בהודו הגיע היום מספר הנדבקים בקורונה ל-18.3 מיליון. ביממה האחרונה דיווחה המדינה על שיא חדש של מתים - 3,645 בני אדם, ועל 379,257 נדבקים חדשים. הגל השני של המגפה גורם לעומסים אדירים בבתי החולים ולמחסור חמור בבלוני חמצן ובמיטות אשפוז. עשרות מדינות בעולם התגייסו לעזור להודו, אך לפי כל ההערכות המשבר רחוק מסיום.
מזכיר החוץ של הודו, הרש ורדהאן שרינגלה, אמר היום שהודו הציבה את ייבוא החמצן בראש סדר העדיפויות. הוא הוסיף ש-40 מדינות התחייבו לסייע לה. "אנחנו מדברים על קרוב ל-550 מחוללי חמצן שעומדים להגיע ממקורות שונים ברחבי העולם", הוא הצהיר.

20 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו גופות ל שריפה
ניו דלהי הודו גופות ל שריפה
שריפות גופות של חולי קורונה בדלהי
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו מכינים גופות ל שריפה
ניו דלהי הודו מכינים גופות ל שריפה
(צילום: רויטרס)
גם היום פורסמו תמונות של שריפת גופות בחניונים ובשטחים פתוחים - מכיוון שבמשרפות אין מקום. במקומות אחרים בהודו חופרים קברים מסביב לשעון: סייד, בן 52 ממומבאי, אמר שהוא וחבריו עובדים ללא הפסקה. "אני לא מפחד מהנגיף, אני עובד באומץ. אין פחד. זאת העבודה היחידה שלנו. לקבל את הגופה, להוציא אותה מהאמבולנס ולקבור אותה".
מדי יום אלפי הודים מחפשים מיטות אשפוז ובלוני חמצן לקרוביהם החולים. הם מתחננים לעזרה ברשתות החברתיות. מיטות אשפוז שמתפנות - במיוחד במחלקות לטיפול נמרץ - "נחטפות" בתוך דקות. אחרים פונים לשוק השחור ומחפשים תרופות ליקיריהם - גם אם לא הוכח שהן יעילות נגד הנגיף. "אכזריות הגל השני הפתיעה את כולנו", אמר ק. ויג'אירג'באן - היועץ הרפואי הראשי של הממשלה. "כולנו היינו מודעים לגל השני במדינות אחרות - אבל היו לנו חיסונים - ובמודלים שלנו לא הייתה שום אינדיקציה להיקף התחלואה".
20 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו בית קברות
ניו דלהי הודו בית קברות
קוברים מתים מקורונה. "אכזריות הגל השני הפתיעה את כולנו"
(צילום: רויטרס)
בימים אלה צבא הודו מעביר ממקומות נידחים במדינה ציוד רפואי - בראש ובראשונה חמצן - לערים הגדולות שקורסות בגל השני של המגפה. ברחבי המדינה הופכים מקומות ציבוריים, מלונות וקרונות רכבת, למחלקות טיפול נמרץ שבהם מטפלים במי שלא הספיקו להתאשפז.
הודו תולה תקוות בחיסונים, ומיום שבת תרחיב את מבצע החיסונים שלה ותחסן את כל מי שמלאו לו 18. עד כה רק הודים בני 45 ומעלה, ואנשים בקבוצות סיכון, היו רשאים להתחסן. למרות שהיא "בית המרקחת הגדול בעולם" אין לה מספיק חיסונים כדי לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת שלה, כ-800 מיליון איש. בינתיים הממשלה סופגת ביקורת על תקלות במבצע החיסונים, ואזרחים רבים מדווחים שלא הצליחו להירשם לתור לקביעת החיסון.
