עימות דיפלומטי בעקבות התקרית בחווארה שבה חוסל פלסטיני: שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד גינה את הירי למוות בעאמר מופלח, לאחר שזה ניסה להיכנס אתמול (שישי) לרכב ישראלי, לחטוף את נשקו של קצין מג"ב ולדקור אותו. הקצין ירה מאקדחו האישי והרג את מופלח.
"אני נחרד מההרג של גבר פלסטיני, עאמר מופלח, במהלך התכתשות עם חייל ישראלי סמוך לחווארה. תנחומיי הכנים למשפחתו האבלה", כתב ונסלנד בחשבון הטוויטר שלו. "תקריות כאלה צריכות להיחקר במלואן במהירות האפשרית, ועל האחראים להן לתת דין וחשבון על כך".
6 צפייה בגלריה
תור ונסלנד במועצת הביטחון של האו"ם
תור ונסלנד במועצת הביטחון של האו"ם
"נחרד מההרג של גבר פלסטיני". שליח האו"ם למזרח התיכון
(צילום: un)

בעקבות זאת גינתה ישראל את הגינוי, וראש מערך דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ עמנואל נחשון צייץ בתגובה לוונסלנד: "התגובה הזאת היא עיוות מוחלט של המציאות. התקרית הזאת היא מתקפת טרור, שבה שוטר ישראלי נדקר בפנים וחייו של עוד קצין משטרה ישראלי היו תחת איום ובעקבות כך הוא ירה בתוקפו. זו לא 'תגרה' - זה פיגוע טרור". בכיר במשרד החוץ שוחח הערב עם שליח האו"ם והביע מורת רוח על הציוץ.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר הערב כי הוא מגבה באופן מוחלט את רפ"ק ח', מפקד הפלוגה במג"ב שירה אתמול במחבל למוות באקדחו. "‏מגבה באופן מוחלט את מפקד הפלוגה במג"ב שזיהה אתמול את האירוע, יזם ונטרל את המחבל - ובכך הציל חיים", אמר לפיד. "כל ניסיון לעוות את המציאות ולספר סיפור שקרי בעולם הוא פשוט ביזיון. מאחל החלמה מהירה ללוחם שנפצע באירוע. כוחות הביטחון שלנו ימשיכו לפעול בנחישות נגד הטרור בכל מקום שבו הוא ירים את ראשו".
לאחר שאתמול ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה טען שישראל הוציאה להורג את המחבל בזירה, היום הפלגים החמושים בשכם הכריזו על שביתה מקיפה בחווארה בעקבות התקרית. חוליית "גוב האריות" התאבלה על מותו של מופלח, מסרה ש"דמו יהווה דלק למהפכה ולהתנגדות" וקראה לתושבים בכל השכונות והאזורים בגדה לצאת לרחובות ולסגור את הכבישים. "סגירת הכבישים הופכת אותם למפוחדים והיסטריים, איך אנחנו ישנים הלילה כשאחד האריות שלנו הוצא להורג בדם קר", נמסר מ"גוב האריות".

