היום הראשון לפיילוט "מרתון הדרכונים" שנפתח אתמול (יום ראשון) בבוקר הסתיים בשעה 22:00, ולמרות העומסים שנרשמו בשעות הבוקר בלשכות והביקורת שהגיע בעקבותיהם, נראה כי בכל זאת מדובר בפתרון מוצלח שנותן מענה מיידי עבור ישראלים רבים שמעוניינים לטוס לחו"ל בקיץ הקרוב. התורים הארוכים נראו בעיקר בשעות הבוקר, בעומסים משתנים מעיר לעיר. בלשכות בחיפה ובבאר שבע העומסים נמשכו עד שעות הערב, אך בשעות אחר הצהריים התורים התקצרו לעשרות אנשים בכל לשכה. בירושלים העומסים ירדו דרסטית אחרי השעה 14:00, ובתל אביב התורים התקצרו גם בשעות אחר הצהריים.
מבחינת הספק, ביום רגיל אותן לשכות מצליחות להנפיק כ-300 דרכונים, וביום אחד בפיילוט אותן לשכות הנפיקו מספר גדול בהרבה. על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, נכון ל-21:00 קיבלו שירות בארבע הלשכות הגדולות 6,098 מבקשי דרכון. 1,683 איש בלשכת תל אביב, 1,575 בלשכת חיפה, 1,480 בלשכת באר שבע, ו-1,360 בלשכת ירושלים.
זמן הטיפול הממוצע בכל מבקש דרכון היה כ-10 דקות, והעובדה שישראלים רבים שילמו על השירות באתר האינטרנט בטרם ההגעה תרמה לכך. ברשות האוכלוסין וההגירה בירכו את הישראלים שהמתינו בסבלנות לתורם ולא חוללו מהומות ואירועים חריגים. לימים הבאים מתכוונים ברשות להיערך עם צל ומתקני מים מחוץ ללשכות, כך שזמן ההמתנה בתור יהיה נעים יותר, ואף שוקלים להקל על הורים לתינוקות, שיוכלו להמתין בתור של אלה הזכאים לפטור מתור, כמו נכים וקשישים.
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
התורים הארוכים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
תורים להוצאת דרכון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
תושבת אזור המרכז, שהמתינה בלשכה בתל אביב, אמרה כי הגיעה למקום בסביבות השעה 08:15, וזכתה לקבל שירות רק אחרי כשבע וחצי שעות. "הגעתי לכאן עם תינוק בן ארבעה חודשים ועמדתי בתור בחוץ עד 14:15. בפנים המשכתי לחכות לתור, אבל לפחות עם מזגן, והסתובבה שם מישהי עם אוכל ושתייה". היא תקפה: "העמידה בתור בחוץ הייתה מאוד קשה. אתה ממתין וממתין ואתה יוצא פראייר אם אתה הולך ופראייר אם אתה נשאר, ואף אחד ממשרד הפנים לא התעניין במצב.
"היה שלב שעמדו שם כמה בכירים ואחת מהן דיברה אלי נורא לא יפה כשביקשתי ממנה לחכות לתור במקום מוצל. היא אמרה לי 'טוב, תשאלי אנשים אם הם מסכימים', כאילו אני צריכה לסמוך על טוב ליבם של אנשים שיאפשרו לי לחזור אחר כך לתור שלי, במקום שמשרד הפנים יקבע שאנשים עם ילדים מתחת לגיל שלוש מחכים פחות זמן. הדבר שהכי מפריע זו האדישות. אף אחד לא שאל לרגע מה שלום האנשים בתור. זה פשוט פיאסקו, קטסטרופה ארגונית. רצו לעשות משהו טוב אבל יצא להם זוועה". לאחר שזכתה לבסוף לחדש את דרכונה היא ציינה כי "ההמתנה ממושכת, אבל בפנים כן מתקתקים. גם קידמו אותי קצת כי אני עם תינוק. רק הניהול מלמעלה של המבצע בעייתי".
