2 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
גלי בהרב מיארה, יריב לוין
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים יריב לוין הודיע היום (חמישי) כי התוכנית להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לעניין השימוש ברוגלות תעלה בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב - על אף התנגדותה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. על פי התוכנית, הוועדה "תבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות, הייעוץ המשפטי לממשלה והמחלקה לחקירות שוטרים".
עוד נכתב כי "הוועדה תקבע את סדרי דיונה ואופן פעולתה", ללא התערבות חיצונית, וכי "ישיבות הוועדה יהיו פומביות למעט מקרים בהם יהיה צורך להימנע מחשיפה של שיטות חקירה ואמצעי מעקב. דוח הוועדה יפורסם ברבים ויוגש לשר המשפטים בתוך שישה חודשים מתוך התכנסותה".
אם יתקבלו פניות מאת היועמ"שית או פרקליט המדינה בטענה כי עבודת הוועדה "עשויה לפגוע בהליך תלוי ועומד או לשבש מהלכי חקירה" - כפי שבהרב-מיארה כבר הזהירה - הוועדה תהיה זאת שתדון בפניות, ותקבל "החלטה מנומקת".
לוין הודיע על הקמת הוועדה, שתוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בעקבות פרשת NSO, שנחשפה בכלכליסט. אז אמר כי יפנה לממשלה כדי להעניק לוועדה סמכויות חקירה - והיועמ"שית התנגדה. לפני יומיים היא שלחה לשר מכתב, לפיו אין סמכות לאפשר בחינה של תיקים פליליים תלויים ועומדים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הוועדה עשויה לבחון את ההליכים הפליליים נגדו. ראש הממשלה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
היא ציינה כי "הענקת סמכות לוועדה לקיים בדיקה ביחס להליכים אלו חותרת תחת עקרונות יסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק". בהקשר לתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתבה כי הדבר מעלה חשש "לשיבוש מהלכי משפט בתיקים אלה, ופוגעת בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק".
עוד היא הוסיפה כי "על פי הדין הקיים במדינת ישראל, ניהולו של הליך פלילי מופקד בידי בית המשפט וקיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים לבין גופי החקירה והתביעה".
השר לוין השיב למכתב היועמ"שית, ואמר כי "עצם התערבותה בנושא שאמור בין היתר לבדוק את אופן התנהלות הגוף שהיא עומדת בראשו מעלה פליאה רבה. ניגוד העניינים שבו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים". הוא הוסיף כי "יפעל ללא דיחוי לאישור הקמת הוועדה".