6 צפייה בגלריה
המחבל עמאר חמדי מופלח מאירוע הדקירה בחווארה
המחבל עמאר חמדי מופלח מאירוע הדקירה בחווארה
עאמר מופלח
6 צפייה בגלריה
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
ועידת הליגה הערבית באלג'יר
"הריגת הצעיר בחווארה - פשע נתעב". אבו מאזן
(צילום: AFP)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התקשר הערב לאביו של המחבל וניחם אותו. אבו מאזן גינה בפניו את אירוע הריגתו של בנו וקרא לו "פשע נתעב". אביו של מופלח אמר בשיחה: "הבן שלי לא היה חמוש, החייל הישראלי הוא זה שיזם את הפגיעה בו והרג אותו בדם קר". מלשכתו של יו"ר הרשות נמסר: "המקרה מגיע בתוך סדרה של פשעים שביצע הכיבוש על בסיס יומיומי, הדורש התערבות דחופה כדי לספק הגנה בינלאומית לאנשינו חסרי ההגנה".
חוסיין א-שייח, השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, בירך על גינויו של שליח האו"ם ונסלנד. "אנו מברכים על הקריאה לערוך חקירה על הוצאתו להורג של האזרח הפלסטיני עאמר מופלח, ועל הגינוי להסלמה הישראלית בגדה המערבית", הוא אמר. "אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לספק הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני".
6 צפייה בגלריה
אירוע דקירה בחווארה
אירוע דקירה בחווארה
קצין מג"ב שחיסל את המחבל בזמן המאבק איתו
6 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב שנפגע מהמחבל
לוחם מג"ב שנפגע מהמחבל
הלוחם שנפצע באורח קל בעינו
מתחקיר הפיגוע עלה כי המחבל החל את דרכו בניסיון לפרוץ דלת רכב ישראלי, שבו נסע קצין בחופשה מגדוד 636 של האיסוף הקרבי. המחבל הבין שהדלת נעולה, ניסה לפרוץ אותה עם אבן כשסכין בידו - ונורה באקדח על ידי הקצין שפצע אותו קלות בפניו. אחרי שנפצע, פנה המחבל לכיוון כוח מג"ב שהיה באזור - ודקר לוחם שנפצע באורח קל. לאחר שדקר את הלוחם, נאבק המחבל בקצין מג"ב וניסה לחטוף את נשקו, דקר אותו - ולבסוף נוטרל באקדח. במג"ב אומרים שמדובר במחבל שביצע עבירות פח"ע וישב בעבר בכלא מגידו ובכלא עופר.
רפ"ק ח', מפקד הפלוגה במג"ב שירה במחבל למוות באקדחו, שחזר הערב: "במאבק עם המחבל אני מבין שאם הוא מצליח לחטוף את הנשק יהיה פה פיגוע משמעותי יותר. אני מצליח לשלוף את האקדח ואני יורה במחבל עד שהוא מנוטרל. בזמן האירוע פעלתי לפי מה שזיהיתי בשטח, אמירות לא מעניינות אותי באותם רגעים. ראיתי מחבל שדקר לוחם שלי, אם היה מרים ידיים - לא הייתי פוגע בו אלא עוצר אותו. ברגע שחששתי שהנשק עלול להיחטף נטרלתי את המחבל".

6 צפייה בגלריה
קצין מג"ב ומפקד מג"ב אמיר כהן
קצין מג"ב ומפקד מג"ב אמיר כהן
"לא רוצה שהלוחמים יחששו ויפחדו להגיב ולחתור למגע". מפקד מג"ב והקצין שחיסל את המחבל בחווארה
מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן התייחס הערב לאמירות שלפיהן לא היה הכרחי לירות ולחסל את המחבל, ואמר ש"אם הוא היה מצליח בתוכנית שלו והיה לוקח את הנשק - היינו נכנסים לשבת מדממת". לדבריו, "אני לא רוצה שהלוחמים יחששו ויפחדו להגיב ולחתור למגע. שיידעו שמי שלוקח כלי רצח כדי לפגוע בחיילים או באזרחים - התגובה חייבת להיות מהירה בהתאם לשיקול הדעת של הלוחמים בשטח ותחושת הסכנה שהם חשים באותו רגע. המ"פ פשוט פעל כפי שאני דורשים מלוחמים וקצינים במג"ב, אחרת היינו באירוע של חטיפת נשק והרוגים רבים".
בתוך כך, השר לביטחון לאומי המיועד, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שוחח הערב עם הקצין שחיסל את המחבל. "כל הכבוד. פעולה מדויקת, ממש מילאת את הכבוד של כולנו ועשית מה שמוטל עליך", אמר לו בן גביר. "הגנת על עצמך ועל אנשים שם. שכל מחבל יידע שאם הוא רוצה לחטוף נשק ולרצוח לוחם - ככה הלוחמים פועלים". הקצין ח' הודה לו ואמר: "שמח שהצלחנו לעשות מה שמצופה מאיתנו ושזה נגמר ככה".