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בחיפה
תורים להוצאת דרכון בחיפה
המתנה ארוכה מחוץ ללשכה בחיפה
(צילום: אלעד גשגורן)
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בחיפה
תורים להוצאת דרכון בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
כאמור, המבצע יצא לדרך אתמול בבוקר בארבע לשכות בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע, שבכולן נראו תורים ארוכים והאזרחים העידו על זמן המתנה ארוך. ברשות האוכלוסין נערכו למבצע מראש, והכניסה ללשכה בתל אביב למשל לא נעשתה מהכניסה הראשית לקריית הממשלה, אלא הועברה לכניסה אחורית באזור שרונה, כדי לאפשר לאנשים להמתין ברחבה בצורה מסודרת. עם זאת, אנשים נוספים שהמתינו בתורים בשעות הבוקר העידו בשיחות עם ynet על זמן המתנה שארך לא פחות מארבע שעות וחצי.
כך, אלו שעמדו בתור החל מהשעה 07:00 בבוקר היו קרובים לקבל שירות רק לקראת השעה 11:30. ברשות האוכלוסין ביצעו וויסות של הממתינים, כך שאחרי שאלו שעברו את התור הראשוני מחוץ ללשכה המתינו בתור נוסף בתוכה, ולאחר מכן המתינו פעם נוספת עד שהגיעו בפועל לפקיד. כך, אזרחים שמתכננים להגיע ללשכה צריכים לקחת בחשבון את ההמתנה, שצפויה להיארך כמה שעות טובות ותדרוש סבלנות רבה.
תושבת גדרה רחל בירן סיפרה כי הגיעה ללשכה בתל אביב כבר ב-07:00 בבוקר, אך לקראת השעה 11:00 טרם זכתה לקבל שירות. "זה נורא, אמרו לנו לרדת למטה וללכת מסביב לשרונה, וכשבאנו לשם ראינו 'נחש' של אלפי אנשים". בירן אמרה כי היא מתקשה לעמוד על רגליה במשך פרקי זמן ארוכים, אך כשניסתה להסביר את מצבה נתקלה בתשובות סותרות ובפקידים שהעבירו אותה מאחד לשני. "שלחו אותי בין חמישה אנשים עד שאחד מהם אמר לי שאני לא יכולה לעלות. היה בלאגן גדול בין אלו שהגיעו עם תור לבין אלה שנתנו להם מספרים - אותם לא ספרו בכלל. בסוף פגשתי את המנהל, שהיה מקסים והכניס אותי בעצמו, אחרת הייתי פה עד 22:00 בלילה".
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
ממתינים בתור מחוץ ללשכה בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בבאר שבע
תורים להוצאת דרכון בבאר שבע
תיעוד הממתינים בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
7 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בבאר שבע
תורים להוצאת דרכון בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)
נתנאל, תושב חולון, מתכנן לטוס בעוד כמה חודשים לאוקראינה, והחליט לנסות את מזלו הבוקר לאחר שלא הצליח לקבוע תור לחידוש דרכון במשך חודשים. "אני מחכה פה מ-07:00 בבוקר", אמר. "עושים הכל בשביל לקבל את הדרכון". יוסי, תושב שוהם, אמר כי איבד את תחושת הזמן בעת שהמתין בתור לפני הכניסה לפקיד. "אנחנו כל כך הרבה זמן כאן, זו חרפה. התורים לא הגיוניים, אנשים נדחפים ואז אין משמעות לתור שאליו אתה מחכה". הוא תקף: "פתחתם ביוזמה? תלמדו להשתלט על העניינים. אנחנו מחכים פה כבר שעות אחרי חודשים על גבי חודשים שבהם ניסיתי לקבוע תור".
מנגד, תושבת תל אביב אורנה שהרבני הגיעה ללשכה כבר ב-06:30, דווקא הייתה מרוצה מהמבצע לחידוש הדרכונים. "המתנתי בערך שעתיים וקיבלתי שירות מעולה. הלוואי שיהיו עוד יוזמות כאלה במדינה שלנו, פשוט יצאתי מחויכת. חשבתי שאבלה פה את כל היום".
פורסם לראשונה: 21:19, 14.05.23