20 צפייה בגלריה
ממלאים בלוני חמצן בניו דלהי
ממלאים בלוני חמצן בניו דלהי
ממלאים בלוני חמצן בניו דלהי
(צילום: רויטרס)
מתוך 1.4 מיליארד התושבים שחיים בהודו רק כ-10% קיבלו עד כה לפחות מנה אחת של החיסון, מתחילת מבצע החיסונים בינואר. רק 25 מיליון קיבלו את שתי המנות הדרושות לחיסון. ארה"ב הבטיחה לשלוח מיליוני חיסונים של אסטרה-זניקה. רוסיה תביא להודו עד 1 במאי משלוח ראשון של ספוטניק V, אחד החיסונים שלה לקורונה.
היום הגיעו לדלהי שני מטוסים מרוסיה עם 20 מחוללי חמצן, 75 מכונות הנשמה, 150 מוניטורים רפואיים ו-22 טונות של תרופות. ארה"ב שולחת אספקה בשווי יותר מ-100 מיליון דולר - כולל 1,000 בלוני חמצן, 15 מיליון מסכות N95 ומיליון ערכות לבדיקת קורונה.
20 צפייה בגלריה
 הודו משלוח של חמצן מגיע מ רוסיה
 הודו משלוח של חמצן מגיע מ רוסיה
אספקת חמצן מרוסיה
(צילום: AP)
מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה היום אזהרה מסע להודו, והמליצה לאזרחיה לעזוב את המדינה. מחלקת המדינה הוסיפה שקרובי משפחה של עובדי הממשל האמריקני בהודו רשאים לחזור לארה"ב. בימים האחרונים שורה של מדינות השעו את הטיסות מהודו, מחשש שהנוסעים יביאו איתם את הווריאנטים המדבקים של הנגיף המשתוללים כעת במדינה.
הממשלה הפדרלית של נרנדרה מודי ספגה ביקורת קשה על הטיפול במשבר הקורונה: היא הסירה את ההגבלות מוקדם מדי, ואפשרה לקיים התקהלויות גדולות ופסטיבלים דתיים. למרות שהנגיף בהודו משתולל בהיקף שטרם נראה בעולם, במדינת המחוז מערב בנגל החליטו לקיים היום את הבחירות במדינת המחוז כסדרן. במדינת המחוז היו תורים ארוכים בדרך לאלפי הקלפיות. מספר בעלי זכויות הבחירה במערב בנגל הוא 8.4 מיליון בני אדם.
20 צפייה בגלריה
ניו דלהי הודו אנשים מתאבלים מחוץ ל חדר מתים ב בית חולים
ניו דלהי הודו אנשים מתאבלים מחוץ ל חדר מתים ב בית חולים
מתאבלים מחוץ לבית חולים
(צילום: EPA)
בזמן שהנגיף מכה בהודו חלק מהמדינות באירופה מתחילות לראות את האור בקצה המנהרה. הן מדווחות על ירידה הדרגתית בתחלואה בזכות מבצע החיסונים ונערכות להסרת הגבלות. נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע היום שב-19 במאי תחל פתיחה הדרגתית של המסעדות, בתי הקפה, הפאבים, בתי הקולנוע, המוזיאונים והתיאטראות. עם זאת עד 9 ביוני המסעדות ובתי הקפה יוכלו לארח רק במקומות ישיבה מחוץ לעסק.
בנוסף הודיע הנשיא מקרון על לוח הזמנים המתוכנן להסרת העוצר הלילי – שנמצא בתוקף ברחבי צרפת כבר חודשים ומתחיל מדי ערב ב-19:00. מקרון אמר שב-19 במאי העוצר הלילי יחל ב-21:00, ב-9 ביוני בשעה 23:00 וב-30 ביוני הוא יבוטל. מקרון אמר שההקלות המתוכננות מתאפשרות בזכות התקדמות מבצע החיסונים, שרק לאחרונה החל לצבור תאוצה. לפי רויטרס כ-22% מהצרפתים קיבלו עד כה לפחות מנה אחת.
צרפת נמצאת בימים אלה בסגר כללי שלישי – כדי לבלום את הגל השלישי של הנגיף. ביממה האחרונה דווח על 324 מתים נוספים מקורונה – 103,947 בסך הכול מתחילת המגפה. מספר הנדבקים הממוצע ביממה ירד בחודש האחרון מ-40,000 ל-27,000.
