צבא אינדונזיה הודיע היום (ד') כי חדל מהנוהג ארוך השנים שלו לקיים בדיקת בתולים לנשים המבקשות להתקבל לשורותיו, אחרי שנים של מאבק במנהג מצד ארגוני זכויות אדם. מפקד הצבא, אנדיקה פרקסה, הודיע בעצמו על ביטול ההליך, אחרי שאמר כי הוא אינו רלוונטי וכי נשים וגברים צריכים לקבל במעמד הגיוס יחס שווה.
2 צפייה בגלריה
 מפקד צבא אינדונזיה אנדיקה פרקסה
 מפקד צבא אינדונזיה אנדיקה פרקסה
מפקד הצבא אנדיקה פרקסה. "יש בדיקות שאיננו יכולים לעשות עוד"
הבדיקה נודעה בכינויה "מבחן שתי האצבעות", משום שבמהלכה נהגו רופאים ורופאות להחדיר שתי אצבעות אל הווגינה של המועמדת-לשירות כדי לבדוק אם קרום הבתולים שלה שלם, וכך לקבוע אם הן בתולות. אם היה מתברר כי הוא אינו שלם – בקשתה של האישה להתגייס הייתה נדחית.
בתחקירים בעניין שפרסם ארגון זכויות האדם Human Rights Watch בשנים 2014 ו-2015 הוא קבע כי מדובר בשיטה אכזרית, אך צבא אינדונזיה מצדו טען במשך זמן רב כי זו בדיקה חשובה כדי לקבוע את מידת המוסר של החיילות. גם ארגון הבריאות העולמי התערב בסוגיה, מהפן הרפואי שלה, והדגיש כי לבדיקה הזו אין תוקף מדעי, וכי מראהו של קרום בתולים איננו ראיה אמינה לקיומם של יחסי מין. הארגון קבע כי מדובר בהפרה של זכויות אדם, וכי היא עלולה לגרום נזק נפשי ארוך טווח לנשים הנבדקות.
כבר בשבוע שעבר רמז צבא אינדונזיה על כוונתו לחדול מהמנהג, כשליוטיוב הועלה לקט הצהרות שהשמיע מפקד הצבא בישיבה שערך ביולי, ובה אמר בין השאר שמתגייסות ייבחרו רק לפי יכולתן לשרת בצבא: "מעתה לא יהיו בדיקות שאינן למטרה זו. יש דברים שאינם רלוונטיים, בדיקות שאיננו יכולים לעשות עוד. עלינו לערוך את אותן הבדיקות למתגייסות ולמתגייסים". היום כבר הכריז המפקד פרקסה במפורש שההליך בוטל. דובר הצבא, יוליוס ווידג'וג'ונו, ציין כי נשים המבקשות להתגייס עדיין יידרשו לעבור בדיקת היריון.

נבדקו כבר לפני 56 שנה: "זו טראומה"

ארגוני זכויות אדם בירכו היום על הודעת הצבא שבדיקת הבתולים הופסקה. נכון להיום, מבין 450 אלף החיילים בצבא אינדונזיה הנשים מהוות רק כ-10%, ורבים מאמינים כי הפסקת הבדיקות תקל עליהן כעת להשתלב בצבא. "מעולם לא היה צורך בבדיקות האלה", אמרה אנדי ינטרייאני, ראש ארגון "הוועדה הלאומית לענייני אלימות נגד נשים".
אנדראה הרסונו, חוקרת לענייני אינדונזיה מטעם Human Rights Watch, אמרה כי ההחלטה לבטל את בדיקות הבתולים היא הדבר הנכון לעשות, וכי הנוהג היה "מבזה, מפלה וטראומתי". לדבריה אנשי הארגון שוחחו עם יותר מ-100 חיילות שעברו את הבדיקה הזו, ואחת מהן העידה כי עברה אותה כבר ב-1965, לפני 56 שנה.
אישה אינדונזית בשם אנידי, שעברה את הבדיקה לפני 23 כשקיוותה להתגייס לחיל הים, סיפרה שחשה בשעתו כי עולמה חרב עליה כשבקשתה להתקבל נדחתה בשל בדיקת הבתולים, אף שהשיגה ציונים גבוהים במבחני הכניסה. היא סיפרה כי אביה עצמו שירת בחיל הים וחלם שאחד מילדיו ילך בעקבותיו, אך היא לא יכלה להגשים את חלומו. היא לא הייתה בתולה, וכשהגיע תורה להיבדק, ביקשה מהרופאה לעצור: "לא רציתי שימששו אותי בלי הסכמתי, אז אמרתי לה לעצור ושאני לא בתולה. עצרתי אותה לא כי פחדתי שהיא תגלה שאני לא בתולה, אלא כי הרגשתי לא בנוח מההליך. זה המחיר שמתגייסות צריכות לשלם כדי להתגייס לצבא. זו טראומה".
אינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם: חיים בה יותר מ-270 מיליון בני אדם. אף שעקרונית היא מתנהלת כדמוקרטיה, יש בה חברה שמרנית למדי. מחוז בנדה אצ'ה הנהנה מאוטונומיה אף מתנהל לפי חוקי שריעה מחמירים במיוחד, ומעת לעת מגיעות ממנו תמונות של טקסי הלקאה בפומבי של גברים ונשים ש"הפרו את ערכי המוסר" כשביצעו מעשים כמו יציאה לדייט, ניאוף או קיום יחסים חד-מיניים.