הוא החל את דרכו כעורך דין עצמאי, נחשב לאחד היזמים המובילים בתחום קבוצות הרכישה, מטאור בשוק הנדל"ן הישראלי. ואז החלה הנפילה. הבוקר (יום ו') נרצח אלדד פרי, בעלי קבוצת פרי נדל"ן שנכנסה להקפאת הליכים. פרי, שהגיע במרצדס לתפילה בבית כנסת בכניסה לחווה החקלאית ברחובות, נרצח על ידי מחסל על אופנוע שחיכה לו במקום - ונמלט. פרי היה נשוי ואב לשבעה ילדים.
פרי נולד בנתיבות, בן בכור לחמשת אחיו למשפחת יפרח. אחרי תקופה של התרחקות מהדת, בשנים האחרונות עבר תהליך של התחזקות. לפני כשלוש שנים החל להוציא לאור גיליון שבועי של מאמרים ושיעורים העוסקים בתורת הרב קוק. לאחר שלמד משפטים במכללת שערי משפט, פתח ברחובות ב-2004 משרד עצמאי כעורך דין, שהתמחה בעסקאות נדל"ן. כמה שנים אחר כך עבר לעולם הנדל"ן עצמו, ובמיוחד לתחום קבוצות הרכישה. משתי קבוצות רכישה ראשונות ברחובות הוא המשיך במהירות לפרויקטים רבים אחרים - ברמלה, בת־ים, מודיעין, לוד, עפולה ועוד.
6 צפייה בגלריה
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
פרי ורכבו המנוקב בכדורים
(צילום: עמית שעל, נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
זירת רצח איש העסקים ברחובות
זירת רצח איש העסקים ברחובות
כוחות המשטרה ליד זירת הרצח
(צילום: נדב אבס )
ב־2015 שכר שני חצאי קומות במגדלי עזריאלי ושילם שכר דירה וניהול חודשי של כמעט חצי מיליון שקל בחודש. "הוא הרוויח אז 120 אלף שקל בחודש", אמר ל"ידיעות אחרונות" אדם שעבד בחברה באותם ימים. "הבעיה הייתה שהוא גם הוציא 2.5 מיליון שקל בחודש".
קבוצת אלדד פרי עצמה הוקמה במתכונת של חברת החזקות שנתיים לפני כן, כמארגנת קבוצות רכישה ובשיא עמדה בראש קונגלומרט שכולל כ-15 חברות־בת, שברובן משולב שמו בצורה כלשהי. לפני שנה נאמר כי הקבוצה הייתה מעורבת באמצעות פרי נדל"ן בהקמה של קרוב ל-3,000 יחידות דיור, חלקן במתכונת יזמות ורובן במסגרת קבוצות רכישה, בכ-20 פרויקטים המשתרעים על שטח כולל של יותר מ-200 אלף מ"ר. לפי נתוני הקבוצה היא החזיקה במלאי של קרקעות בשווי של מאות מיליוני שקלים.
עד סוף 2018 ארגנה פרי נדל"ן כ-20 קבוצות רכישה. במסגרת הבקשה למינוי נאמן זמני לקבוצה, נטען כי "קבוצת אלדד פרי וכלל חברות הקבוצה הן מהחברות הידועות בישראל בתחום הנדל"ן בכלל ובתחום קבוצת הרכישה בפרט. עד לאחרונה נחשבה החברה כאחת המובילות והיציבות בתחום זה". הטענות נגד פרי עסקו ברובן בענף ההכנסות העיקרי שלו - קבוצות הרכישה. בין היתר עלו טענות על גלגולי כספים מפוקפקים ומכירת דירות שאינן באמת קיימות, ומשקיעים פרטיים סיפרו כי כספי הפנסיה והחסכונות שלהם נזרקו לפח.
