בזמן שברוסיה כבר סגרו את הקלפיות, בתל אביב מאות אנשים עמדו משעות הצהריים, אך גם בשעות הערב (ראשון), בתור בשגרירות בתל אביב כדי לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות לנשיאות. חלקם הגדול המתין במקום יותר מ-7 שעות, בין היתר כחלק ממחאה במוקדים רבים בעולם כדי להוקיר את זכרו של היריב של ולדימיר פוטין, אלכסיי נבלני, שמת בכלא בחודש שעבר.
אחת ממאות האנשים שעמדו בתור עוד בשעות הערב היא ויקטוריה, שהגיעה להצביע "נגד פוטין", כלשונה, למרות שידעה שלא תשפיע על התוצאות. "אני הגעתי כדי להצביע נגדו, לא משנה למי", אמרה ל-ynet, "חשוב לנו להגיע להצביע כי זה אחד הכלים הדמוקרטיים היחידים שיש לנו". צפו בתור הארוך בכניסה לשגרירות, הערב:

ויקטוריה מודעת לכך שהצבעתה לא תשפיע על התוצאה, ולפי המדגים במדינה היא לא טועה. ולדימיר פוטין נבחר שוב לנשיא רוסיה, ויכהן בתפקיד עד 2030 - לאחר שזכה ב-88% מהקולות. הוא צפוי לעקוף את המנהיג המיתולוגי של ברית המועצות סטלין.
עם זאת, ויקטוריה ואחרים שהמתינו בתור כאן בישראל מסבירים מדוע חשוב להם בכל זאת להצביע: "אני עומדת בתור כבר כמעט שבע שעות, למרות שזה כנראה לא ישנה כלום, זאת הדרך היחידה שלי להביע את עמדותיי". הצבעת המחאה נגד פוטין כאמור לא התקיימה רק פה בישראל. אלפים מאזרחי רוסיה התייצבו היום ב-12:00 בצהריים סביב קלפיות בשלל ערים למפגן מחאה תחת הכותרת "צהריים נגד פוטין". נשיא רוסיה התייחס לכך בנאומו לאחר המדגמים ואמר כי הוא "משבח את הפעילים נגדו על הקריאה להצביע בבחירות".
שיטת המחאה הזו נתפסת כדרך להוקיר את זכרו של נבלני, שמעט לפני מותו בכלא הביע תמיכה במחאה מסוג זה. אנשי נבלני הכריזו היום כי הפעולה הוכתרה בהצלחה, ופרסמו סרטונים ותמונות של אזרחים עומדים ליד קלפיות בסביבות השעה 12:00.
1 צפייה בגלריה
תור ארוך להצבעה בבחירות לנשיאות בשגרירות רוסיה בתל אביב
תור ארוך להצבעה בבחירות לנשיאות בשגרירות רוסיה בתל אביב
התור בשגרירות, נגד פוטין
(צילום: יאיר שגיא / Mikhail METZEL / POOL / AFP)
תורים ארוכים השתרכו ב-12:00 גם בכניסה לנציגויות הדיפלומטיות של רוסיה בערים נוספות בעולם כמו ברלין, פריז, מילאנו ועוד. כמו ויקטוריה, גם מארק הגיע להצביע נגד פוטין. "באתי להצביע בבחירות שלא באמת משנות, הן רק כדי להראות תמיכה. אני אצביע למי שמול פוטין, בהתחלה היה את נבלני, אבל אז הם הרגו אותו בכלא. זאת הסולידריות שלי עם העם הרוסי, אני מגיע להצביע בכל פעם. אני די בטוח שכמעט כל מי שעומד פה בתור הוא נגד פוטין".
כפי שמארק אמר, מרבית הקהל שהתאסף ברחוב קויפמן בתל אביב קרא קריאות נגד הנשיא פוטין ומדיניותו. "לא למלחמה", "רוסיה ללא פוטין" ו"חופש לאסירים הפוליטיים", היו רק חלק מהקריאות שנשמעו שם הערב. מולם הגיעה קבוצה קטנה של תומכי הנשיא, שקראו להמשך כהונתו, חלקם אף לבשו חולצות המזוהות עם התנועה הפשיסטית.
איוון ואנטון עמדו שבע שעות בתור גם הם, מתוך אמונה שזו חובתם להצביע. "אנחנו מבינים שזה אולי לא ישנה את זהות הנשיא של רוסיה, אבל אנחנו גם מבינים שזה אחד הכלים היחידים שלנו להביע את דעתנו. אנחנו מאמינים שרוב האנשים שהגיעו לכאן היום הם נגד פוטין, קשה להבין מה המצב עכשיו ברוסיה בגלל המלחמה, זאת סיטואציה מורכבת".
השניים הגיעו לארץ רק לפני שנה, ברחו מהמלחמה באירופה - והגיעו למלחמה אחרת, כאן בישראל. "המלחמה פה היא שונה, אין ספק. זאת מציאותי אחרת לגמרי".