ראש רשות החירום הלאומית תא"ל (מיל') יורם לרדו עידכן היום (ראשון) על תוכנית "משב רוח", שמטרתה לדאוג לתושבי עוטף עזה המפונים. בנוסף היא כוללת תוכנית "התרעננות" לתושבי שדרות והיישובים שמרוחקים בין 7-4 ק"מ מהגבול שיבחרו להתפנות.
2 צפייה בגלריה
בארי
בארי
ההרס בקיבוץ בארי
(צילום: REUTERS/Amir Cohen )
במסגרת התוכנית פונו 13 אלף אנשים מהיישובים צמודי הגדר לעשרות מלונות, ואותם אנשים נמצאים בטיפול מלא של המדינה. בסך הכול, כולל האוכלוסייה שבחרה "לצאת להתרעננות", שוהים כרגע כ-60 אלף איש בבתי מלון.
כ-244 מיליון שקל הוקצו נכון לעכשיו לתוכנית, ובמסיבת העיתונאים שנערכה היום פירט תא"ל לרדו את כל פרטיה. "תוך כ-24 שעות השלמנו את הפינוי ו-13 אלף איש מתוך 25 היישובים צמודי הגדר פונו ל-31 מלונות ברחבי הארץ", הוא הסביר. "זו אוכלוסייה בטיפול מלא של המדינה, מקצה לקצה, והיא תשהה במלונות ככל שיידרש, עד החזרתם בסופו של דבר ליישובי עוטף עזה".

על הפרק נמצאת גם העיר אשקלון, בדגש על האוכלוסייה ללא מיגון, המונה כ-22 אלף איש ועוד כ-3,000 איש שמוגדרים כ"חסרי עורף משפחתי". הטיפול באשקלון נמצא בתהליך של אישור החלטת ממשלה, ואם הוא יתקבל, יוקצו משאבים כדי לאפשר לרענן את אותם אנשים.
במקביל קיימת תוכנית דומה לתושבי יישובי הצפון שנמצאים עד חמישה קילומטר מהגבול, במידה שהצבא ימליץ על כך. בשונה מהתוכנית בדרום, במקרה זה מדובר על תוכנית מבצעית בגלל גודל האוכלוסייה - בשלב הראשון אותם אנשים ייכנסו לבתי ספר ברחבי הארץ ולאחר מכן יתבצע הפינוי שלהם לבתי מלון.
2 צפייה בגלריה
רונן כהן
רונן כהן
תא"ל (מיל') יורם לרדו
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתוני רשות החירום הלאומית שנמסרו למשרד הפנים, בצפון התפנו עצמאית עד לשעות הצהריים כ-37 אלף נפש. תוכנית הפינוי של הצפון ל"מרחב בטוח" עד חמישה ק"מ מהגבול כוללת פוטנציאל לפינוי של 54 אלף תושבים.
"אנחנו עם קשר עין למרחב הצפוני, יש לנו בדיוק את אותה התוכנית של פינוי - 'מרחק בטוח צפון'", אמר תא"ל לרדו. "וגם היא תוכנית מסודרת ומתואמת לפינוי מרחב הצפון 5-0 ק"מ והעיר קריית שמונה במידה שהצבא ימליץ על כך. הותכנית הזו כרגע לא מופעלת, ואנחנו במוכנות מלאה להפעיל אותה אם נידרש".