2 צפייה בגלריה
כלא "השרון"
כלא "השרון"
כלא "השרון"
(צילום: עידו ארז)
שני אסירים נאשמים שביצעו מתוך כלא "השרון" מעשי מרמה באמצעות הטלפון הציבורי, תוך שהם עוקפים בדרך מתוחכמת את מנגנוני הפיקוח על השיחות היוצאות. כך הצליחו להונות בתי עסק בעשרות אלפי שקלים.
פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (ראשון) לבית משפט השלום בפתח תקווה כתב אישום נגד השניים, אילן ראובן (44) ואושרי אבוטבול (28), בגין קשירת קשר לביצוע פשע וריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בצוותא.
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד טובי הראל, בין ינואר ליולי 2020 ריצו הנאשמים עונש מאסר ושהו יחדיו בתא באגף השמור בכלא "השרון". ליד תאם היה טלפון ציבורי שבו יכלו להשתמש מתוך התא והוא מופעל על ידי מערכת בשם "שחף". השניים היו מורשים להתקשר בטלפון רק לעורכי דינם ולבני משפחה קרובה.
בתקופה הרלוונטית, קשר ראובן קשר עם אבוטבול ואחרים מחוץ לכלא, לקבל במרמה כספים רבים או סחורה מאנשים שונים. סמוך לינואר 2020, פנו הנאשמים בעורמה למשרד של בא כוחו של ראובן בתקופה זו, הונו את מזכירת המשרד, וכך עקפו את הגבלות שב"ס על שיחות הטלפון של הנאשמים.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
(צילום: shutterstock)
הנאשמים הסירו בדרך מתוחכמת את ההודעה המתפרצת לפיה מדובר בשיחה מבית כלא, הודעה שהיא חלק מאבטחת השיחות שיוצאות על ידי אסירים מבתי הכלא, והשתילו קוד של שירות "עקוב אחרי" כשהתקשרו ממערכת הטלפוניה של שב"ס למספר הטלפון הקווי של משרדו של עורך הדין. כך ביצעו שיחות מרמה לחנויות ולנהגי מוניות.
בהמשך, יצרו הנאשמים קשר עם עו"ד יורם שפטל, וביקשו בכזב כי ייצג את אבוטבול במסגרת חקירה פלילית של רצח בה נחשד, וכל זאת בכוונה לרמות את עורך הדין, ולקבל הרשאה משב"ס לכלול את מספר הטלפון הקווי שלו כחלק ממספרי הטלפון המותרים לו לחיוג, נוכח הגבלותיו של אבוטבול.
בהמשך, לאחר שאושר לאבוטבול לשוחח טלפונית עם שפטל, הונו הנאשמים אותו ואת מזכירת משרדו באותו אופן שפעלו מול משרדו של עורך הדין הקודם, ובכך למעשה יצרו עוד אפיק להתגבר על מגבלות שב"ס שנועדו להגן על הציבור.
במהלך התקופה, בין החודשים מרץ ועד ליולי 2020, בהיות הנאשמים אסירים, הם ביצעו במספר רב של הזדמנויות מעשי מרמה רבים מהכלא תוך הפעלת אחרים מחוץ לכלא באופן שיטתי כלפי בתי עסק שונים ברחבי הארץ.
בין היתר, התקשרו הנאשמים לחנויות ובתי עסק ורימו את העובדים בכך שהתחזו לבעלים של העסק והנחו אותם להעביר כסף או סחורה לנהגי מוניות ששלחו למקום. העובדים נשמעו להנחיותיהם, והעבירו לנהגים עשרות אלפי שקלים וסחורה, בין היתר של עשרות טלפונים סלולריים, שהנהגים העבירו לאחרים מטעמו של ראובן.
לשני הנאשמים עבר פלילי עשיר בתחום המרמה. "הנאשמים הינם עבריינים סדרתיים, שעל מסוכנותם ניתן ללמוד מכך שהם ביצעו את המעשים בעת שהותם במאסר ממושך", נטען נגד השניים, שבחקירותיהם שמרו על זכות השתיקה.