6 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
פרי בבית המשפט, בשנה שעברה
(צילום: יובל חן )
"אלדד פרי הוא לא ענבל אור, הוא איש הגון", אמר אז חברו, ד"ר בוריס אורקין. אותו חבר סיפר כי בחודש מרץ שעבר פרי התקשר אליו והציע לו לפתח חיסון לקורונה. אחר כך פנו השניים לפתרון אחר - שימוש באור אולטרה סגול שמסוגל לחטא משטחים משאריות של נגיף הקורונה. לדברי אורקין, פרי השקיע סכום כסף נכבד במימון המחקר - צוות המפתחים שמימן בנה תוך חודש את מערכת החיטוי הראשונה.
אותה מערכת הוענקה במתנה לבית החולים מעייני הישועה במתנה, אבל היא לא נכנסה לפעולה. "התועלת הייתה מוגבלת, המערכת הותקנה ופורקה", אמר ל"ידיעות אחרונות" מנהל בית החולים. למרות זאת, הקים פרי חברה והחל לשוק את המערכת בחו"ל. הוא אפילו דיבר עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, וראש ממשלת בריטניה בעבר טוני בלייר. פרי היה מעורב גם במיזמים אחרים, כמו פרויקטים של דיור בזימבבואה ובעסקה לגריטת תחמושת בפיליפינים.
בין היתר היה מעורב פרי גם בעולם הספורט. הוא תמך למשל בקבוצת כדורסל הנשים של אליצור רמלה, השקיע במצטבר 1.6 מיליון שקל בבית"ר ירושלים ואף התעניין ברכישתה, ולפני אולימפיאדת ריו הצהיר כי ירכוש דירה לכל ספורטאי ישראלי שיחזור מברזיל עם מדליית זהב - מה שלא קרה.
6 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
פרויקט פרי מלודי. לא התרומם
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
אלדד פרי
(צילום: קובי קואנקס)
הוא השקיע גם בהפועל מרמורק, וב-2014 נטען כי היה אמור לרכוש ביחד עם אייל גולן את קבוצת נעוריו של הזמר. העסקה לא התממשה במלואה ושנה לאחר מכן השקיע פרי כארבעה מיליון שקל ביריבה העירונית, מכבי שעריים. ב-2018 יצא פרי במסע יחסי ציבור לפרויקט "פרי מלודי" ברמלה, ששווק ככזה המיועד לחובבי מוזיקה. לשם כך שכר בין היתר גם את שירותיו של גולן. הפרויקט לא התרומם וחלק מרוכשי הדירות דרשו את כספיהם בחזרה.
ב-2015 נפגש פרי עם נציגי מכבי תל אביב בכדורסל, במטרה להפוך לספונסר הקבוצה, ותוך כוונה שיקראו לה "מכבי אלדד פרי תל־אביב". זה קרה לאחר שפרי שכר את תא הכבוד בהיכל הספורט ביד אליהו לעונה שלמה בעלות של מאה אלף דולר. המגעים לא הבשילו.
שנה לפני כן התחתן עם אשתו השלישית בטקס מצומצם בבית חברים בלאס וגאס, ועם שובם ארצה ערכו בני הזוג חתונה מפוארת במלון המלך דוד בירושלים. ברשימת האורחים: אהוד אולמרט וניר ברקת. אולמרט אמר אז ל"ידיעות אחרונות" כי לא היו לו קשרים עסקיים עם פרי. לדברי ברקת, "אלדד גילה עניין בעבר ברכישת בית"ר ירושלים. על בסיס זה הכרנו אבל לא יצא לי לעבוד איתו". פוליטיקאי אחר שנכחו בחתונה היה השר גדעון סער. הוא השתתף גם באירוע הכנסת ספר תורה שערך פרי בתל־אביב, ביחד עם השר לשעבר ישראל כץ.