20 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון נאום לאומה על משבר הקורונה
מקרון. צרפת תתחיל להיפתח ב-19 במאי
(צילום: AFP)
גורמים במערכת הבריאות הגרמנית הביעו היום אופטימיות זהירה, ואמרו שהם מאמינים שהשיא של גל הקורונה השלישי במדינה כבר חלף. שר הבריאות ינס שפאן דיווח על ירידה בתחלואה – ועל התקדמות במבצע החיסונים. שפאן הוסיף שאתמול קיבלו 1.1 מיליון גרמנים את החיסון – יותר מ-1% מהאוכלוסייה, והנתון היומי הגבוה מתחילת המבצע.
לפי מכון רוברט קוך למחלות מדבקות ממוצע הנדבקים ירד זה היום השלישי ברציפות ל-155 ל-100,000 תושבים – הנתון הנמוך בשבועיים האחרונים. למרות זאת גרמניה עדיין נמצאת תחת הגבלות קפדניות, ובשבוע שעבר אישר הפרלמנט לקנצלרית אנגלה מרקל להטיל עוצר לילי באזורים שבהם יש מספר גבוה של נדבקים. היום דווח על 24,736 נדבקים חדשים – כמעט 5,000 פחות בהשוואה לשבוע שעבר. עוד 264 מתו מהנגיף בגרמניה.
20 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
קורונה חיסון מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה גרמניה ברלין גרטרטוד האסה בת 101 מתחסנת
מתחסנים בגרמניה. במערכת הבריאות מעריכים ששיא גל הקורונה השלישי חלף
(צילום: רויטרס)
ראש העיר ניו יורק ביל דה בלאזיו אמר היום שהעיר מתכוננת ל"פתיחה מלאה" ב-1 ביולי – אחרי יותר משנה של הגבלות קשות. כמו בישראל, גם בארה"ב מבצע החיסונים נחשב להצלחה, ודה בלאזיו אמר שניו יורק כבר חילקה 6.3 מיליון מנות של חיסונים לתושבי העיר. "אנחנו מוכנים לפתוח את החנויות, את המשרדים ואת התיאטראות בכל הכוח", הכריז ראש העיר. "ראינו מספרים יוצאי דופן של אנשים שהתחסנו". ראש העיר אמר את הדברים יום אחרי שמושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הודיע שב-17 במאי יוסרו ההגבלות הליליות בעיר ניו יורק – שאילצו את הפאבים והמסעדות לסגור את השערים עד השעה חצות.
20 צפייה בגלריה
טיימס סקוור
טיימס סקוור
עם מסכות בטיימס סקוור. "פתיחה מלאה" ב-1 ביולי
(צילום: רויטרס)
בטורקיה נכנסות היום לתוקף ההגבלות הקשות מתחילת המגפה: הממשלה של רג'פ טאיפ ארדואן הודיע על סגר שיימשך עד 17 במאי. לקראת הסגר דווח על תושבים שעוזבים את הערים הגדולות ועל בהלת קניות – במיוחד בחנויות שמוכרות אלכוהול. ממשלת טורקיה החליטה לאסור על מכירת אלכוהול בזמן הסגר, ומתנגדי ההחלטה מאמינים שמדובר בניסיון נוסף של ארדואן לכפות אורח חיים איסלאמיסטי על החברה הטורקית כולה.
ארדואן הודיע על הסגר בשני, ואמר שבתי הספר ורוב החנויות ייסגרו ושהתושבים מתבקשים להישאר בבתים. למחרת אמרה הממשלה שמכירת אלכוהול תיאסר. טורקים חילונים נהרו לחנויות כדי להצטייד באלכוהול. הממשלה אמרה שהאיסור נועד למנוע מונופול של המרכולים – שיישארו פתוחים – על מכירת האלכוהול. רבים לא השתכנעו.