1 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
גורמים מדיניים מבקרים את המערכת הביטחונית. רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
ראש השב"כ רונן בר חזר הבוקר (יום ראשון) לארץ לאחר ביקור של כמה ימים בוושינגטון, שם נועד עם מקבילו האמריקני, ראש ה-FBI כריסטופר ריי, ועם בכירים במערכת הביטחונית. בפגישות נידונו האתגרים המשותפים לארצות הברית ולישראל, הסכמים טכנולוגיים וסוגיות של הגנה בסייבר.
בפגישות המקצועיות הוחלפו דעות גם על הלחימה בין רוסיה לאוקראינה, אך בר לא שימש כשליחו של ראש הממשלה נפתלי בנט לנושא. זהו ביקורו הראשון של בר בארה"ב מאז שנכנס לתפקידו כראש השב"כ לפני חמישה חודשים, והוא עסק גם בענייני הפלסטינים. בר הזהיר מפני אפשרות של התלקחות ביטחונית בתקופת הרמדאן בחודש הבא.

בצה"ל ובשב"כ מזהירים בשבועות האחרונים מפני התלקחות כזו, שתתרחש על רקע החפיפה השנה בין פסח לרמדאן. בין היתר, מזהירים בישראל מפני נפיצות בירושלים, שאליה צפויים לעלות כמאה אלף יהודים במהלך חול המועד.
מנגד, גורמים מדיניים טוענים כי דווקא האזהרות של הצבא ושב"כ יוצרות ציפייה ומתח בצד השני, בזמן שהחומר המודיעיני לא מצביע כרגע על התלקחות. בעזה נשמר השקט באופן חריג, ולכן ישראל החליטה אף להגדיל את מכסת הפועלים שיוצאים לעבוד בארץ מ-10 אלף ל-12 אלף, ובעתיד המספר יגדל עוד יותר אם יישמר השקט. ביהודה ושומרון השטח אמנם מבעבע והמצב לא חזר לקדמותו מאז "שומר החומות", אך אין התרעה אסטרטגית או מודיעין על התפרצות אלימה.
לאור כל אלה ישנה ביקורת בדרג המדיני, שלפיה המערכת הביטחונית גורמת לצדדים בעזה ובשטחים לעלות על עץ גבוה עם התדרוכים על הסלמה אפשרית. לטענת המבקרים, הצהרות אלה "מחייבות" את גורמי הטרור לפעול, גם אם רק באופן סמלי.