צה"ל ומשטרת ישראל סיכלו הלילה (בין שישי לשבת) הברחת אמצעי לחימה בגבול לבנון, סמוך לכפר רג'ר. בפעילות נתפסו 43 אקדחים בשווי מוערך של כ-2,700,000 שקלים. הסכום הזה של ההברחה מתבסס על מחירון מוערך שנע בין 50 אלף ל-70 אלף שקל לכל אחד מהאקדחים החדשים, שהביקוש אליהם גבוה יותר מאשר לאקדחים גנובים ומשומשים. החשודים שניסו להבריח את הנשק זוהו על ידי תצפיות צה"ל - שהקפיצו את הכוחות. מדובר בסיכול הברחת הנשק בהיקף הגדול ביותר מלבנון בשנים האחרונות.
מצה"ל נמסר כי נבדקת היתכנות כי ניסיון ההברחה נעשה בסיוע של ארגון הטרור חיזבאללה. "צה"ל חוקר יחד עם משטרת ישראל את העומדים מאחורי ההברחה", נמסר עוד. בעבר, אמצעי לחימה אשר הועברו משטח לבנון לשטח ישראל שימשו גם לפעילות טרור בתוך שטח מדינת ישראל, בין השאר גם של חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
כלי הנשק
כלי הנשק
43 אקדחים. חלק מכלי הנשק שנתפסו
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
כלי הנשק
כלי הנשק
אקדחים נוספים שנתפסו
(צילום: דובר צה"ל)
תצפיתניות של אוגדת הגליל זיהו את המבריחים והקפיצו את כוחות חטיבת גולני שאחראים על הגזרה ואת יחידת יג"ל של משטרת מחוז צפון, שלוחמיה סיכלו בפועל את ההברחה. טרם נעצרו חשודים.
במהלך התקרית שהחלה אמש סמוך לשעה 23:00 נורו פצצות תאורה במרחב הכפר רג'ר, שהגבול בין לבנון לישראל חוצה אותו. עיתוי ההברחה גם נחשב לחריג: שיאו של המשבר הכלכלי החריף בלבנון בעשורים האחרונים.
בתוך כך, בשבוע שעבר פורסמה מעורבותו בהברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול לבנון של חאג' חליל חרב - בכיר בחיזבאללה ששימש יועץ ביטחוני של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה ופיקד על יחידות משמעותיות בחיזבאללה. על פי מידע מודיעיני, בימים אלה עוסק חרב בהברחות סמים ונשק בגבול לבנון.
ייתכן שהיה מעורב בהברחה זו, וגם בהברחה נוספת של 15 אקדחים ועשרות ק"ג חשיש בשווי 2,000,000 שקלים בתחילת חודש יוני. בצה"ל עוקבים אחר חאג' חליל חרב ופעילים נוספים אשר פועלים לפגיעה במדינת ישראל ובריבונותה, ופועלים לסיכול כוונותיהם.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
ייתכן שיועצו לשעבר היה מעורב בהברחה. נסראללה
(צילום: EPA)
סיכול ההברחה מצטרף לשורת סיכולים דומים קודמים בגבול לבנון. לפי הצבא, מתחילת שנת 2021 סוכלו על ידי כוחות צה"ל ומשטרת ישראל בגבול לבנון חמש הברחות סמים ונשק משמעותיות, כולל האחרונה מהלילה. לפני כן, ב-18 ביוני, נתפסו במרחב מטולה 12 אקדחים וחשוד נעצר בצד הישראלי של הגבול. שבועיים וחצי קודם לכן, ב-3 ביוני, נתפסו באזור היישוב מתת שבגליל העליון 15 אקדחים, 36 ק"ג סמים ועשרות מחסניות. בתקרית הזו נעצרו מספר חשודים בצד הישראלי.
ב-1 באפריל נתפסו במרחב מטולה שני אקדחים ושני ק"ג סמים - ונעצרו מספר חשודים בצד הישראלי של הגבול. כמו כן, ב-5 בפברואר נתפסו באזור המושב דוב"ב 12 ק"ג סמים, ונעצר חשוד בצד הישראלי.
מפקד יחידת יג"ל במשטרה, רב-פקד נ', אמר כי "זה הסיכול ה-14 מתחילת השנה, והשלישי שלנו בשבועות האחרונים. קדמו לו סיכול הברחה בגבול ירדן, שם נתפסו ארבעה אקדחי גלוק, ובגבול לבנון של עובד מטעים שנתפס נוהג בטרקטור ובו נתפסו 12 אקדחים. הפעילות של היחידה בסיכול הברחות וסחר היא חלק מהמאבק המקיף של משטרת ישראל, על כל יחידותיה וכוחותיה, בתופעת הנשק הבלתי חוקי".
לדבריו, "תפיסות כלי הנשק ביישובים ובכפרים הערביים מעלה את הביקוש, והסוחרים והמבריחים נאלצים לקחת סיכונים הולכים וגדלים בבואם להשיג נשק. אנו תפסנו כבר קרוב ל-100 כלי נשק בניסיונות הברחה מתחילת השנה, בהם אקדחים ורובי סער, שאם לא היינו תופסים היו מגיעים לגורמים עברייניים ברחבי הארץ ומשמשים באירועי ירי, פשיעה ואלימות".