2 צפייה בגלריה
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
(צילום: אוראל כהן)
בכיר במשטרה טען היום (ו') כי בדיקה מקיפה שהתקיימה במשטרה, לנוכח תחקיר כלכליסט שחשף שימוש רחב-היקף במעקב אחרי אישי ציבור ואזרחים באמצעות תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO, העלתה כי לא בוצעו האזנות או שאיבות מידע מטלפונים ללא צו בית משפט.
"ממצאי הבדיקה שיוצגו לציבור בימים הקרובים ברורים, לא נעשה דבר בניגוד לחוק ובטח שלא האזנות סתר ופריצה לטלפונים של מנכ"לי משרדי ממשלה שלא היו חשודים בדבר", אמר הגורם הבכיר ל-ynet. ממצאי הבדיקה של הצוות שבדק את הפרשה, ובו חברים גם נציגי שב"כ והמוסד, צפויים להתפרסם בתחילת השבוע הבא - ייתכן שביום ראשון.
אף שטען כי לא בוצעו האזנות ללא צו, הגורם הבכיר הודה כי הייתה חריגה במקרה של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, אחד מעדי המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הגורם הבכיר ציין כי מדובר בעניין טכני וכי החומר שנשאב ממכשיר הטלפון של פילבר לא עבר מחטיבת הסיגינט של המשטרה ליחידה החוקרת. לדבריו, למעשה התוכנה שאבה מפילבר מידע שהיא לא התבקשה להוציא. "המידע נשאר בסיגינט ולא עבר לשום מקום".
הגורם הבכיר סיפר על שיחת טלפון שנערכה אתמול בין מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי לראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יגאל בן שלום. "היו פרסומים שניסו לצייר מתיחות בין המפכ"ל לניצב בן שלום. לא רק שאין מתיחות, אלא אתמול המפכ"ל שוחח עם בן שלום וגם עם סגנו תת-ניצב יואב תלם. המפכ"ל אמר להם כי הוא סומך על שניהם ומגבה אותם". הגורם הבכיר הוסיף: "אנחנו באמת בחזית אחידה אחרי הבדיקה המקיפה שבוצעה".
2 צפייה בגלריה
שי באב"ד קרן טרנר אייל
שי באב"ד קרן טרנר אייל
קרן טרנר-אייל ושי באב"ד
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
במקביל, הטלפונים הניידים של מנכ"לי משרד האוצר לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר נבדקו בידי חברת ZecOps, שמתמחה בניתוח תקיפות טלפונים ניידים. בהודעה מטעם החברה נמסר כי "שני המכשירים, בסבירות גבוהה מאוד, הודבקו בעבר במה שנראה כהדבקה במשך תקופה ממושכת. הסימנים החשודים שנמצאו על הניידים לא נפוצים בכלל, ולא נגרמו על-ידי המשתמשים. לאחר בדיקה ראשונית בלבד, נראה שכרגע המכשירים 'התנקו' - כלומר אינם נגועים". בחברה ציינו כי לפי שעה, ומאחר שמדובר בשלב ראשוני של בדיקת הטלפונים - לא אפשרי להצביע על מי עומד מאחורי תקיפתם.
שמות שני הבכירים לשעבר במשרד האוצר הופיעו ברשימה הנרחבת של אישי ציבור ואזרחים שהיו נתונים לכאורה למעקב המשטרתי. "לבאב"ד הסירו את ההדבקה מהטלפון בתחילת פברואר ולקרן ב-3 פברואר", אמר היום מקורב לשניים.
לדברי המקורב, המנכ"לים לשעבר פנו בעצמם לשירות הביטחון הכללי כדי שיבדוק אם מכשיריהם הסלולריים נפרצו. הוא תקף: "לא בטוח שזו הייתה המשטרה. אולי הסינים פרצו לטלפונים? אולי הרוסים? האיראנים? אולי שיחות רגישות של באב"ד עם שר האוצר לשעבר כחלון, או אולי דברים שאמי פלמור (מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר שגם היא ברשימת היעדים. ל"ל) דיברה על תיקי נתניהו. לא מעניין אתכם לדעת?".
עוד סיפר המקורב כי הבכירים לשעבר בשירות הציבורי פנו למדינה פעם נוספת אתמול, אחרי הבדיקה, וטענו כי כבר לא מדובר בחשד - הטלפונים נפרצו. "אומרים שיש קווי דמיון בין הפריצה לטלפון של טרנר לפריצה לטלפון של באב"ד", הוסיף המקורב. "החברה מסרה שתוך כמה ימים תדע. לא ייאמן שהמדינה לא עושה כלום".