6 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
פרי, בעת שהשקיע במכבי שעריים
(צילום: עוז מועלם)
שני פרויקטים מרכזיים שקידמה החברה היו פרי פלייס ופרי ביזנס פלייס ברחובות. פרויקטים אלה עלו בחקירה שניהלו במשרד הבינוי והשיכון, במסגרתה התעורר חשד להפרות של חוק המכר, לפיו פרי נדל"ן פועלת כיזמית המוכרת דירות גם בפרויקטים אשר הוגדרו על ידה כקבוצת רכישה. בסופו של דבר נמצאו ליקויים בכתשעה פרויקטים שלה. בעקבות כך קבע המשרד מתווה לתיקון הליקויים, במסגרתו אף הוטל על החברה קנס בסך 800 אלף שקלים.
המכה האנושה, שהובילה בסופו של דבר להקפאת ההליכים, נחתה על פרי לפני שנה - אז הגיש חיים חמו, יהודי תושב שווייץ בן 74, בקשה בהולה למתן צו לפתיחת הליכים. על פי הבקשה אז, חמו נפגש עם פרי שטען בפניו כי הקבוצה שלו סובלת מפער תזרימי, שיקוזז בעתיד הקרוב לאחר שהפרויקטים שהחברה בונה יושלמו. באותה פגישה, התפאר פרי כי "פוטנציאל הרווחים של הקבוצה מוערך על ידו ועל ידי מומחים כלכליים מטעמו, בלא פחות ממיליארד שקל".
חמו הסכים להעניק לו מאה מיליון שקל וחתם עימו על חוזה של שניים וחצי עמודים בלבד. בבקשה טען כי החברה של פרי חייבת לו 218 מיליון שקלים, ש"נעלמו כלא היו". בבירור עצמאי שעשה לבסוף חמו, התברר לו כי קבוצת אלדד פרי נמצאת במצב של חדלות פירעון.
בעקבות אותה בקשה מינה בית המשפט נאמן זמני לנכסי אלדד פרי. חובותיו האישיים וחובות החברות נאמדו על ידי הנאמן ב-330 מיליון שקל. אז נחשף ב-ynet כי הרכוש של פרי כולל בין היתר רכב יגואר משנת 2012, בית מגורים בשווי שבעה מיליון שקל ברחובות ודירה ברחובות.

"הוא לא שידר מצוקה"

באי כוחו של אלדד פרי ציינו הבוקר כי "בשיחות שקיימנו איתו בימים האחרונים הוא לא שידר מצוקה או שהוא מאוים מכיוון כלשהו. פרי הגיע למשרדנו עקב המשבר שפקד את עסקיו. פגשנו יזם נדל"ן מוכשר מאוד וחכם, שיותר מכול חשוב היה לו להסדיר את חובותיו מול רוכשי הדירות והנושים תוך קידום והשלמת הפרויקטים ומסירת דירות לרוכשים", אמרו עורכי הדין שי גליקמן ושלמה נס.
הם הוסיפו: "הליך חדלות הפירעון התקדם כשאלדד משתף פעולה באופן מלא עם בעלי התפקיד שמונו לחברה ולו באופן אישי ועמל לילות כימים להביא הסדר שיכסה את החובות לנושים. קיבלנו בתדהמה את הבשורות הקשות בדבר הירצחו. אנו שולחים תנחומים למשפחתו ולילדיו".
עו"ד ארז חבר, הנאמן לנכסי אלדד פרי שמונה על ידי בית משפט בהליך פשיטת הרגל שבו היה נתון היזם, אמר: "אלדד פרי פעל לאחרונה לגבש הסדר שיחזיר לדבריו את כול חובותיו לנושיו לרבות בשבוע האחרון. הוא לא הפסיק לחפש דרך להשיב את חובותיו. הוא שיתף פעולה איתי כנאמן באופן מוחלט. הוא היה שמח שהצליח לגבש הסדר נושים".
בהכנת הידיעה השתתפו אלי סניור, ליטל דוברוביצקי ונינה פוקס