות במספר מדינות. על פניו לא ברורה הטענה מכיוון שמדובר בחברות שמספקות שירותים טכנולוגיים בלי קשר עם מהמרים או אנשים, אלא שמספקות לחברות טכנולוגיות מסוימות ולכן צריך לחכות ולראות את בקשת ההסגרה כדי להבין מדוע הגרמנים חושבים שהלקוחות שלי מעורבים בפרשיית עוקץ".