בעקבות הפרסומים בנושא, שלחו השבוע באב"ד, טרנר-אייל ופלמור מכתב לבכירי הממשלה והצמרת המשפטית והמשטרתית, שבו דרשו להקים ועדת חקירה ממלכתית. "נחשפנו לגילויים מבעיתים שפורסמו בתחקיר כלכליסט, ולפיהם בעודנו מכהנים כמנהלים במשרדי האוצר והמשפטים, הוחדרו על ידי משטרת ישראל למכשירי הטלפון שלנו תוכנות ריגול, ללא צו שופט, ומבלי שהתקיימה כל חקירה נגדנו בחשד לעבירה כלשהי".
עוד ציינו השלושה במכתבם: "כל מילה קשה שתנסה לתאר מציאות שבה משטרה במדינה דמוקרטית מחדירה שלא כדין תוכנות ריגול לאזרחים, ובכלל זה לפקידי ממשל בכירים המקבלים בין היתר החלטות הקשורות למשטרה, תקציבה והתנהלותה, לא תצליח לשקף את חומרת הדברים. יתרה מכך, מטבע הדברים, בטלפונים שלנו היו מצויים באותה עת, לצד התכתבויות וחומרים אישיים ופרטיים, גם חומרים רגישים ביותר הקשורים לתפקידים הציבוריים אותם מילאנו, לצד התכתבויות עם כל גורמי השלטון במדינה.
"אנו נרתמנו לעשיית ציבורית משמעותית ותובענית, מצויים כעת בסערת רגשות ותחושותינו קשות ביותר. אם הדברים שפורסמו נכונים, אזי כל עולמנו האישי והמקצועי היה חשוף, וייתכן שעודנו חשוף, לעיני אנשים רבים, ללא כל סמכות בדין וללא כל הצדקה חוקית. תחושות העלבון, ההשפלה וחוסר האונים שלנו, נוכח רמיסת זכויותינו הבסיסיות קשות מנשוא".
שלושת הפקידים הבכירים לשעבר דורשים כאמור להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הפרשה ובמקביל להשמיד לאלתר כל חומר ומידע שהוצאו מהניידים שלהם, להוציא צו שיפוטי שאוסר שימוש בחומרים ולקבל הסבר מפורט האם משטרת ישראל אכן החדירה תוכנת ריגול או עשתה כל פעולה אחרת של חיפוש והאזנה לטלפונים הניידים שלהם. בשב"כ אמרו כי "הוועדה שמונתה לבדיקת הנושא בראשות המשנה ליועמ"ש היא הגורם המוסמך על פי דין לקבוע אילו פעולות בדיקה יבוצעו".

מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך פרסם ביום רביעי סרטון שבו הגיב בקולו לטענות על ריגול משטרתי אחר אזרחים. "למרות שכבר למעלה משלוש שנים אני מחוץ למשטרת ישראל, כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות", טען אלשיך, לראשונה מאז פרסום ממצאי התחקיר.
אלשיך אמר עוד: "נחשפנו לכותרות דרמטיות שלפיהן לכאורה משטרת ישראל בכלל, ובראשותי בפרט, התעלמה מכל דין והפכה פעילות שאמורה להיות ממוקדת ומפוקחת לפלטפורמה ל'פישינג' חסר שליטה. חבריי הקרובים כמו רבים מאזרחי ישראל, נדהמו מהפרסומים הרבים ופנו אלי לקבלת תשובות. כאן, חלה נקודת המפנה מבחינתי. למרות שכבר למעלה משלוש שנים אני מחוץ למשטרת ישראל, כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות.
"זאת ועוד, נוכח העובדה שסוף סוף היו שמות בגוף הפרסום ידעתי לומר - כמי שמכיר את המערכות הטכנולוגיות הרלוונטיות - שמרגע זה ניתן לאמת או לשלול ולקבל תמונה עובדתית ברורה", הדגיש אלשיך. "אילו הפרסום היה נכון - אכן זהו זעזוע עמוק לדמוקרטיה, לא פחות מכך. המתנו כולנו בסבלנות רבה, עד שמשטרת ישראל השלימה בדיקה פנימית מעמיקה ולאחריה עוד אחת צולבת והממצאים, כפי שפורסמו לידיעת השוטרים, הובאו גם לידיעתי".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה